دوفوریت طرح اصلاح بخش توزیع اعتبارات محرومیت زدایی بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح اصلاح جدول ۴-۲۴ محرومیت زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره ۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور به صورت دوفوریت با ۱۹۴ رأی موافق، ۵۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
فتح الله توسلی به عنوان نماینده پیشنهاد دهندگان این طرح درباره آن گفت: امسال متاسفانه جداول و پیوستهای بودجه سال ۱۴۰۱ در اختیار نمایندگان قرار نگرفت و بعداً متوجه شدیم مبالغی برای محرومیت زدایی در جدول تبصره ۱۴ در نظر گرفته شده است که یکی از آنها این است که ۳۱ شهر را انتخاب کرده و برای هر کدام ۱۰۰ میلیارد تومان به طور ویژه در قالب محرومیت زدایی اعتبار اختصاص دادند، اما شهرهای انتخاب شده نه تنها محرومتر نیستند، بلکه از آنها محرومتر نیز وجود دارد و غالب نمایندگان این مهم را تصدیق میکنند.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه ۳۱ شهر انتخاب و ۳۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آنها اختصاص داده شده است، افزود: خواسته ما این است که این مصوبه اصلاح شود و به نسبت محرومیت در هر استان و همه ۱۰۰ میلیارد تومان به یک شهر اختصاص داده نشود. همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان در شورای برنامه ریزی با نظر مجمع نمایندگان براساس شاخص محرومیت توزیع شود.
وی ادامه داد: همچنین شاخصها براساس شاخصهای مشخص شده معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری مشخص شود؛ بنابراین گزارش نمایندگان در مخالفت و موافقت با طرح مذکور به ایراد سخن پرداختند.
علی اکبر کریمی نماینده اراک و کمیجان و خنداب در مجلس در مخالفت با دو فوریت طرح اصلاح جدول ۴- ۲۴محرومیت زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره ۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: ۳۱ شهرستانی که مشمول این اعتبار هستند میتوانند برای کشور سرنوشتساز باشند ضمن آن که این مصوبه قبلا به درستی مورد بررسی قرار گرفته است در واقع به دنبال شاخصهای دقیق کارشناسی بین صد شهرستان کشور، یک شهرستان به عنوان دارنده شاخصهای محرومیت شناخته شده، اما در این چند سال گذشته هیچ اعتباری به این شهرستانها تخصیص پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه اعتباراتی همچون ۳ درصد حوزه نفت برای محرومیتزدایی در کشور وجود دارد، گفت: اعتبار کنار گذاشته شده برای محرومیت زدایی ۳ هزار و صد میلیارد تومان است که برای این ۳۱ شهرستان در نظر گرفته شده چرا که این شهرستانها بیشترین محرومیت را دارند لذا اگر بخواهیم این مبلغ را به صورت گوشت قربانی بین همه شهرستانها تقسیم کنیم چیزی نمیماند و تأثیرگذار نیست و به نظر من این موضوع نیاز به بررسی به صورت دوفوریت ندارد.
سیدجواد حسینی کیا در موافقت با دو فوریت طرح اصلاح جدول ۴- ۲۴محرومیت زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره ۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: اگرچه نحوه محرومیتزدایی در قانون بودجه ۱۴۰۱ رأی آورد، اما بسیاری از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه این تصمیم را کارشناسی ندانستند چرا که عدالت میگوید بودجه باید بین همه استانهای محروم توزیع شود و سوال این است چگونه میشود فقط یک شهر را برای اختصاص این بودجه انتخاب کرد و این کار برای مردم سوال ایجاد کرده چرا نگاهها صرفا به سمت یک شهرستان رفته است بنابراین نباید یک منطقه را آباد کرد و ۱۰ منطقه خراب دیگر بر جای گذاشت.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تصمیم جدید عادلانهتر است و با تصمیم قبلی که کارشناسی نبوده و با عدالت فاصله دارد، تفاوت خواهد داشت و انشاء الله این بودجه میان چندین شهر در استانها توزیع شود ضمن آن که معتقدم این مصوبه به دنبال برخی از رایزنیهایی که برخی از افراد انجام دادند، در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و یک رانتی برای برخی ازمناطق ایجاد کرده است.
در ادامه علی اصغر خانی در مخالفت با دو فوریت طرح مذکور گفت: از آنجا که نمایندگان در صحن علنی و کمیسیون تلفیق توأمان به این مصوبه رأی دادند درست نیست که کمتر از دو ماه از گذشت تصویب آن بخواهند رأی خود را تغییر دهند. باید به این فکر کرد که جامعه چه برداشتی نسبت به این اقدام ما خواهد داشت.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۲۲ هزار میلیارد تومان برای مناطق محروم در نظر گرفته شده و صرفاً ۳ هزار میلیارد تومان آن برای شهرهای کم برخوردار در نظر گرفته شده است؛ شهرهایی که در ۲۴ ساعت فقط دو ساعت آب دارند؛ مدرسه و حمام هم ندارند. این شاخصها را مجلس تعیین نکرده بلکه دولت تعیین کرده است و این تعیین با کار کارشناسی صورت گرفته و دولتهای مختلف آن را تأیید کردهاند بنابراین ۳۱ شهرستان جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور است بنابراین چرا میخواهید قوی را قویتر کنیم و نباید قانون را به هم زد.
وی افزود: اگر ما بخواهیم قانونی را که خودمان وضع کردهایم را بر هم بزنیم دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود. مردم در سختترین شرایط زندگی میکنند این در حالی است که این شاخصها با کار کارشناسی انتخاب شدهاند بنابراین باید پاسخگوی مردم بود و نباید نسبت به مناطق محروم و قشر ضعیف جامعه کوتاهی کنیم.
خانی اضافه کرد: بر روی قانون در کمیسیون تلفیق کار تخصصی شده است، بنابراین نباید قانونی که مصوب خود مجلس است را لغو کرد لذا تقاضا دارم از بحث کارشناسی و تخصصی عبور نکنیم و اجازه دهیم قانون تصویب شده به درستی اجرا شود.
همچنین الیاس نادران به عنوان موافق دو فوریت این طرح گفت: با هیجان و فریاد نمیتوان تصمیم گرفت؛ باید ببینیم در یک استان با ۳۰ شهر یا ۲۰ شهر و یک شهرستان به عنوان محرومیتزدایی منابع را تزریق کنیم یا در بین استان این منابع را تقسیم کنیم و اگر استانی بخش، روستا و یا محلات محرومی دارند، بودجه را بین کل استان توزیع کنیم؛ آنچه که اتفاق افتاده است بر اساس بودجه ۱۴۰۱ این است که از هر استان یک شهرستان انتخاب شده و گفته شده بودجه محرومیتزدایی به ازای هر شهرستان صد میلیارد تومان به آن شهرستان خاص اختصاص مییابد؛ چه در استان روستاهای محروم دیگری باشد چه نباشد.
وی افزود: قاعده منصفانه و عادلانه این بود که مشخص میکردند در یک استان ۲۰ روستای محروم وجود دارد و یا در یک شهرستان ۵ بخش محروم وجود دارد و در شهرستان دیگری ۵۰ محله محروم وجود دارد و بر اساس این شاخصها بین شهرستانهای استان بودجه را توزیع میکردند و شورای برنامهریزی استان تصمیم میگرفت، اما حالا اتفاقی که میافتد برخلاف این نظریه عادلانه و منصفانه کل اعتبارات محرومیت زدایی صد میلیارد تومان به ازای هر شهرستان میرود به یک شهرستان آن استان یعنی یک استانی که ۲۰ شهرستان دارد؛ ۱۹ شهرستان آن از اعتبارات محروم میشود و روستاهای محروم آن ۱۹ شهرستان بدون بودجه میشود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قاعده این است که بقیه شهرستانهای محروم کشور نیز بتوانند از بودجه محرومیتزدایی بهرهمند شوند. من استدعا دارم به شکلی کمک شود که همه برخوردار شوند البته من اطلاع میدهم این جداول در کمیسیون تلفیق رأیگیری نشده و اعضای کمیسیون جداول را ندیدهاند و در صحن مجلس نیز این جداول ارائه نشد و بعداً چاپ شد و به همین دلیل محل اعتراض است و این طبیعی بود اگر موقع رأیگیری کلیات و جزئیات بودجه و نهایتا کلیات بودجه این جداول را ارائه میکردند همان موقع بحث صورت میگرفت، اما حالا ما جدولی را اصلاح نمیکنیم که مصوب کمیسیون و صحن مجلس باشد. باید به نحوی جداول اصلاح شود که روستاها، بخشها، محلات و شهرستانهای محروم بتوانند بهرهمند شوند. در بسیاری از مراکز استانها محلات محروم وجود دارد و نمیشود بدون شاخص و مشورت با وزارت کشور ما یک شهرستان را از بودجه برخوردار و بخش دیگری را محروم کنیم.