پژوهشگر استهلال گفت: با وجود برخی شبهات مبنی بر قطعی بودن رویت هلال شوال در غروب چهارشنبه به علت 30 روزه بودن ماه شعبان، چهار ماه قمری متوالی می تواند30 روزه باشد.
سید محسن قاضی میرسعید در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: این مبتنی بر قانونی فیزیکی و غیرقابل تغییر در موضوع رویت هلال ماه است و چهار ماه قمری در نقطه یا منطقه ای خاص می تواند به طور متوالی 30 روزه باشد .
وی گفت: بر اساس این قانون، سه ماه قمری متوالی نیز در نقطه یا منطقه ای خاص می تواند 29 روزه باشد.
قاضی میرسعید افزود: برخی می گویند چون ماه شعبان 30 روزه بوده است حتما ماه رمضان 29 روزه خواهد بود و هلال ماه ، غروب فردا رؤیت خواهد شد درحالی که این فرض از نظر علم نجوم و فیزیک اشتباه است.
وی همچنین گفت : شبهه مطرح دیگر درباره استهلال این است که اگر ماه مبارک رمضان هر سال 30 روزه باشد سال بعد قطعا 29 روزه خواهد بود یا اگر رمضان سال قبل 29 روزه باشد سال پس از آن30 روزه خواهد بود که این نیز هیچ مبنای علمی ندارد.
پژوهشگر استهلال همچنین درباره تفاوت اعلام عید در عربستان و بسیاری کشورهای عربی اسلامی با کشورمان گفت: استهلال در کشورمان چه با ابزار و چه با چشم غیرمسلح طبق فقه شیعه مبتنی بر رؤیت هلال است اما عربستان و کشورهای عربی تابع آن در این موضوع قراردادی عمل می کنند.
قاضی میرسعید افزود: بر اساس قانونی در عربستان اگر در مکه مکرمه تولد یا نحوه مقارنه ماه انجام شده باشد هنگام غروب خورشید در این شهر اگر ماه بالای خورشید قرار گیرد حتی اگر دیده نشود ، هلال شوال تلقی و عید فطر اعلام می شود و در این کشور ، کاری به رؤیت هلال ندارند.
وی گفت: بر این اساس ، عربستان و بیش از 30 کشور عربی و اسلامی تابع این کشور در موضوع استهلال ، قطعا پنجشنبه را عید فطر اعلام می کنند.
عضو کمیته علمی ستاد استهلال افزود: این درحالی است که رؤیت هلال ماه در غروب فردا بیست و نهم ماه مبارک رمضان در اغلب مناطق دنیا به ویژه کشورهای اسلامی ممکن نیست.
قاضی میرسعید گفت: هلال ماه ، غروب فردا فقط در بخش هایی از کشور آمریکا با ابزار، قاره آمریکای جنوبی و بخش هایی از آفریقا با چشم غیرمسلح قابل رویت است و در هیچ یک از دیگر نقاط دنیا شامل اروپا ، آسیا ، اقیانوسیه و شمال آفریقا در هیچ شرایطی دیده نمی شود.