دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: شورای نظارت بر تبلیغات محیطی در دوره جدید قرار است بتواند از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمرانی بایستهای را بر عرصه تبلیغات محیطی کشور با همکاری و همدلی وزارت فرهنگ و معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارت و شهرداری تهران انجام دهد.
برنامه ریزی برای حکمرانی بایسته بر عرصه تبلیغات محیطی
وی افزود: مهمترین پیام شورای نظارت بر تبلیغات محیطی، اشراف اعضای حقیقی و حقوقی آن به سه اصل «هدایتی»، «نظارتی» و «حمایتی» از تبلیغات محیطی کشور است، عرصهای که چالشهای بزرگ و خلاءهای قانونی و فرصتها و تهدیدات مختلفی را با خودش همراه دارد و در سالهای گذشته به دلیل چالشهایی از جمله ضعف دبیرخانه، همراهی نکردن شهرداریها و وزارت فرهنگ با این شورا یا سایر چالشها نتوانسته وظایف خود را انجام دهد و در دوره جدید قرار است که بتواند از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکمرانی بایستهای را بر عرصه تبلیغات محیطی کشور با همکاری و همدلی وزارت فرهنگ و معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و شهرداری تهران انجام دهد.
وی افزود: مهمترین پیام شورای نظارت بر تبلیغات محیطی، اشراف اعضای حقیقی و حقوقی آن به سه اصل «هدایتی»، «نظارتی» و «حمایتی» از تبلیغات محیطی کشور است.
اولویت ها؛ قواعد نوشتار، حضور سلبریتیها و ابعاد تابلوها
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در عرصه «هدایتی» ریل گذاری و نگارش آیین نامههایی برای تحقق عینی سیاستها و اصولی که در مصوبه سال ۸۸ آمده مد نظر قرارگرفت و مقرر شد در جلسهای اولویتها از طرف اعضا تصویب بشود، اما در راس این اولویتها به نظر میآید موضوع قواعد نوشتار در تبلیغات محیطی، حضور سلبریتی و چهرههای مشهور در تبلیغات محیطی، ابعاد تبلیغی تابلوهای واحدهای صنفی و اداری و همچنین ساماندهی تبلغیات محیطی در فضاهای غیرمشمول و مشمول قوانین موجود مثل جایگاههای سوخت مورد اولویت است و کارگروه آیین نامهها و دستورالعملهای مختصری را در این عرصهها تصویب و به شورای فرهنگ عمومی کشور تقدیم میکنند تا ریل گذاری برای تحقق سیاستها و ضوابط تبلیغات محیطی کشور محقق شود.
ضمانت اجرایی با حضور نماینده قوه قضاییه در کارگروه
امامی گفت: در عرصه «نظارتی» هم مقرر شد ساز و کار نظارت و همچنین ضمانت اجرایی کارگروه در تعامل با مقامات قضایی و با حضور نمایندهای از قوه قضاییه در این کارگروه به شدت پیگیری شود و برهمین اساس مرکز رصد فرهنگی کشور با همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و با اتصال به سامانه جامع استعلام تبلیغات محیطی در کشور بتواند یک رصدگر آگاه و قوی برای تحولات عرصه تبلیغات محیطی و پیامها و تصاویر تبلیغی در کشور باشد.
وی تاکید کرد: در عرصه سوم که عرصه «حمایتی» است کار مهمتر است و ما در دولت سیزدهم قائل به این هستیم تا آنجا که میشود با رویکرد حمایتی، آموزشی و توسعه بخش، فعالیت فرهنگی انجام داد نوبت به فعالیتهای سلبی نمیرسد، فلذا برای تبلیغ، ترویج و ساماندهی و الزام زیرساختهای تبلیغات محیطی کشور در تعامل با شرکت و مکانهای تبلیغاتی به تبلیغ اولویتهای اول فرهنگی کشور خصوصاً عرصه حجاب، جمعیت، تقویت نهاد خانواده، آگاه سازی جامعه نسبت به آسیبهای اجتماعی خصوصا اعتیاد و ... مقرر شد پیگیریها و ابلاغیههایی را شورای فرهنگ عمومی داشته باشد.
وی افزود: ما در دولت سیزدهم قائل به این هستیم تا آنجا که میشود با رویکرد حمایتی، آموزشی و توسعه بخش، فعالیت فرهنگی انجام داد نوبت به فعالیتهای سلبی نمیرسد.
اختصاص ۱۰ تا ۱۵ درصد زیرساخت تبلیغات محیطی به زیست عفیفانه
امامی خاطرنشان کرد: به همین منظور با توجه به تاکید وزیر کشور به عنوان قائم مقام رییس شورای اجتماعی کشور مقرر شد برای اختصاص ۱۰ تا ۱۵ درصد زیرساخت تبلیغات محیطی در همه شهرهای کشور به حوزه مهم زیست عفیفانه، حجاب و عفاف در تیر اقدام لازم صورت پذیرد و بر همین اساس در عرصههای دیگر تبلیغات فرهنگی مخصوصاً با توجه به تجربه خوب سازمان زیباسازی شهرداری تهران آیین نامهها، حمایتها، مشوقها و زیرساختهای حقوقی تهیه شود.
توجه به پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات محیطی
وی تصریح کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم دیگر که در جلسه اول خرداد شورای نظارت بر تبلیغات محیطی وزارت کشور مورد توجه قرار گرفت این نکته بود که موضوع نوشتار و پاسداشت زبان و خط فارسی یک موضوع بسیار حساس قلمداد میشود و باید همراه با تغییرات فرهنگی و فناوری ضمن به رسمیت شناخته شدن آیین نامهها ابایی از به روز رسانی آنها و قوانین کشور نباشد و در عین حال مخصوصاً از اصالت و فخامت نوشتار حمایت شود و چالشهایی که امروز در عرصه کاربرد خط فارسی یا استفاده از تصاویر خانمها و آقایان در تبلیغات است با یک نگاه عمیق تخصصی و مبتنی بر ارزشهای فرهنگی قوانین به موقع به روزرسانی و به موقع به سمع کانونهای تبلیغاتی در سطح کشور برسد.