یکی از هنرهای ایرانیان از دیرباز هنر کاشی کاری بوده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کاشی یکی از نمادهای مهم و از عناصر برجسته تزئینی در معماری ایران زمین است. اگرچه این هنر از دوران باستان در معماری ایران رواج داشت و نمونههایی از آن در بناهایی مانند کاخ آپادانای شوش به دست آمده است، اما استفاده گسترده از کاشی در بناهای ایرانی به دوران پس از اسلام بازمی گردد. تا پیش از سده پنجم هجری، بناها را با نقاشیهای دیواری تزئین میکردند، اما از این زمان که مقارن با حکومت سلجوقیان بود، استفاده گسترده از کاشی همه گیر شد.
اصفهان مسجد شیخ لطف الله
یکی از عالیترین نمونههای کاشیکاری دوره صفوی، مسجد شیخ لطف الله است که ساخت آن ۱۸ سال طول کشید. تمام نمای بیرونی گنبد، سردر، راهروی ورودی و گنبدخانه این مسجد پوشیده از کاشیهای معرق است. این مسجد زیبا که کاشیکاریهای آن را نقطه اوج هنر کاشیکاری ایران میدانند، در زمان خود یک مسجد عمومی نبود بلکه یک نمازخانه خصوصی به شمار میآمد که فقط خانواده سلطنتی و گروهی از بزرگان اصفهان امکان حضور در آن را پیدا میکردند.
مسجد جامع عتیق
مسجد جامع عتیق اصفهان که دارای چندین دوره معماری است، کلکسیونی از سبکهای مختلف معماری ایرانی و تزئینات وابسته به آن به شمارمی رود. در زمینه هنر کاشیکاری، دو ایوان جنوبی و غربی این مسجد از جذابیت فراوانی برخوردارند و عالیترین نمونه از سبکهای مختلف کاشیکاری را میتوان در فضای هر دو تماشا کرد. هر دو ایوان در دوره سلجوقی ساخته شده اند، اما در دورههای بعدی (آق قویونلو و صفوی) به زیر کاشی رفته اند.
شوش کاخ آپادانا
نطنز آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی
از جمله شاهکارهای کاشیکاری عصر مغول، سردرخانقاه و آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی در شهر نطنز است که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. این سردر، موزهای از دهها طرح هندسی با ترکیب آجر و کاشی محسوب میشود.
مشهد حرم امام رضا (ع)
ازارههای گنبدخانه حرم امام رضا (ع) سراسر پوشیده از کاشیهای آبی رنگ و بسیار قدیمی است. این کاشیها بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال قدمت دارند.
اصفهان مسجد جامع عباسی
زنجان گنبد سلطانیه
گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان و سومین گنبد تاریخی بزرگ جهان بعد از گنبد سانتاماریا در ایتالیا و گنبد مسجد ایاصوفیه در استانبول است. این گنبد که در شهر کوچک سلطانیه در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر زنجان واقع شده، بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. نمای بیرونی گنبد سلطانیه ساده و درونش پوشیده از تزئینات گوناگون است. در گنبد سلطانیه چند هزار متر مربع کاشی کاری، آجرکاری، حجاری، گچ بری و تلفیق آجر و کاشی چشم هر بینندهای را به خود خیره میسازد.
این تزئینات در طول زمان به شدت آسیب دیده اند، اما در دهههای گذشته با لایه برداری از آنها مشخص شده که زیرشان لایه دیگری از تزئینات پنهان است. کاشیکاریهای گنبد سلطانیه بیشتر با ترکیب آجر و کاشی و با استفاده از خطوط هندسی خلق شده اند و سرآغازی هستند بر شکوفایی هنر کاشیکاری در دورههای بعد.
تبریزمسجد کبود
در سده نهم هجری و مقارن با دوره تیموریان شاهکار دیگری از هنر کاشیکاری خلق شد. یکی از بهترین نمونهها مسجد کبود تبریز است که تمام سطوح درونی و بیرونی اش را با کاشی پوشانده اند. این شیوه در سدههای دهم تا دوازدهم هجری مورد تقلید هنرمندان عصر صفوی قرار گرفت و در مساجد اصفهان به تکامل رسید. البته مسجد کبود در زمان حکومت سلسله قراقویونلو و به وسیله همسر جهانشاه قراقویونلو ساخته شد.
این مسجد به علت زیبایی کاشیکاری هایش به فیروزه اسلام شهرت یافت و البته به علت کاربرد کاشیهای لاجوردی، به مسجد کبود نیز معروف شد. متاسفانه در سال ۱۱۹۳ هجری قمری در جریان زلزله مهیبی که تبریز را لرزاند، مسجد کبود و دیگر بناهای مرتبط با آن تخریب شدند و از آن مسجد باشکوه جز سردر و چند طاق و جرزهای قطور که همگی با کاشیهای زیبا و ظریف پوشیده شده بودند، چیز دیگری باقی نماند.
فرزانه بهزادی پور
تحریریه میراث فرهنگی