یک پژوهشگر در برنامه «امام امت» گفت: رهبر معظم انقلاب، مهمترین عمل صالح امام خمینی (ره) را بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران میدانند.
آقابیگی مجری برنامه: مروری داشته باشیم به مجموعه سالهایی که مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) هر ساله در حرم مطهر حضرت امام (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برگزار شد.
مصطفی فاروئی با تسلیت سی و سیومین سالگرد ارتحال امام گفت: چرا مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) با این عظمت هر سال برگزار میشود؟ تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمونه خوبی است، شهید سلیمانی به عنوان یکی از شاگردان مکتب امام (ره) که خود مکتب سلیمانی را به تعبیر رهبر انقلاب ایجاد کردند شاید شهید سلیمانی یک صدم آنچه حضرت امام (ره) در قلب و زندگی مردم جاری و ساری بود ایشان در طول عمر خود نتوانست، موثر عمل کند، ولی همین نمونه و شاگرد موفق را در این مکتب میبینید که مردم چطور برایشان داغدار شدند، چگونه آمدند و میلیونی عزاداری کردند؟ این اتفاق در مورد حضرت امام (ره) رخ داد و رحلت حضرت امام رحلت فردی بود که مردم را از دست ابرقدرتها و استبداد نظام شاهنشاهی وابسته دست نشانده کشورهای قدرتمند جهان نجات داده بود. ملت ایران فردی را از دست داد که آنها را برای حفظ و یکپارچگی نظام ایران هدایت کرده بود و یک وجب از خاک ایران کم نشده بود. این اتفاق کمی نیست، رحلت حضرت امام مردم را داغدار کرده بود و اینکه هر سال درباره اش صحبت میکنیم برای این است که لازم است جوانترها تاریخ انقلاب را کامل مطالعه کنند و با آن آشنا شوند و مطالعه شان باید مبتنی بر این باشد که خود را در آن فضا قرار بدهند، باید فضا و تاریخ انقلاب را کاملا بخوانند و شرایطش را درک کنند، بعد آن زمان میتوانند قدر حضرت امام را بفهمند و این قدرشناسی در زندگی آنها موثر خواهد بود.
مجری: یکی از مهمترین جلوههای حضور حضرت امام خامنهای (مدظله العالی) در حرم مطهر و نورانی حضرت امام و سخنان و بیاناتی که ایشان ارایه مینمایند تاکید بر این است که بتوانند از فرصت مراسم رسمی ارتحال ابعاد و جلوههایی از شخصیت حضرت امام (ره) را مرور کنند یا حتی بر آن شاخصها، ملاکها و بر آن شخصیت تاکید بفرمایند که ما فراموش نکنیم و با شناختی که به آن اشاره کردید همراه نوجوانها و جوانها بتوانیم با شخصیت امام دوباره ارتباط برقرار کنیم.
فاروئی افزود: ویژگی ۱۴ خرداد این است که هم سالروز رحلت حضرت امام است و هم آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، هم جنبه مرور اتفاقات و راه حضرت امام است و هم در آن برنامهها و اهداف و سیاست گذاریهای حضرت امام خامنهای مطرح میشود. در ۱۴ خرداد، نکته جالبی وجود دارد، برای حضور در این برنامه تقریبا همه سخنرانیهای حضرت آقا را در ۱۴ خردادهای سالهای گذشته مطالعه کردم، در سالهای پنجم و ششم حضرت آقا میفرمایند «ما مرتب از راه امام میگوییم، از این میگوییم که ما راه امام را ادامه میدهیم، بعضیها میگویند که ما تقلید میکنیم حرفهای امام را، یا راه امام را تقلید میکنیم این تقلید نیست، مساله این است که ما راه خود را پیدا کرده ایم.»
مجری: بیدار شدیم به آن هوشیاری لازم رسیدیم.
این پژوهشگر گفت: میفرمایند اگر این جوری باشد پس حضرت امام هم تقلید کرده بود، تقلید حضرت امام از نهضت حسینی بود، آنچه که امام از نهضت حسینی یاد گرفت راه استقامت، مقاومت و پایداری بود و اینکه ملتها با توان و اراده خود میتوانند بر همه مشکلات و ظلمهای داخلی و خارجی پیروز شوند. چند روز قبل از اولین سالگرد رحلت حضرت امام (خرداد ۱۳۶۹)، حضرت آقا نامهای منتشر میکنند، چون این نامه خیلی اهمیت دارد، کسانی که این برنامه را میبینند در سایت خامنهای دات آی آر، این نامه قابل دریافت است، اول خرداد ۱۳۶۹ و به مناسبت رحلت حضرت امام این نامه منتشر شده است، بخشی از این نامه سخنرانی سال اول و خیلی مهم است، برای اینکه هم حضرت آقا ویژگیهای کشور را در آن شرایط توصیف میکنند و هم راهی که قرار است طی کنیم، ایشان در محورهای مختلف به نوعی برنامه و سیاستهای کلی نظام را در طول سالهای آینده مشخص میکنند یعنی برنامه و سیاستهایی است که قرار است از این به بعد جمهوری اسلامی بر همان مبنا عمل کند، اینها همان برنامه ها، همان اهداف و همان آرمانهایی است که حضرت امام میفرمایند. خیلی موارد مهمی دارد و نکته خیلی جالب آن، مقایسه این نامه با بیانیه گام دوم انقلاب است که حضرت آقا در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ منتشر فرمودند.
مجری: اگر بخواهیم نگاه تطبیقی به بیانیه گام دوم و همین نامهای که گفتید داشته باشیم؟
فاروئی تصریح کرد: بسیار مشابهتهای جالبی دارد محورهای کلی همان محورهاست، آرمانهایی که بیان میشود همان آرمان هاست، سیاستهای کلی همان هاست فقط بخش جدیدی که در بیانیه گام دوم اضافه شده، بخش راه طی شده است که در مقایسه با بخشی که در این نامه آمده است به شدت پررنگتر است.
مجری: مروری بر سالهای گذشته داشته باشید.
این پژوهشگر گفت: در سال ۱۳۶۹ استقرار دولت جدید را داریم و مباحثی که ایشان مطرح میکنند محور اصلی اش آغاز عصر جدید یا همان آغاز عصر امام خمینی است که با رحلت ایشان اتفاق میافتد. انقلاب اسلامی به معنای واقعی به کشورهای منطقه صادر شده است، از ابتدای انقلاب کشورهای مختلفی مثل افغانستان و عراق که نزدیکتر بودند طبعات و آثار انقلاب بیشتر در آنها دیده میشود حرکتهای جدی و سرکوبهای جدی در آنجا انجام میشود و نظام استکبار آنها را سرکوب میکرد؛ در آن سالها به حکام حجاز انتقادهای جدی وارد میشود، سعودیها حجاج را از بعضی اعمال منع کرده بودند که یکی از اعمال منع شده حجاج، سردادن شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسراییل بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت آقا آن سال مساله اصلی را وحدت و یکپارچگی و مهمتر از آن سازندگی کشور اعلام کردند که ما اکنون به عنوان ام القرای اسلام باید کشور را بسازیم و بحث سازندگی را ایشان به شدت در سخنرانیهای سالهای ۶۹ و ۷۰ پیگیری فرمودند.
مجری: سال ۱۳۷۰ که بیانات حضرت امام خامنهای موضوعش راه رهایی از مشکلات بود.
فاروئی گفت: از اتفاقات سال ۱۳۷۰ یکی اینکه در شمال کشور و سیستان و بلوچستان زلزله و سیل اتفاق افتاده بود، کشور درگیر التهابات ناشی از بلایای طبیعی بود و حضرت آقا این مواضع را پیگیری میکردند و راه رهایی ملت را همین راهی که شروع کرده اند میدانستند و در مورد امام هم مباحث خیلی مفصلی را مطرح فرمودند و امام را احیاگر اسلام و عزت بخش به ایران میدانستند و اینکه امام خمینی ایران را محور مقاومت در برابر نظام سلطه قرار داد. یکی دیگر از نکات جالب توجه آن سال این بود که حضرت آقا صحبت تقریبا مفصلی در مورد سیداحمدآقا انجام میدهند و ایشان را تکریم میکنند و در مورد شخصیت ایشان، ویژگیها و جایگاه شان در تاریخ انقلاب مواردی را مطرح میفرمایند.
مجری: سال ۱۳۷۱ سلوک حکومتی حضرت امام (ره).
این پژوهشگر ادامه داد: سخنرانی سال ۱۳۷۱ هم با تسلیت رحلت حضرت امام به سیداحمدآقا شروع میشود و ایشان در ۱۱ بخش، خط امام را توصیف میفرمایند و از جمله اینکه خط امام خط ایستادگی در برابر نفوذ خارجی، اهتمام به تعبد و جهاداکبر، اصل توانایی ملت، اصرار بر روابط دوستانه با تمامی دولتها به جز دو دولت استثنا که آن موقع دولت ایالات متحده آمریکا و دولت آپارتاید آفریقای جنوبی بود، جالب است که رژیم صهیونیستی را داخل دولت حساب نمیکنند. مبارزه با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین را در محور جداگانهای مطرح میکنند، مبارزه با تحجر و التقاط، اصل نجات محرومین و تامین عدالت اجتماعی، وحدت ملی، حفظ مردمی بودن حکومت و اصرار بر سازندگی کشور، آن سال حضرت آقا این موارد را به عنوان خط امام و اصول کلی حاکم بر خط امام معرفی میکنند.
فاروئی گفت: مقام معظم رهبری سال ۱۳۷۲، جریانهای جهانی و امام را در بیاناتشان مطرح میفرمایند. از اتفاقات مهم ۱۳۷۲ یکی سرکوب انقلاب عراق بود که خیلی وحشتناک بود، رژیم بعث و صدام نزدیک به دو میلیون نفر را کشته بودند، اتفاق دوم جنگ بوسنی و هرزگوین بود، در قلب اروپا مسلمانها را میکشتند، در قلب اروپا نسل کشی بود و حتی اجازه نمیدادند که سلاح به آنها برسد، آن سال صدای جریان انقلاب اسلامی را فقط همسایه هایش نمیشنیدند در اقصی نقاط دنیا داشت شنیده میشد، در امریکای لاتین، در آفریقای جنوبی، مخصوصا جنبشهای اسلامی که در آفریقا شکل و قدرت گرفته بودند. آن سال حضرت آقا در سخنرانی شان علت دشمنی امریکا با نهضتهای اسلامی را بررسی کردند. چند محور بیان فرمودند از جمله بحث تاثیرناپذیری از قدرتهای بزرگ، مخالفت با تحمیل فرهنگ غربی و بحث جدانبودن دین از سیاست به این معنا که اسلام و دین اجازه تجاوز به سلطه گران نمیدهد، دفاع از ملتهای مسلمان و بحث حمایت معنوی و سیاسی از جنبشهای مقاومت بود که آن سال به عنوان محورهای اصلی در مخالفت نظام سلطه با امام و نهضتهای اسلامی مطرح شد و نکته مهمی که حضرت آقا در سخنرانیهای ۱۴ خرداد هر سال دارند، مباحث روز آن سالها هم مطرح میشود. آن سال به شرکت در انتخابات بسیار تاکید فرموده بودند.
مجری: مقام معظم رهبری حضورشان در مراسم رسمی ارتحال حضرت امام (ره) هر سال حاوی نکات بسیار راهبردی و استراتژیک در ادامه مسیر کشور و انقلاب اسلامی ایران است برای امتی که دل داده اند و عاشق حضرت امام (ره) هستند. سال ۱۳۷۳ تشکیل نظام اسلامی و اهمیت این شکل گیری نظام اسلامی را حضرت آقا مورد تاکید قرار دادند.
این پژوهشگر در پاسخ گفت: سال ۱۳۷۳ اولین سالی است که حضرت آقا در مراسم ۱۴ خرداد درباره نظام اسلامی صحبت میکنند، نکته مهم صحبتهای حضرت آقا معمولا یک بخش معنوی هم دارد یعنی ایشان اشارات معنوی دارند، آیات قرآن را تلاوت و تفسیر میکنند و ما معمولا از این صحبتها غفلت میکنیم در صورتی که اصل بحثها همان هاست، سالهای مختلف در خلال صحبتهای ایشان وقتی آیهای قرائت میفرمایند مرتب ارجاع میدهند به آن آیات، توصیه میکنم دوستانی که میخواهند درباره حضرت امام مطالعه کنند آیات و روایتی که اول بحثها مطرح میشود مطالعه کنند. حضرت آقا درباره بحث نظام جمهوری اسلامی، مهمترین عمل صالح امام را بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران میدانند و آن را در سه بخش عنوان میکنند؛ یکی نظام و ساختارهای اسلامی، دوم افراد مسلمان و ایجاد تغییر در جامعه اسلامی و سوم پیگیری برنامه اسلام در این نظام اسلامی است که این سه محور اصلی، اگر هر کدامش نباشد، بقیه اش بی معناست.
فاروئی افزود: یکی از مهمترین مباحثشان این است که دنیای امروز پیرو نظم نوین جهانی است، اتفاق مهمی که آن سالها افتاده بود بحث فروپاشی شوروی بود و اینکه پیش بینی حضرت امام به وقوع پیوسته بود. البته همان سالهای اول این اتفاق افتاده بود، اما نظم نوین جهانی جدی شده بود، نظام جهانی به سمت تک قطبی شدن پیش میرفت و اینجا حضرت آقا میفرمایند که اعراب و حکومتهای عربی میترسند درباره مساله فلسطین صحبت کنند، حتی میترسند پیشنهاد ما مبنی بر اینکه فلسطین برای همه فلسطینیان است و یک انتخابات آزاد در آن برگزار کنید، تصمیم گیری بشود. ما نمیگوییم یهودیها بروند، میگوییم فلسطین برای همه فلسطین است، یک پیشنهاد معقول است. حضرت آقا میفرمایند اینها حتی میترسند این را بشوند که مبادا نظام سلطه نسبت به اینها خشمگین شود. حداقل فایده نظام اسلامی این بوده است که ما مستقل و آزادیم و میتوانیم این حرفها را در مقابل نظام جهانی بزنیم و سازندگی و آبادی کشور را در داخل پیگیری کنیم.
مجری: سال ۱۳۷۴ پیشرفت انقلاب، مجموعه توسعه و پیشرفتی که در انقلاب اسلامی ایران شاهدیم.
این پژوهشگر گفت: اسفند سال ۱۳۷۳ سید احمدآقا به رحمت خدا رفتند و چهاردهم خرداد سال ۱۳۷۴ حضرت آقا میفرمایند عزای مضاعف داریم، امسال هم سالگرد رحلت حضرت امام است و هم سیداحمدآقا در بین ما نیست و به عنوان پاره تن امام از ایشان یاد میکنند. نکتهای که در مورد پیشرفت ایران وجود دارد مقایسه ایران آن موقع با ایران قبل از انقلاب است. برای ما که قبل از انقلاب را ندیدیم. این یادآوری بود در مورد وضعیت ما در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، در ۵۰ سال حکومت پهلوی ها، مخصوصا اینکه بعد از ۲۰۰ سال حکومت قاجار، به حکومت رسیده بودند. حضرت آقا برگشت میکنند به قبل از دوران قاجار و پهلوی، که ایران در جهان در حوزه دانش سرآمد بود و در این ۲۰۰ و اندی سال که قاجار و پهلوی حکومت را در دست گرفته بودند کاملا این موقعیت را از دست دادیم. حضرت آقا میفرمایند که این فاصله علمی را با آن دوران که سرآمد بودیم، میشود دوباره به دست آورد. نکته مهم این است، رژیم پهلوی نخستین و آخرین رژیم کاملا دست نشانده بود، سلسلههایی که قبل از اینها با جنگ یا کودتا بر سر کار آمده بودند، دست نشانده نبودند، ولی رضاخان هم آمدنش دست آنها بود و هم بردنش دست انگلیسیها بود. در انتصاب محمدرضا بازهم که انگلیسیها او را بر سرکار گذاشتند، کاملا دست نشانده بود و بعد انگلیس که سلطنتش از ۱۹۶۱ افول پیدا کرد تصمیم گرفت از خاورمیانه برود. این سرنوشت تمام سلطه گران عالم است که بالاخره روزی دستشان از ملتهای دربند کوتاه میشود. امریکاییها با کودتایی حساب شده آمدند و جای انگلیسیها را در ایران گرفتند و بازهم آن دست نشاندگی کاملا ادامه داشت و هیچ تصمیمی در کشور بر مبنای مصلحت مردم گرفته نمیشد. با تاخیر ۱۰۰ ساله یعنی ما باید ۲۰۰ سال قبل در کشور راه آهن داشتیم، اما با تاخیر ۱۰۰ ساله در ایران راه آهن زده شد، آنهم برای اینکه تدارکات نیروهای متفقین از جنوب به شمال تامین شود و اتفاقات دیگری که در کشور میافتاد در راستای تامین منافع نظام سلطه بود و این را حضرت آقا در آن سال تبیین کردند و عزتی که مردم ایران از قِبَل انقلاب اسلامی و پیروی از نعمت ولایت حضرت امام در سراسر جهان پیدا کرده بودند، متذکر شدند.
مجری: سال ۱۳۷۵ استقامت امام، این ایستادگی و استقامتی که ایشان نشان دادند.
فاروئی افزود: در سال ۱۳۷۵ موضوع سخنرانی یادآوری نتایج حرکت امام بود، منظور حضرت آقا این بود که ما اگر در جنگ شکست خورده بودیم آیا باز هم میتوانستیم الگوی مسلمانان جهان و آزادیخواهان جهان باشیم؟ آیا اگر ما در آبادی کشور متوقف میشدیم و آنچه که آنها آن روزها میگفتند که اگر ایران را تحریم کنیم مردم ایران از گرسنگی میمیرند؟ آیا باز هم میتوانستیم الگوی مسلمانان جهان و آزادیخواهان جهان باشیم؟ سال ۱۳۷۵ همان سالهایی که امریکا عراق را تحریم کرد، فروش نفت در برابر غذا انجام شد، در عراق حدفاصل سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸، ششصد هزار کودک از گرسنگی مردند، این را خبرنگار به مادلین آلبرایت وزیر خارجه ایالات متحده میگوید که؛ شما میدانید که نتایج کار شما و تحریم عراق باعث کشته شدن ۶۰۰ هزار کودک از گرسنگی شد؟ آن موقع مداوم هواپیماهای امریکایی و انگلیسی عراق را بمباران میکردند، و جواب آلبرایت تکان دهنده است که این از نتایج کار ماست و بالاخره باید بپذیریم که چنین اتفاقی افتاده است و اصلا هیچ شرمندگی ندارد!