دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره روابط عمومی مردم گفت: روابط عمومیها در قبال مردم وظیفه دارند و مسئولیت اجتماعی روابط عمومیها در همه وضعیتها بویژه شرایطی که جامعه با فشار اقتصادی مواجه است، اولویت پیدا میکند.
ب
وی افزایش بهرهوری و کارآمدی سازمان را نیز از جمله وظایف روابط عمومیها دانست و اضافه کرد: بهرهوری مفهوم پیچیدهای است، ولی مدیریت کردن بین داده و ستانده و ستانده را افزایش دادن نسبت به داده از جمله مسئولیت حوزه بهرهوری در سازمان است. تقویت نوآوری حرفهای و نوآوری مردم هم از جمله وظایف روابط عمومیها است.
عاملی افزود: روابط عمومیها باید بتوانند نوآوری را درون سازمان و مشارکت دادن ذینفعان و مردم را برای خلق نوآوریها به وجود آورند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسأله اصلی روابط عمومیها با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار گرفتهایم منجمله آزادسازی قیمتها نمیتواند ما را بیتفاوت از کنار مسائل عبور دهد گفت: برای پرداختن به موضوع روابط عمومی یا متاورس ابتدا لازم است روی مفهوم روابط عمومی متمرکز شویم. ابتدا باید بدانیم مسأله اصلی روابط عمومیها در طول تاریخ چه بوده و امروز چه هست؟ چند مسأله به عنوان مسائل اصلی میتواند برجسته شود که مسأله اول کمک کردن به ارتقاء کیفی و اجتماعی سازمان است یعنی روابط عمومی نهادی است که باید بتواند سازمان را آبرومند در درون و بیرون خودش قرار دهد.
استاد دانشگاه تهران گفت: مسأله دوم تأمین همبستگی سازمانی و احساس افتخار نهادی است، زیرا این امور تصنعی و سوری نیست و روابط عمومی باید کمک کند تا احساس همبستگی و افتخار متعلق بودن به یک سازمان تقویت شود.
وی گفت: مسأله سوم تقویت سرمایه انسانی و اجتماعی برای کارکنان سازمان است که در عین مهم بودن جزو مسئولیتهای نهادی روابط عمومی است. به عبارت دیگر سرمایه انسانی یعنی تراکم دانش و توان یک فردکه روابط عمومی بتواند آنها را به فعلیت درآورده و به نمایش بگذارد و ناشناختهها را به سرمایه انسانی شناخته شده سازمان تبدیل کند. این همان حس عضویت درون سازمانی و حس عضویت ملی است.
مسئولیت راهبری سرمایه اجتماعی سازمان بر عهده روابط عمومی هاست
عاملی افزود: سرمایه اجتماعی سازمان ضمن اینکه تامین کننده اعتبار یک سازمان است، ولی ابعادی از امید به آینده، اعتماد اعضاء سازمان به سازمان، ریاست و ارکان سازمان و حس همدلی و همت همکاری مسئولانه با سازمان است که مسئولیت راهبری سرمایه اجتماعی سازمان بر عهده روابط عمومی هاست.
وی در توضیح مسأله چهارم اظهار داشت: تقویت و توانمندی سازمان در ارائه خدمت، قطعات پیشران اصلی خدمات کیفی و بهینه سازمان است هر چند خدمات حرفهای باشد باز هم جزو مسئولیتهای روابط عمومی است که از این امر مهم صیانت کند و نقش راهبری و نظارت را داشته باشد.
عاملی درباره مسأله پنجم روابط عمومی گفت: ایجاد فضای صمیمی درون سازمانی و برون سازمانی در پیوند با مردم از دیگر مسائل مرتبط با روابط عمومی است. به عبارت دیگر روابط عمومیها نباید تبدیل به دستگاههای صوری، بوروکراتیک و خشک صنعتی شوند، که در این صورت قابلیتهای کیفی خودشان را برای ایجاد صمیمیت در سازمان از دست میدهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حال حاضر با آزادسازی قیمتها مواجه شدهایم. دولت سیاست آزادسازی قیمتها را دنبال میکند. ۷۷ کشور این مسیر را طی کرده که برخی از آنها موفق بوده و برخی از آنها نیز شکست خوردهاند.
عاملی درباره کشورهای موفق در این طرح گفت: مهمترین متغیر موفقیت این کشورها، مردم و همراهی مردم بوده است. فرهنگی شدن این اقدام نجاتبخش سرمایه ملی بوده و همه جانبهنگری در موضوع برای تغییر بزرگ اقتصادی لازم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مسئولیت داشتن روابط عمومیها در قبال مردم اظهار داشت: پویش اجتماعی و حمایتی هر سازمان، در درجه اول مرتبط با کارکنان خودش، ذینفعان و جامعه پیرامونش است و باید حمایت کنیم تا پویشهای اجتماعی راه اندازی شود و برای حمایت از مردم این پویشهای اجتماعی را نباید دست کم گرفت.
امروزه بخش عظیمی از دنیای پیشرفته متعلق به پویشهای اجتماعی است
وی ادامه داد: امروز بخش عظیمی از دنیای پیشرفته متعلق به پویشهای اجتماعی است. در برخی از کشورها مانند آمریکا ۴۰ درصد مردم در پویشهای اجتماعی عضویت دارند. پویشهای اجتماعی در این کشورها عمدتاً برای یک مسئولیت اجتماعی است، مانند حمایت از محیط زیست، جلوگیری از تخریب زمین و حمایت از خانوادههای تک سرپرست که ما نیز هم اکنون با یک جامعه تک سرپرست بزرگ مواجه شدهایم.
عاملی با این بیان اینکه پویشهای اجتماعی یک دولت دوم هستند افزود: گاهی اوقات در برخی کشورها، این پویشهای اجتماعی، دولت اول محسوب و برای جبران خلاءهای اجتماعی ایجاد میشوند لذا داشتن روابط عمومی مردمی برای مردم و با مردم به عنوان متغیر اثرگذار بر همه مسئولیتهای فردی و اجتماعی است و یک سرمایه اجتماعی تأثیرگذار به حساب میآید. همچنین این پدیده دو سویهای است که محصول اعتماد مسئولین به مردم و مردم به مسئولین است؛ بنابراین ما نیز باید به مردم اعتماد کنیم تا اعتماد مردم به مسئولین تامین شود وگرنه یک رابطه یک سویه نمیتواند سرمایه اجتماعی خلق کند؛ چرا که بدون اعتماد به مردم نمیشود انتظار اعتماد مردم به دولت را داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این پرسش که مردم چگونه اعتماد میکنند؟ گفت: یکی از زمینههای اعتماد مردم در این شرایط، کاهش تشریفات اداری است. هر چند بروکراسی برای احراز اعتماد است، اما برداشتن آن یعنی من به تو اعتماد دارم بنابراین لازم است کاغذ بازیهای اداری را کاهش داد، زیرا رنجی که مردم در ازای آن میکشند رنج بزرگی است. به هر حال در شرایط فعلی هم تبیین چرایی تغییرات اقتصادی برای کارکنان و مردم اهمیت دارد و هم یافتن راه حلهای مناسب به کسانی که در معرض مشکلات بیشتری قرار میگیرند.