ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی با انتشار فراخوانی، زمینههای حمایتی از پایاننامهها و رسالههای دانشجویی را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی به منظور افزایش همافزایی پایاننامهها و رسالههای دانشجویی برای تحقق اهداف مصوب در حوزه علوم شناختی، در هجدهمین فراخوان طرحهای پژوهشی بهار ۱۴۰۱، از طرحهای دسته "ج" حمایت میکند. طرحهای پیشنهادی محققان در این فراخوان شامل ترکیبی از حداقل دو پایاننامه (کارشناسی ارشد و دکتری) است که باید در راستای اهداف پژوهشی، توسعه فناوری و یا خدمات شناختی و در چارچوب اولویتهای ستاد قرار داشته و دستاورد یکپارچهای را دنبال کنند.
ستاد از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ حمایت از پایاننامههای مستقل را منحصرا برای پایاننامههایی که با هدف دستیابی به خدمات و فناوریهای شناختی تعریف شوند، انجام میدهد و برای تشویق محققان، به منظور ترکیب پایاننامهها در قالب طرح پژوهشی، میزان حمایت از طرحهای دسته ج تا سقف یک میلیارد ریال افزایش یافته است.
این ستاد در هجدهمین فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی در بهار ۱۴۰۱ از طرحهای پژوهشی در زمینه آزمونهای تشخیصی و ارزیابی توانبخشی در اختلالات مربوط به مغز و شناخت (زیر ۱۸ سال) نیز حمایت میکند.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاستجمهوری، در این فراخوان، آزمونهای گفتاردرمانی مربوط به حوزهها و مراکز درمانی از جمله آزمونهای کاردرمانی و روانشناسی مدنظر است.
در این فراخوان، طرحها و پیشنهادهای پژوهشی در قالب ۴ محور توسعه برنامههایی برای ارتقاء توانایی حرفهای آموزشگران برای پرورش مهارتهای شناختی، توسعه برنامههایی برای ارتقای مهارتهای شناختی آموزشگران، توسعه مهارتهای شناختی یادگیرندگان از طریق درهم تنیدن تجارب یادگیری در برنامه درسی و توسعه برنامههایی برای ارتقای قابلیتهای شناختی یادگیرندگان (مستقل از برنامه درسی) مورد پذیرش قرار میگیرند.