رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره مأموریتها و وظایف این سازمان در قبال مساجد کشور گفت: در حوزه مساجد سه سال است که در سطوح مختلف در حال پیگیری هستیم تا این آشفتگی موجود درحوزه مساجد مرتفع شود.
ایجاد شورای شبکه هیأت برای همافزایی ظرفیتهای این عرصه
حجتالاسلام قمی همچنین درخصوص کارگروه مشترک هیأتهای شاخص با سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین پیگیری فرایند شناسه ملی برای حساب رسمی هیأتها اظهار داشت: در خصوص همافزایی سرمایههای کشور که درحوزه هیأت فعال هستند، شورای شبکه هیأت راهاندازی شده است و نهادهای مختلف هیأت و حاکمیتی در این حوزه فعال هستند که مشابه آن علاوه بر سطح ملی، در ۱۹ استان هم فعال شده است.
وی ادامه داد: سازمان هیأت و تشکلهای دینی بناست به سازمانی ملی ارتقا یابد که برای تقویت همین شورای هیأت ایجاد شده است.
قمی گفت: برای تصویب شناسه ملی هیأتها نیازمند مصوبه مجلس هستیم که با پیگیریهایی در حال انجام است، البته در حال حاضر اگر مجموعهای از سازمان تبلیغات معرفی شود، در سازمان ثبت تأیید میشود، اما برای نهایی شدن این ماجرا نیازمند مصوبه مجلس هستیم که وعده میدهیم تا چهار ماه آینده به نتیجه برسد.
اتاق وضعیت فرهنگی کشور تابستان رونمایی میشود
حجتالاسلام قمی درخصوص نقش سازمان تبلیغات در تدوین اطلس فرهنگی کشور، گفت: در این راستا تدوین اتاق وضعیت فرهنگی زیست بومی برعهده ما قرار گرفته است که نسخه اولیه آن تا سهچهارم مسیر را طی کرده است. برای تحقق آن نیازمند تصویر استانی و یک تصویر تجمیعی ملی هستیم که این فرایند در حال انجام است و در آینده نیز دوست داریم تصویری از هر شهرستان هم داشته باشیم. این تصاویر دارای ۹ لایه هستند که اطلاعات مختلفی اعم از تعداد شاعران، مداحان و قاریان در هر شهر برنامههای مختلف آن شهر، اتفاقات مهم تاریخی آن و مبلغان شاخص حاضر و یا آسیبشناسی منطقهای دارد و ادعای ما این است که این اتاق وضعیت یک نگاه مشرف از هر منطقه ارائه خواهد کرد که برای تصمیمگیریهای فرهنگی اثرگذار خواهد بود.
وی اضافه کرد: نسخه اولیه این اتاق وضعیت تابستان رونمایی میشود و برای مسئولین فرهنگی و مدیران هیأتها قابل دسترسی خواهد بود.
پخش روزانه ۱۰ ساعت برنامه تلویزیونی در ماه رمضان
قمی همچنین درخصوص حمایتهای رسانهای سازمان تبلیغات اسلامی از هیأتها گفت: توقع ما این است که این حمایتها در قالب سازمان هیأت و تشکلهای دینی که به همین منظور ایجاد شده است صورت گیرد و دیگر ارکان رسانهای سازمان نیز در همین قالب وارد عمل شود.
وی افزود: در ماه رمضان روزانه بیش از ۱۰ ساعت برنامه زنده تلویزیونی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی پخش شد، اما تلاش داریم هیچ اسمی از سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامهها نباشد. به طور مثال موشنگرافی احکام، پویش به امید خدا و برنامه هیوای شبکه ۵ با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی آماده میشود.
برای تحقق مطالبات رهبری و رفع انحرافات درحال نهادسازی هستیم
وی همچنین درخصوص پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه هیأت و مداحی اظهار داشت: برای تحقق مطالبات رهبری نیازمند نهادسازی بودیم، زیرا هیأت پدیده مردمی و ریشهداری است که کمتر ارتباط و وابستگیای به حاکمیت دارد؛ بنابراین اگر دچار آسیب و یا انحرافی هم شود، برای حل آن نیازمند ظرایفی است. یکی از این ظرایف ایجاد سازوکارهایی بود مانند دخالت و حساسیت بزرگان عرصه مداحی که برای این امر شورای عالی ستایشگری در سطح ملی و استانی شکل گرفت.
قمی ادامه داد: شورای شبکه هیأت و مهرواره هوای نو نیز از دیگر سازوکارهای همین امر است و در مهرواره هوای نو بنا داریم نشان دهیم که سوگیری و الگوهای ما چگونه هستند.
برای تحقق جهاد تبیین باید مردم به میدان بیایند
حجتالاسلام قمی درباره اینکه جهاد تبیین در هیأتها چگونه باید باشد تصریح کرد: نباید جهاد تبیین را بر دوش سخنران هیأت و یا شعر مداح گذاشت که تقلیل این امر است. در تبیین باید تبین و روشنگری صورت گیرد و این نقطه مقابل ماست مالی کردن است و برای این امر باید کار جدی صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ورق جهاد تبیین با حضور مردم برخواهد گشت تا مردم وارد این عرصه نشوند کار اثرگذار نخواهد بود و تنها نهادهای مردمی همچون هیأت و تشکلهای فرهنگی میتوانند مردم را به میدان بیاورند.