مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآوردههای سلامت گفت: داروساز و مسئول فنی داروخانه موظف است ۱۷ خدمت را به بیمار ارائه دهد.
دکتر نوشین محمد حسینی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: خدماتی که داروساز در داروخانه ارائه میکند متنوع است و شامل ۱۷ خدمت میشود.
وی ادامه داد: در واقع این خدمات را داروساز که مسئول فنی داروخانه است باید ارائه کند چه بیمار بخواهد و چه نخواهد، زیرا وظیفه داروساز است.
مدیرکل دفتر نظارت و پایش فرآوردههای سلامت غذا و دارو با بیان این که بر این ۱۷ خدمت در نامه شماره ۲۰-۹۷ که وزیر بهداشت سابق ابلاغ کرده، تأکید شده است، گفت: از زمانی که دارو را تحویل داروخانه میدهند، نگهداری دارو، بررسی تداخلات دارویی، تاریخ تولید و انقضا، تهیه از محل و چرخه درست، بررسی کد دارو، دمای داخل داروخانه، دمای بیرون داروخانه و یخچال و چندین خدمت دیگر جزو خدماتی است که داروساز ارائه میدهد.
محمد حسینی افزود: اگر اتفاقی برای فرد بیمار به علت مصرف دارو روی دهد، داروساز محکوم به دیه میشود، زیرا مسئول داروخانه، مسئولیت ارائه دارو به مردم را به عنوان یک کالای سلامت محور برعهده دارد.
وی با بیان این که در بسیاری کشورها تعرفه ارائه دارو را یا روی قیمت دارو لحاظ میکنند یا بیمهها میپردازند، ادامه داد: بازرسان معاونتهای غذا و دارو و سازمانهای بیمه گر همواره داروخانهها را رصد میکنند و تعرفه دریافتی باید با مبانی ارائه خدمت منطبق باشد.
مدیرکل دفتر نظارت و پایش فرآوردههای سلامت غذا و دارو گفت: نظارت بر رعایت مبانی خدمت وظیفه وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست و تا زمانی که داروساز مبانی خدمت را رعایت میکند کار در مسیر درستی انجام میشود، اما اگر هر یک از این ۱۷ خدمت انجام نشود از تذکر تا لغو پروانه مسئول فنی و جریمه مالی برای داروساز خاطی در نظر گرفته میشود.
محمد حسینی افزود: همه داروخانهها باید تلفن شکایات دانشگاه علوم پزشکی را که داروخانه زیر نظر آن است در دید مردم قرار دهد یا افراد با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.
وی ادامه داد: امسال تأکید شده است که لباس مسئول فنی با سایر نیروهای داروخانه متفاوت باشد تا برای بیماران قابل شناسایی باشد.