معاون امور سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: با توجه به اینکه شعار امسال اشتغال آفرین و دانش بنیان نامگذاری شده، برای توانمندسازی مناطق محروم نیاز به اشتغال آفرینی دانش بنیان داریم.
وی افزود: با توجه به احیای جهاد سازندگی در قالب تصویر نامهای که ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ توسط شورای عالی اداری با امضای رئیس جمهور ابلاغ شد، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به عنوان دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی متولی تمام تکالیف و وظایفی که از قبل برای جهاد سازندگی تعریف شده بود، با نگاه جدید و در گام دوم انقلاب در همان حالت حکمرانی که تعریف شده، به عنوان سیاستگذار، تنظیمگر، حمایت کننده و پشتیبان از اتفاقاتی که قرار است در زمینه محرومیت زدایی و پیشرفت منطقهای روی دهد، فعالیت خواهد کرد.
هدایت ادامه داد: عنوان این ساختار حاکمیتی که در نهاد ریاست جمهوری قرار دارد همان ساختارهایی است که در این نهاد تعریف میشوند یعنی موضوع آن پیگیری و هماهنگ کردن تخصصی یک امر است بر این اساس ما خیلی به عنوان تصدیگرانه به موضوعات وارد نمیشویم و این را از طریق نهادهای انقلابی و حاکمیتی مانند بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، آستان قدس رضوی، سپاه، بسیج، گروههای جهادی و مردمی وغیره دنبال میکند و فقط پی گیریهای مربوطه را این معاونت در شورای عالی هماهنگی به عنوان نهاد نهاد عالی هماهنگکننده، انجام میدهد.
وی با تاکید بر اینکه این معاونت نقش پیگیری و هماهنگی دستگاههای اجرایی و دولتی را که باید در روستاها و مناطق عشایری و محروم تصویب شده فعالیت کنند ایفا میکند، اضافه کرد: چون فعالیت ما مردم پایه خواهد بود و با توجه به اینکه شعار امسال اشتغال آفرین و دانش بنیان نامگذاری شده، برای توانمندسازی مناطق محروم نیاز به اشتغال آفرینی داریم چرا که امروز یکی از موارد اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها و توسعه حاشیه نشینی شهرها، عدم اشتغال روستایی و تضعیف اقتصاد روستا و نیز نبود زنجیره ارزشی که روستاییان را در روستاها نگاه دارد، است.
معاون امور سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، افزود: شاید یکی از نکات خیلی مشکل و چالش اصلی ما قلب معنی روستا است یعنی الان روستاها با توجه به اتفاقاتی که طی این دورهها روی داده به سکونتگاههای کمجمعیت و کم برخوردار تبدیل شدند و با افزایش جمعیت و برخورداری تبدیل به شهر میشوند؛ نقش و کارکرد خاصی برای روستا تعیین نکردیم و با توجه به مشکلاتی هم که در امر کشاورزی وجود دارد و تمام بار اقتصاد کشاورزی در روستاها است و از سوی دیگر فاقد کشاورزی صنعتی هستیم و در استفاده از مجمتعهای کشت و صنعت و شیوههای نوین کشاورزی بی بهره هستیم، در کنار بحران آبی که در کشور داریم موجب شده تا ماندگاری روستاییان در روستا کاهش یابد.
وی ادامه داد: حال برای اینکه روستاییان هم، چون گذشته کارکرد تمدنی خود را داشته باشند باید سکونتگاههای آنها را به سکونتگاههای خود اتکا و محور خود اتکایی تبدیل کنیم؛ درون زا شدن اقتصاد و برای آنکه اقتصادی که در روستا تولید میشود پایدار بماند، باید بتوانیم نو هستههای خود اتکا را که خانوارهای روستاییان هستند در روستاها تقویت کنیم.
سعادت تصریح کرد: البته انجام این موضوع هم به شیوه قبل امکان پذیر نیست و باید به سمت استفاده از شیوههای نوین و نوآور در راستای هستههای خوداتکا و شکلدهی اقتصاد مقاومتی، حرکت کنیم تا در یک برآیند اقلیم جغرافیایی بتوانیم کارکرد تمدنی از آن انتظار داشته باشیم و به سمت تمدن نوین اسلامی برویم، به این نیاز داریم که تمام الگوها و سازوکارهای تعریف شده را باز تعریف کنیم؛ لذا برای تقویت اقتصاد روستا به این نیاز داریم که افراد نوآور، شرکتهای دانش بنیان و افرادی که با نگاه به حل مسائل اصلی روستا فعالیت میکنند را شناسایی کنیم و در کنار آنها باشیم تا با هم افزایی که صورت میگیرد پیشرفت منطقهای مورد اشاره و محرومیت زدایی مورد انتظار رقم بخورد.
وی همچنین در خصوص اقدامات حمایتی و تسهیل گرانه نیز عنوان کرد: شما وقتی به خیلی از دستگاهها و وزارتخانهها مراجعه میکنید امکانات و ابزارهایی برای حمایت از روستاییان دارند، ولی اینها، چون با هم همراه نیستند، اقدامات محرومیت زدایی آن گونه که باید باشد روی نمیدهد لذا برای اینکه در اینجا هم افزایی صورت گیرد، امکانات و ابزارهای موجود در دستگاههای مختلف را احصاء کرده و آنها را به کار میگیریم؛ بخشی دیگری را هم از طریق صندوق کار آفرینی امید به عنوان بازوی تسهیل گرانه انجام میدهیم.
معاون امور سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در همین راستا تفاهم نامههایی را هم با معاونت علمی ریاست جمهوری داریم؛ هر چند این معاونت خود در بحثهای دانش بنیان فعالیتهایی را دارند و حتی صندوقی به نام شکوفایی و نوآوری دارند، اما با این حال آنها را با منابعی که معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری دارد یا میتوانیم ایجاد کنیم در راستای اقدامات حمایتی و تسهیل گری هم افزا میکنیم.
دکتر سعادت در خصوص مزیتهای شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج اظهار داشت: اولا باید به مهمترین مزیت شرکت پیشگامان که همان بسیج بودن است اشاره کرد که با توجه به اتفاقات یکساله اخیر شرکت پیشگامان نقطه بارز عملکرد این شرکت در بسیج کننده کی و عدم تصدی گری در حل مسائل مختلف اشاره کرد، و همچنین مزیت بعدی شرکت پیشگامان داشتن بازوهای قوی اجرای در فرایند چرخه حل مسئله از احصاء تا پاسخ یابی و تجاری سازی پاسخ است که این مزیت میتواند حلقه میانی بین نهادهای حاکمیتی و دولتی برای حل مسایل کشور باشد.
وی افزود: در پروژههایی که داریم نقش دستگاههای مختلف را تعریف کردیم به عنوان نمونه همکاری با بسیج سازندگی در توسعه نیروگاههای کوچک خورشیدی برای ۱۱۰ هزار روستا داریم؛ البته در این امر کمیته امداد و سازمان بهزیستی، وزارت نیرو، بانکهای عامل و سازمان برنامه، همه در کنار هم قرار دارند؛ از این قبیل پروژهها برای توسعه بازارچههای روستایی و همین طور ایجاد اشتغال روستایی و ... در حال تعریف است؛ بنابراین کار ما به عنوان دستگاه پی گیری کننده و هماهنگ کننده در نهاد ریاست جمهوری، نقش سیاست گذاری و راهبری دارد.