وزیر صمت گفت: سازمان ملی استاندارد مرجع رسمی ارزیابی کیفیت است و تصمیم سازمان استاندارد در عدم تائید سمند و تیبا را اجرا میکنیم.
وی بابیان اینکه یک بخش از ضعف کیفیت خودرو به علت خودروهای ناقص و کف پارکینگ بود، تصریح کرد: مدیران ایرانخودرو متعهد شدهاند، از ابتدای خردادماه امسال در این خودروسازی خودروی ناقص تولید نشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سکوهای (پلتفرمهای) خودروهایی مانند سمند، تیبا و همچنین پژو ۴۰۵ قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری تولید آنها میگذرد، بنابراین، این خودروها کیفیت مطلوبی نداشتند و بهطور حتم در مقابل خروج خودروهای بیکیفیت مانند سمند، تیبا و ۴۰۵ از خط تولید، تولید خودروهای باکیفیتی مانند تارا افزایش مییابد.
فاطمی امین بیان کرد: سال گذشته ۹ هزار دستگاه خودروی تارا تولیدشده و برنامه برای تولید امسال این خودرو ۷۵ هزار دستگاه است و همچنین در گروه سایپا آمار تولید شاهین برای سال گذشته ۲۰ هزار دستگاه بوده که امسال برای تولید بیش از ۸۰ هزار دستگاه برنامهریزی و اقدام شده است.
وی اظهار کرد: مردم حق دارند از وضعیت صنعت خودرو گلهمند باشند، اما خوشبختانه نقشه راه طراحیشده در خصوص صنعت خودرو کشور در بازه زمانی دو ساله، تاکنون پیشرفت خوب و قابل ملاحظهای داشته و اهداف آمار تولید در این برنامه بهطور کامل محقق شده است و ازاینپس به دنبال ایجاد تغییر در محصولات و طراحی خودروهای جدید هستیم.
وزیر صمت افزود: صنعت خودرو بهعنوان یکی از صنایع بزرگ کشور با مسائل خاصی نیز روبهرو است و بر همین اساس، برنامه دو سالهای با مشارکت خودروسازان و قطعه سازان در وزارت صمت طراحیشده تا موارد و موضوعات این صنعت یک به یک حل شود.
وی ادامه داد: از محورهای مهم این برنامه موضوع افزایش آمار تولید است که بهطور تقریبی مشکلات آن حلشده است؛ سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان داشتیم و تولید مستقیم تولیدات دو شرکت بزرگ خودروسازی حدود ۱۸ درصد بود، یعنی تنها ۱۸ درصد خودروها بهصورت کامل از خط تولید خارج و به بازار عرضه میشدند و این مسئله مشکلساز شده بود، اما اکنون خوشبختانه در شرکت ایرانخودرو آمار تولید مستقیم به ۱۰۰ درصد رسیده و این رقم در شرکت سایپا رقمی حدود ۹۵ تا ۹۶ درصد است که نسبت به سال گذشته عملکرد خوبی به شمار میرود.
وزیر صمت عنوان کرد: اقدامات دیگری نیز در خصوص صنعت خودرو از سوی وزارت صمت دنبال میشود که ازجمله آنها میتوان به مقابله باعرضه اقلام تقلبی و قاچاق لوازمیدکی خودرو در کشور اشاره کرد که حدود ۳۰ درصد بازار را شامل میشود، برای مثال کمکفنرهای دستدوم پس از تغییر ظاهر دوباره به بازار عرضه میشدند که به سبب حادثهساز بودن برای این صنعت چالش ایجاد میکردند.
فاطمی امین تصریح کرد: در قالب برنامه طراحیشده از سوی وزارت صمت، محورهایی همچون تنوع محصولات، ارتقای کیفیت، اصلاح ساختار مالی و مدیریت و...، موردتوجه قرارگرفته و از خودروسازان خواستهشده مطابق این برنامه حرکت کنند.
وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص تحقق سهمیه تعیینشده برای طرح جوانی جمعیت نیز توضیح داد: این طرح بهعنوان یک قانون مصوب باید بهطور حتم از سوی دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور عملیاتی شود.
وی ادامه داد: صنعت خودرو هرچند مسائل و چالشهای زیادی دارد و باید به مردم و مشتریان در مواردی حق بدهیم که ابراز گلایه و نارضایتی کنند، اما بهطور حتم این صنعت قابل احیا و قابل اصلاح است و هرچند که وضعیت حاضر این صنعت قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود شش ماه گذشته، رشد قابلتوجهی داشته و مسائل صنعت خودرو یک به یک در حال مرتفع شدن هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: اکنون اولویت صنعت خودروسازی افزایش آمار تولید است، زیرا با افزایش تولید، گردش مالی دو شرکت محقق شده، هزینههای تولید و قیمت تمامشده کاهش مییابد و کیفیت قطعات و محصولات نهایی نیز افزایش خواهد یافت؛ اولویت بعدی نیز تغییر محصولات است که بخشی از این موضوع به پلتفرمهای قدیمی ازجمله پژو ۴۰۵، سمند، تیبا و برمیگردد و با توجه به توضیحات مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی قابل اصلاح نیست و باید به این منظور ترکیب تولیدات عوض شود و در این رابطه افزایش تولید محصول تارا امسال در ایرانخودرو موردنظر است و همچنین سایپا برنامه تولید ۸۰ هزارتایی محصول شاهین را در برنامه دارد که به تعبیری تغییر ریل به سمت خودروهای باکیفیت به شمار میآید.
وی درباره درج نام خودروها به زبان فارسی گفت: در سال گذشته تاکید کردیم خودروسازان باید از زبان ملی استفاده کنند و خودروها مزین به حروف فارسی باشند.
فاطمی امین در پایان تاکید کرد هیچ برنامهای برای افزایش قیمت خودرو نداریم.