رسانهها از نظر بسیاری از افراد جامعه منبع اصلی اطلاعات وعامل تاثیرگذاری درزندگی و امور اجتماعی هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، بدون شک مشاهده رویدادهای ورزشی و همچنین اطلاع از انجام فعالیتهای ورزشی جزو مواردی است که سبب میشود ورزش دوستان تمایل بیشتری به رسانه پیدا کنند.
رسانهها به ویژه تلویزیون، امروزه بخشی از زندگی فیزیکی مردم را تشکیل میدهند، همچنین رسانهها به عنوان بخشی از ساختار نوین جامعه و یکی از دستگاههای فراگیر و گسترده در دسترس همگان در همه کشورها، نقش حساس و مهمی را در زمینههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایفا میکنند.
بیشتر مردم از طریق تلویزیون، رادیو و مطبوعات با ورزش ارتباط برقرار میکنند و سهم این رسانهها در زندگی برخی از طبقات اجتماعی مانند کارگران بسیار بالا است.
توسعه ورزش، گامی به سوی توسعه کشور
توسعه ورزش گامی به منظور توسعه کشور است و ورزش به دلیل تاثیر در زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه مردم و دولت مردان قرار دارد.
رسانههای گروهی از ابزارهای مهم توسعه ورزش بدون انگیزه، ممکن نیست به اهداف سازمانی خود دست یابند، بنابراین برای دستیابی به این منظور رسانهها باید انگیزههای صحیح و عقلانی مخاطب را شناسایی کنند.
مطبوعات، رادیو، تلویزیون و سایتها میتوانند در ورزش امروز جهان و ایران به عنوان یک عامل پیش برنده فرهنگی ورزشی معرفی شوند.
رسانههای گروهی یکی از ابزارهای اساسی برای بررسی مسائل اجتماعی، اطلاع رسانی، آموزشی و عامل بسیار مؤثری در شکل گیری ارزشهای اجتماعی به شمار میآیند.
یکی از پدیدههای اجتماعی که در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و آحاد مردم را تحت تأثیر قرار داده، تربیت بدنی و ورزش است.
رسانههای گروهی عامل شکل گیری ارزشهای اجتماعی
رسانههای گروهی عامل بسیار مؤثری در شکل گیری ارزشهای اجتماعی به شمار میروند که در بخش ورزشی، محتوای برنامهها و مطالب درج شده در آن میتواند تأثیر بسزایی در پیشرفت و بهبود وضعیت کشور داشته باشد.
در مؤلفه ورزش همگانی و تفریحی، مهمترین اهداف بالا رفتن میزان مشارکت مردم در ورزش و کاهش هزینه درمان در کشور است.
در ورزش قهرمانی، مهمترین اهداف، افزایش جمعیت ورزشکار، بهبود کمیت و کیفیت مدال، گسترش رشتههای ورودی به المپیک، و ارتقاء جایگاه تیمهای ملی ایران است.
در ورزش حرفهای نیز مهمترین اهداف، افزایش سهم اقتصاد، تعداد رشته ها، باشگاه ها، و ورزشکاران حرفهای است.
مدیران اجرایی در حوزه ورزش و رسانه، در کاربرد رسانه برای توسعه ورزش به شناخت ورزش و رسانه نیاز دارند، اینکه وضعیت موجود مدیران این ۲ عرصه در حوزه ورزش در چه شرایطی است، سؤالی است که ضرورت پاسخ به آن، شناخت ظرفیت ممکن در اجرای برنامههای توسعه با استفاده از رسانه است.
رسانهها واسطه انتقال ورزش به تماشاگران شده و ورزش مدرن به حوزه فرهنگ عمومی وارد شده، ازاین رو، مفهوم جدیدی از ورزش شکل گرفته و ابعاد و کارکردهای متفاوت اجتماعی ورزش پدیدار شده است.
توسعه فرهنگی به عنوان زمینه و شرط لازم برای هرگونه توسعه اقتصادی- اجتماعی، قابل پذیرش بسیاری از اندیشمندان است.
ورزش همگانی، راهی برای پر کردن اوقات فراغت
یکی از راههای پرکردن اوقات فراغت ورزش همگانی است که شکلی از فعالیتهای جسمی یا حضور منظم در فعالیتهای جسمانی است که سلامت بدنی و روانی را بهبود میبخشد، روابط اجتماعی را شکل دهد و یا منجر به نتایج مثبت میشود.
ورزش، اثرات فرهنگی و اجتماعی وسیعی دارد تا جایی که با گسترش نهضت المپیک، به وسیله تلویزیون و حامیان مالی، شدت تنش بین سنتگرایی و نوگرایی، آماتورگرایی و حرفهای گرایی، ملی گرایی و فردگرایی بیشتر میشود.
یکی از آسانترین راهها برای دست اندرکاران تلویزیون، گسترش پخش برنامههای ورزشی است. سوای کارکرد سرگرم کننده این برنامهها (که کارکرد آشکار فضای عمومی برخوردارند) این امر پیوند میان افراد مختلفی از حوزههای متنوع را ممکن میسازد و از این طریق، منجر به گسترش جمع میشود؛ بنابراین اگر موضوعی در حیطه فراغتی (غیراجباری) باشد یا از طریق رسانهها عمومیت یافته باشد میتواند به راحتی موجب پیوند و گسترش جمع شود.
رسانهها تاثیر معنی داری روی نگرش و ورزش کردن افراد دارند، رسانهها به طور کلی ترجیح میدهند که به ترویج و نشر ورزش قهرمانی بپردازند دلیل این کار، سود اقتصادی حاصل از این کار است.
نقش رسانههای گروهی در ترویج ورزشهای همگانی
بطور کلی نتایج پژوهشها نشان میدهد رسانههای گروهی اثر مثبت و معناداری بر تشویق مردم بر ورزش دارد، ولی از طرفی برخی رسانهها بیشتر به ترویج و توسعه ورزش حرفهای پرداخته اند و در تشویق ورزش همگانی سهم کمتری داشته اند. امید میرود با توجه به نقش ورزشهای تفریحی و همگانی بر سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی جامعه، رسانههای گروهی توجه و نگاه ویژه تری به ورزش همگانی داشته باشند.
نقش رسانهها برای ترویج ورزش، معرفی و انعکاسهای رویدادها که بتواند در نسلهای امروز ایجاد انگیزه کند بسیار مهم است.
آنها الگوسازی میکنند، قهرمان میسازند و نمونههای اجتماعی تحویل میدهند. تماشاگران ورزشی یا خوانندگان روزنامهها و مجلات ورزشی به دنبال یک نوع الگوبرداری برای پرورش شخصیت خود هستند.
مطبوعات و رادیو و تلویزیون میتوانند در ورزش امروز جهان و ایران به عنوان یک عامل پیش برنده فرهنگی و ورزشی معرفی شوند.
بیشتر بخوانید: ورزش همگانی، تضمینی برای ایجاد نشاط میان مردم+عکس و فیلم
گریز از اخلاقیات و فرهنگ در ورزش و دست یازیدن به خبرها و اتفاقات بی ارزش جاری در سطح زیرین ورزش، نسل امروز ما را در همان کلاس و سطح معمول نگه خواهد داشت و یک رکود فرهنگی در جامعه ما ایجاد خواهد کرد.
نویسنده: محسن قبایی ، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه