نماینده مردم زنجان و عضو کمسیون صنایع و معادن از رانت ۱۰۰ هزار میلیاردی در خودروسازی ایران خبر داد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما مرکز زنجان ؛ نماینده مردم زنجان و عضو کمسیون صنایع و معادن در یک برنامه تلویزیونی از رانت میلیاردی در خودروسازی ایران خبر داد.
مصطفی طاهری در برنامه «جهان آرا» شبکه افق افزود : در سال ۱۳۹۹ حدود صد هزار میلیارد تومان مبلغ رانتی بوده که به خاطر تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار رد و بدل شده که معادل یک پنجم بودجه کل کشور بوده است.
وی گفت : برابر همین مقدار هم در صنعت فولاد وجود داشت؛ این توزیع، ایراد جدی کار ما است.
طاهری با اشاره به وضعیت خودروسازی کشور افزود : بیش از 51 درصد سهام خودروسازان در اختیار دولت است. در مورد ایران خودرو، یک قطعهساز به صورت انحصاری بخشی از سهام را دارد. نکته جالبتر اینکه مدیران شرکتهای زیرمجموعه، مدیرعامل شرکت مادر را انتخاب میکنند و او هم مدیران همان شرکتها را دوباره بر میگزیند.
وی گفت : در دولت جدید و با اهتمام شخص رئیس جمهور، احتکار خودرو توسط خودروسازان کمتر شده و هدف رسیدن به تولید واقعی 1.5 میلیون در سال است.
طاهری با اشاره به فساد در این صنعت تاکید کرد: بخشی از فساد خودروسازی در نظام توزیع بوده، حتی برخی شرکتها 70 درصد ظرفیت را خارج از نظام رسمی عرضه میکردند و این مشکل در خودروسازان بزرگ هم وجود داشت.
وی گفت : امکان انجام اصلاحات در خودروسازی وجود دارد؛ ما ایدههایی برای حذف قرعهکشی داریم ولی بنای دولت فعلا انجام آن به صورت متمرکز است. برنامهها و رویکردهای دولت در زمینه خودروسازی راضیکننده است، ولی آنچه تاکنون اجرا شده به صورت کامل هنوز نتوانسته رضایت کامل نمایندگان را جلب کند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلیل منع واردات خودرو، بحث رانت خودروسازان نبوده است؛ در سال 97 با مشکل ارزی مواجه شدیم، بنابراین مصوب شد که تا سه سال خودروی خارجی وارد نشود.
طاهری افزود: در دولت قبلی مشکل ارز را به FATF گرده میزدند، ولی الان بدون آن، هیچ منبع ارزی جدید که بلوکه شده باشد نداریم.
وی در ادامه گفت: بعید میدانم بتوان با ارز با منبع خارجی، خودرو وارد کنیم چون زیرساخت آن وجود ندارد. باید به سمت خودروهای اقتصادی برای واردات برویم که تفاوت چندانی هم با مدلهای بالاتر ندارند چون ارزبری کمتری دارد البته سرمایهگذاری با سود حاصله باید مورد توجه باشد.
طاهری تاکید کرد: میتوان ابتدا خودروهای گرانقیمت را در بورس کالا عرضه کرد که البته ممکن است قیمت را افزایش دهد، ولی نکته مثبت آن، تک نرخی شدن است که تقاضای کاذب را از بین میبرد. آن مبلغ افزایش یافته هم میتواند برای توسعه حمل و نقل عمومی و خودروسازی مصرف شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: دلیل زیانده بودن خودروسازان این است که به خاطر انحصار و رانت، قطعه گرانتر به خودروسازان رسیده است؛ تعداد نیروی انسانی هم در این صنعت زیاد است، سهام چرخهای هم عامل دیگر برای کاهش نقدینگی آنهاست.