عملیات آواربرداری ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان با تلاش همه نیروهای امدادی، آتش نشانی و دستگاههای اجرایی ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، سالها قبل نقشه ساخت مجتمع تجاری در آبادان روی کاغذ طراحی شد، ساختمانی تجاری که قرار بود کسب و کارهای مختلف راه اندازی شوند و عدهای رزق و روزی خود را از این طریق تامین کنند.
مراحل ساخت که پایان یافت، وقت بهره برداری و پاره کردن روبان قرمز فرارسید، در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان، برج ۱۰ طبقه متروپل افتتاح و عدهای با مشاغل خود مشغول به کار شدند، اما گویی بخت و اقبال با آنها یار نبود و نباید روی خوش خوشبختی را میدیدند.
روز دوم خردادماه امسال، حوالی ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه واقعه تلخ قلب ملت ایران را لرزاند، همان ساختمانی که قرار بود دریچه روی به خوشبختی برای صاحبان مشاغل باشد، به یکباره فروریخت و به تیتر اول خبرها تبدیل شد.
زلزله نیامد، زمین هم رانش نکرد، اما متروپل ریزش کرد و به قتلگاه عده زیادی از شهروندان آبادانی و مینوشهری تبدیل شد، گروههای امدادی، آتش نشانان، گروههای مردمی، هلال احمر، بسیج، سپاه، ارتش و... از اهواز و تهران و سایر شهرها و استانهای کشور و خوزستان، محل کار و زندگی خود را به مقصد آبادان ترک کردند.
رنگ از رُخ شهر پرید، صدایی جز شیون و گریه زنان و مردان از منطقه امیری آبادان به گوش نمیرسید، خاک غم بر چهره آسمان این شهر نشست، متروپل به ویرانهای تبدیل شد و تاب و توان ایستادگی نداشت، به هر گوشه اش دست میزدند، سست و بی رمق بود.
۳۷ نفر از شهروندان از این حادثه جان سالم به در بردند و راهی بیمارستانها شدند و بحمدالله تاکنون ۳۵ نفر از آنها پس از بهبودی کامل به خانههای خود بازگشته اند.
اما ماجرا تلختر از این است، خانوادههایی در محل ساختمان متروپل تجمع کردند که میگفتند عزیزانشان قربانی این حادثه شده اند.
ساختمان به حدی سست بنیان است که با کوچکترین حرکتی ریزش میکند، امدادگران جان بر کف، ایثارگرانه وارد میدان شدند بدون اینکه از عاقبت کار و خطر بترسند، میخواهند عزیزان مردم را بیرون بیاورند و به چشم انتظاری بازماندگان پایان بدهند، تاکنون با تلاش شبانه روزی و بی وقفه امدادگران، ۳۷ نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده اند و در خاک سرد آرام گرفتند.
اعزام گروههای هلال احمر به محل حادثه متروپل
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی در ساختمان متروپل آبادان در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی صدا و سیمای مرکز خوزستان گفت: بلافاصله پس از اعلام حادثه به جمعیت هلال احمر آبادان، گروههای جست و جو و پیشرو از این شهرستان خود را به محل رساندند.
وحید شعبانی افزود: پس از ارزیابیهای اولیه و مشخص شدن وسعت حادثه، بلافاصله گروههای جست و جو و نجات و همچنین عوامل امدادی را از شهرستانهای خرمشهر، بندر ماهشهر، شادگان، دشت آزادگان، اهواز و ۳ گروه از معاونت امداد و نجات در استان به متروپل اعزام کردیم.
وی میگوید: ۱۲ دستگاه آمبولانس، ۷ خودروی نجات، ۲ دستگاه خودروی ارتباطات مجهز به فناوریهای روز ارتباطی، ۳ گروه زنده یاب، ۸ گروه آنست سگهای جست و جو و نجات و ۵ گروه سحر (سفیران حمایتهای روحی-روانی) به محل اعزام شدند و کار را آغاز کردند.
شعبانی ادامه داد: ۳۷ نفر از مصدومان در همان لحظات اولیه نجات پیدا کردند و طبقههای بالایی با تلاش گروههای امدادی پاکسازی شدند.
آغاز امدادرسانی با استفاده از تجهیزات سبک
این مقام مسئول اولویت اصلی امدادرسانی را دسترسی به طبقه همکف و زیرزمین ساختمان متروپل عنوان و اضافه کرد: در ابتدا آواربرداری به صورت دستی و با تجهیزات سبک آغاز شد، زیرا براساس شیوه نامههای امداد و نجات، در ۷۲ ساعت اولیه پس از وقوع حادثه، امدادرسانی با تجهیزات سبک انجام میشود، چون احتمال دارد فردی زیر آوار زنده باشد و بکارگیری تجهیزات سنگین باعث افزایش تلفات خواهد شد.
شعبانی با بیان اینکه نبود امکانات لجستیک و سنگین در آبادان صحت ندارد، گفت: به لحاظ تعدادی نیروهای امدادی، تجهیزات امدادرسانی و ... برابر استانداردهای روز کشور و حتی دنیا قرار داریم و تجهیزات سنگین برای آواربرداری آماده بکار شده بودند.
آغاز فاز دوم امدادرسانی و آواربرداری پس از ۷۲ ساعت
وی با بیان اینکه فاز اول عملیات جست و جو و نجات پس از ۷۲ ساعت به پایان رسید، افزود: امدادرسانی از روز چهارم وارد فاز جدیدی شد و خودروهای لجستیک سنگین وارد میدان شدند و آواربرداری در ۲ ضلع شمالی و شرقی کلید خورد.
شعبانی بیان کرد: ساکنان منازلی که در ضلع شرقی قرار داشتند و مانعی بر سر راه آواربرداری بودند، با پیشنهاد و رضایت صاحبان آنها، تخریب شدند و میدان برای ادامه عملیات مهیا شد و کار سرعت بیشتری گرفت.
بیشتر بخوانید: عملیات آواربرداری متروپل آبادان متوقف نمیشود
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان میگوید: در فاز دوم عملیات، خودروها لجستیک برای جمع آوری باقیمانده سازه متروپل وارد عمل شدند، ولی پس از رسیدن به طبقه همکف به دلیل احتمال وجود افراد زنده و اجساد جان باختگان، تجهیزات سنگین از میدان خارج شدند و گروههای زنده یاب مجدد ورود و پیکرهای افراد را خارج کردند و به محل موردنظر انتقال دادند.
همدردی گروههای سحر با خانواده داغدار
وحید شعبانی اظهار کرد: همه تلاش ما پیدا کردن اجساد بازماندگان و تحویل دادن آنها به خانواده هایشان است، البته در ضلع شرقی ساختمان متروپل، در محلی امن، چادرهایی برای بازماندگان جانباختگان برپا شده و گروههای سحر در کنار خانوادههای داغدیده حضور دارندو آنها به لحاظ روانی حمایت کرده و آلام آنها را تسکین میدهند.
ناپایداری سازه و احتمال ریزش کامل متروپل
وی با اشاره به ناپایداری این سازه از ۲ ضلع شمالی و شرقی، افزود: براساس نظر متخصصان امر حاضر در محل حادثه و رصد لحظهای رفتار سازه، عملیات آواربرداری انجام میشود، زیرا با رسیدن به بخشهای اصلی ساختمان، احتمال ریزش کامل آن وجود دارد.
به گفته شعبانی؛ عملیات آواربرداری به مراحل پایانی نزدیک شده و به زیرزمین مجتمع دسترسی پیدا کرده اند و همه تلاشها برای خارج کردن همه اجساد در حال انجام است، اما در صورتیکه شرایط سازه و نظر متخصصان اجازه آواربرداری را ندهد، عملیات متوقف خواهد شد تا شرایط دوباره فراهم شود.
حادثه متروپل، نمایش مهربانی بی مرز آبادانیها
وی رفتار مردم آبادان در این واقعه را از جمله اتفاقهای نادر و بی نظیر در کشور و دنیا دانست و گفت: زن و مرد، پیر و جوان، افراد داغدار، اقوام و وابستگاه جان باختگان، دارا و ندار و همه آمده بودند و همچنان هستند و میوه، وعدههای غذایی، نوشیدنی و... را برای همه ۲۲۰ نیروی امدادی حاضر در صحنه آماده و اهدا میکردند.
شعبانی میگوید: راه اندازی مواکب و توزیع مواد غذایی و آب و... صحنهای شبیه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی را در آبادان ساخت و مردم با بضاعت مالی کم و در شرایط اقتصادی که حاکم است، نیازهای غذایی امدادگران را تامین کردند و همچنان این مهربانی آنها ادامه دارد و مردمانی خستگی ناپذیر هستند.
آواربرداری، مسئلهای حساس و تخصصی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان آواربرداری را مسئلهای حساس و تخصصی عنوان کرد و گفت: اقداماتی که باید در این رابطه انجام شود، متفاوت است، ضمن اینکه نجات دادن ۳۷ نفر از زیر آوار به صورت زنده، استاندارد بودن کار را گواهی میدهد.
این مقام مسئول با بیان اینکه سیستمهای زنده یاب تا عمق ۱۰ متری و کوچکترین و کمترین علائم حیاتی از انسانها را ردیابی میکنند، افزود: همچنین ۹ گروه سگهای زنده یاب در قالب گروههای آنست که سالها آموزشهای مختلف را گذرانده اند، در محل حضور پیدا کردند و موفق شدیم ۳۷ مصدوم را نجات دهیم.
متروپل و پلاسکو قابل مقایسه نیستند
فرماندار ویژه آبادان با تقدیر از عوامل امدادی و تلاشهای شبانه روزی و بی وقفه گروههای امداد و نجات گفت: در این حادثه ۳۷ نفر از هموطنان مصدوم شدند که تاکنون ۳۵ نفر از آنها مرخص شده اند، ضمن اینکه ۲ نفر دیگر که در بیمارستان بستری هستند، شرایط پایداری دارند و ان شاءالله به زودی مرخص خواهند شد.
احسان عباسپور با بیان اینکه حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل با هیچ حادثهای قابل مقایسه نیست، افزود: این اتفاق حتی با واقعه ساختمان پلاسکو تهران نمیتوان مقایسه کرد، زیرا براساس نظر کارشناسان و گروههای امداد و نجات و آتش نشانی، ابعاد متروپل بسیار بزرگتر از پلاسکو است.
وی میگوید: پلاسکو دچار آتش سوزی شد و سپس عملیات آواربرداری را آغاز کردند، اما در متروپل قسمتی از سازه سقوط کرد و قسمت دیگری از آن به صورت ناپایدار همچنان وجود دارد.
پایدار نگهداشتن سازه ناپایدار متروپل
عباسپور یکی از دغدغههای اساسی در این حادثه پایدار نگهداشتن سازه هنگام آواربرداری و خروج اجساد عنوان کرد و ادامه داد: گروههای سازه، نظام مهندسی، کارشناسان ساختمان سازی و ... گروههایی که در حادثه پلاسکو حضور داشتند به آبادان اعزام شدند تا بتوان به بهترین نحو و کمترین خطر آواربرداری و خارج کردن جان باختگان را انجام داد.
تکذیب کمبود امکانات و تجهیزات لجستیک و نیروهای امدادی
فرماندار ویژه آبادان با تقدیر از حضور فوری وزیر کشور، استاندار ویژه خوزستان، مدیر بحران کشور، رئیس جمعیت هلال احمر کشور، امام جمعه اهواز و نماینده، ولی فقیه در خوزستان و... در محل حادثه، افزود: برخلاف شایعههای منتشر شده در فضای مجازی، از همان لحظات اولیه حادثه، همه امکانات و تجهیزات لجستیک، نیروهای انسانی و ماشین آلات و ... در محل حاضر شدند و کمبودی در این زمینه نداشتیم و تا به امروز هم نداریم.
این مقام مسئول میگوید: بر اساس شیوه نامههای امدادرسانی موجود، در ۷۲ ساعت اول وقوع حادثه، به دلیل نامشخص بودن رفتار سازه، باید تجهیزات و ماشین آلات سبک استفاده شود، این در حالی است که عدهای نبود امکانات، تجهیزات و ماشین آلات در محل را در فضای مجازی منتشر کردند و باعث ایجاد شبهه میان مردم شدند.
فعالیت ماشین آلات سنگین در محل حادثه متروپل
عباسپور هدف از استفاده از تجهیزات و ماشین آلات سبک را کمک به مصدومان احتمالی در زیر آوار و خارج کردن آنها به صورت زنده عنوان کرد و گفت: مردم از هیچ تلاشی برای امدادرسانی دریغ نکردند و قدردان زحمتها و همکاری آنها هستیم و جای تقدیر ویژه دارد.
وی افزود: در حال حاضر ماشین آلات سنگین و تجهیزات حرفهای از جمله؛ جرثقیلهای ۱۶۰، ۱۸۰، ۲۵۰ تن و لودرهای بزرگ با بومهای بسیار بلند در محل فعال هستند و در کنار سرعت عمل، دقت در کار سرلوحه کار گروههای امدادی است و همه تلاش خود را برای خروج جان باختگان به کار گرفته ایم و امیدواریم به زودی به چشم انتظاری بازماندگان پایان دهیم.
بیمه معلم به تعهدات خود عمل میکند
معاون فنی اشخاص و مسئولیت بیمه معلم به وجود بیمه نامهای درخصوص بیمه مسئولیت بدنی کارفرما در مقابل کارکنان با پوشش شخص ثالث و جان، اشاره کرد و گفت: سقف تعهدات خود را با توجه به شرایط بیمه نامه و جبران غرامت فوت، نقص عضو و هزینههای جانبی برای افراد بیمه شده که زیر پوشش هستند، اجرایی میکنیم.
مومنی سقف تعهدات بیمه معلم برای بیمه شدگان این حادثه به لحاظ تعداد، ۵ نفر و به لحاظ ارزش پولی ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.
وی میگوید: با توجه به اینکه قصور افراد حقیقی و حقوقی در ریزش متروپل محرز است، پرداخت خسارتها پس از مشخص شدن مقصران حادثه، براساس تعهدات بیمه نامه قابل پرداخت خواهد بود.
به گفته مومنی؛ پس از مشخص شدن مقصران حادثه، بیمه معلم آماده پرداخت خسارتها به بازماندگان است.
اگرچه این حادثه تلخ رخ داد و تعداد زیادی از هموطنان جان خود را از دست داده اند و تعداد دیگری نیز زیر آوارها هستند، اما با برخورد جدی و قانونی با مقصران و عاملان دخیل در ساخت مجتمع 10 طبقه متروپل آبادان، می توان از تکرار اینگوه حوادث ناگوار جلوگیری کرد.