سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اهالی رسانه و خرد اجازه ندهند که در موضوع مذاکرات؛ در بازیای که برخی در واشنگتن و سرزمینهای اشغالی طراحی کرده اند، قرار گیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اهالی رسانه و خرد اجازه ندهند که در موضوع مذاکرات؛ در بازیای که برخی در واشنگتن و سرزمینهای اشغالی طراحی کردند قرار گیرند.
سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسشی درباره موضوع خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروههای تروریستی گفت: آن چه میان ایران و آمریکا درباره اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی به برجام باید انجام شود به یک موضوع مثل تحریمهای سپاه، فرو نکاهید.
وی افزود: اجازه ندهید با ساده سازی موضوع و مقصر نمایی، این سیاستها که در چارچوب جنگ روانی انجام میشود بازنشر شود.
خطیب زاده تاکید کرد: آن چه میان ایران و آمریکاست این است که واشنگتن باید به حقوق ملت ایران، طبق قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام احترام گذارد و رعایت کند.
چرخه کامل انتفاع اقتصادی ما در برجام باید رعایت شود
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: پس از لغو تحریمها باید حقوق کامل ملت ایران که آمریکا تضییع کرده است استیفاء و چرخه انتفاع کامل اقتصادی ما از برجام رعایت شود.
سعید خطیب زاده در نشست خبری افزود: حقوق ملت ایران باید طبق قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام حفظ شود.
وی تاکید کرد: ما اجازه نمیدهیم مولفههای فشار حداکثری که آمریکا برای از بین بردن هرگونه انتفاع چرخه اقتصادی ما وضع کردند باقی بماند.
اقای خطیب زاده در پاسخ به این پرسش که چرا درباره موضوعات پاقی مانده در مذاکرات پاسخ روشن داده نمیشود اظهار داشت: اگر مقامات ما یا برخی کشورها برخی نکات را نمیگویند به این علت است که هنوز در حال گفتگو هستیم.
وی افزود: اساسا در مذاکره تا وقتی که به نتیجه نرسد بسیاری از موضوعات را در فضای عمومی نمیشود گفت، زیرا مخل مذاکرات است.
خطیب زاده: سفر مورا به تهران نشانگر مسیر درست مذاکرات است
سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیما در خصوص علت سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برغم ادامه بدعهدیهای آمریکا اظهار داشت: مذاکرات ایران و ۱+۴ تا به امروز بدون وقفه ادامه داشته و تبادل پیامها میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا انجام میشود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: لازم بود پیشنهاد بورل و استقبال امیرعبداللهیان دیدار حضوری انجام شود. رایزنیهایی در تهران انجام شود. با باقری ملاقات خواهد داشت. البته دستورکار گفتگوها تقریبا در تهران روشن است امیدواریم بتوانیم بعد از انجام گفتگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: حضور مورا نشان میدهد ما گفتگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی توسط سنا و کنگره ایران و ۱+۴ به دیپلماسی و دستیابی به توافق خوب و قابل اتکا پایبند بودهاند. اگر آمریکا آنچه از ما گرفته را برگرداند و حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد میتوانیم فردای بعد از برگشت مورا به وین بازگردیم. سفر مورا این گفتگوها را در مسیر درستی قرار میدهد.
سفر بشار اسد به تهران
وی همچنین درباره سفر بشار اسد به تهران بیان کرد: سفر بشار اسد چند ماهی بود که در حال تنظیم بود و برای این سفر اعلام آمادگی داشت و شرایط باید مهیا میشد که دیروز همراه با هیأت عالیرتبه وارد تهران شد. دو ملاقات با رئیس جمهور و یک ملاقات در محضر مقام معظم رهبری بود. دیداری بین امیرعبداللهیان و همتای سوری انجام شد و ملاقات سه جانبه بین وزرای خارجه دو کشور و وزیر راه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برگزار شد. امیدواریم این سفر بنیان جدیدی را برای ارتقای روابط ایجاد کند.
اظهارات جوزپ بورل درباره بن بست در مذاکرات وین
سعید خطیب زاده درباره اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بن بست در مذاکرات وین و اینکه آیا ایران معتقد است بن بستی در مذاکرات ایجاد شده؟ گفت: آنچه در وین اتفاق افتاده متوقف است در بعد تصمیمات واشنگتن بین ایران و ۱+۴ جمع بندی انجام و متن بین ما توافق شده و آنچه باقیمانده آمریکا باید پاسخ دهد. آمریکا قرار نیست هدیهای به ایران بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیزهایی برداشته باید بازگرداند و اگر چنین شود میتوان گفت مذاکرات در دسترس است. من نمیگویم بن بست. تصمیم واشنگتن به راحتی میتواند توافق را در وین محقق کند.
سفر امیر قطر به تهران
خطیبزاده سفر امیر قطر به تهران را تأیید کرد و گفت: این سفر بزودی انجام میشود و دستورکار دوجانبه و منطقهای و رایزنی درباره موضوعات دوجانبه است. قرار است رئیس جمهور کشورمان نیز بعد از این سفر، به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین اظهار داشت: به صراحت عرض میکنم خطوط تعیین شده که توسط مراکز راهبری و عالی نظام درباره مذاکرات است تا به امروز رعایت شده و به همین خاطر است که امروز در این نقطه قرار دهیم. اهالی رسانه اجازه ندهید در این بازی طراحی شده برخی در واشنگتن و سرزمینهای اشغالی قرار بگیرید. فرونکاهید آنچه بین آمریکا و ایران درباره بازگشت قابل راستی آزمایی شده در برجام به یک موضوع خاص یعنی سپاه است. بازنشر این سیاستها که برخی مراکز جنگ روانی انجام میدهند، نباشند.
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: همین که مورا به ایران میآید و بورل تماس میگیرد نشان میدهد مسیر مذاکرات در حال انجام است.
دادگاه حمید نوری در سوئد صلاحیت ندارد
وی درباره وضعیت حمید نوری و ارتباط آن با پرونده جلالی و درخواست وزارت خارجه سوئد از عدم سفر شهروندان سوئدی به ایران بیان کرد: جلالی به جرم جاسوسی مدتها ست در ایران دستگیر و حکمش صادر و درخواست بازنگری کرده که در حال بازنگری است وخسارات عمدهای هم زده است. اینکه درباره نوری طراحی میشود و گروهک شکست خورده منافقین دامی را پهن میکند و شاهد میآورد و دادگاه را سیاسی میکند و دولت سوئد اجازه میدهد و سیاسی میکند، شک ما را برمیانگیزد که چگونه این اتفاقات رخ میدهد.
خطیبزاده تصریح کرد: اینها هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر هست طرف سوئدی میخواهد این ارتباط را برقرار کند. دادگاه نوری صلاحیت نداشته و حقوق اولیه آقای نوری رعایت نشده است. متاسفانه دولت سوئد توجه نکرده وباید هر چه زودتر به مسیر درست برگردد. فکر نکند با این گروکشیها موضوع جلالی فراموش میشود. موضوع جلالی جاسوسی است و در مسیر خوب پیگیری میشود.
مذاکرات ایران و عربستان
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که در خصوص مذاکرات ایران و عربستان از دور قبلی در بغداد تحول خاصی رخ نداده است و اگر تحولی رخ دهد اطلاع رسانی میشود.
وی همچنین بیان کرد: همه تلاش خود را کرده و میکنیم که هر چه زودتر گفتگوها بین روسیه و اوکراین به پایان جنگ بینجامد. نباید اجازه دهیم این بحران با طراحیهای سیاسی از دست خارج شود و نگران هستیم و این نگرانی را به دو کشور منتقل کردهایم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر انریکه مورا به تهران بیان کرد: فعلا کارویژه مورا انتقال پیام است و قرار نیست اتفاق جدیدی رخ دهد. باید منتظر باشیم ایشان به همراه خود در تهران حاضر خواهد بود. فعلا تنها ملاقات قطعی با باقری است و درخواستهایی را داخل و بیرون وزارت خارجه داشته است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: وزارت خارجه موضوع و اهمیت بسیار زیاد مهاجران را به صورت مکتوب و شفاهی اعلام کرده است و نظرات خود را در این خصوص مکتوب سازمان فرابخشی و فراوزارتخانهای داشته باشیم. یکی از معضلات در موضوع مهاجران این است که دارای مشکلات متعددی هستند که در چند سازمان پیگیری میشود. وزارت خارجه از مدتها قبل این موضوع را به عنوان موضوع اساسی و درست پیگیری و اعلام موضوع کرده است.
خبرنگاری از خطیبزاده پرسید که آیا در مذاکرات با عربستان به بحث یمن هم پرداخته شده که وی گفت: یکی از موضوعاتی که با سعودیها بحث شده موضوعات منطقهای است. هر چند پروندههای اختلافی داشتیم و طبیعی است تمام موضوعات منطقه گفتگو شود.
خروج هموطنان ایرانی از مولداوی
خطیبزاده درباره خروج هموطنان ایرانی از مولداوی بیان کرد: سفارت ایران در اوکراین و آکردیته در مولداوی اطلاعیهای را صادر و از ایرانیهای که ضرورتی به حضور ندارند مولداوی را ترک کنند. متاسفانه در اوکراین زمانی که جنگ رخ داد با مشکلی مواجه بودیم که کار وزارت خارجه را خیلی سخت کرد. البته یکی از نقاط موفق دیپلماسی کنسولی ایران خارج کردن تمامی اتباع ایرانی از اوکراین بود. مشکلی که داشتیم بسیاری از اطلاعیهها را ایرانیان مقیم اوکراین جدی نگرفتند و امیدواریم در این موضوع توجه جدی داشته باشند. گسترش جنگ نگرانیهای ما را مضاعف میکند.
سفر رئیس پارلمان عراق به تهران
وی درباره سفر «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق به تهران هم اظهار داشت: برای ایران وضعیت مردم عراق و مراودات تجاری و اقتصادی بسیار مهم است عراق یکی از شرکای تجاری ماست که به رغم سنگ اندازیهایی است که آمریکا و تحریمها درست کرده است. در موضوع ارائه خدمات و انرژی تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق انجام دهیم راهحلهایی پیدا شده و امیدواریم گفتگوها به نتیجه برسد. سفر الحلبوسی حائز اهمیت بود و درباره پروژههایی که معطل مانده گفتگو شد. توضیحاتی درباره آخرین وضعیت عراق در مالاقات با امیرعبداللهیان داه شد امیدواریم شاهد انتقال هرچه سریعتر قدرت در عراق باشیم.
آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور نیز بیان کرد: از بانک مرکزی هم بپرسید. ما معطل هیچ طرف ثالثی برای آزادسازی منابع خود نماندیم. تاکنون منابعی که آزاد کردیم به صورت مستقل بوده و این مسیر همچنان در حال پیگیری است.
1- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی معاصرمثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا وکودتا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا، نابودی موشک های عراق و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت از طریق گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف نهایی مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طریق برجام 1(هسته ای) برجام 2(حضور منطقه ای) برجام 3(قدرت موشکی) برجام 4 ( حقوق بشر)و زیاده خواهی ،جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه همه اهرم های قدرت را در ایران نابود کرده و تغییر رفتار نظام و در نهایت تغییر رژیم و تجزیه کشور و اجرای طرح خاورمیانه جدید یعنی تجزیه کشورهای منطقه واز بین بردن قدرت کشور ها و غارت منابع آن است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- با عنایت به اینکه انرژی هسته ای در بسیاری از حوزه ها و طیف وسیعی از صنایع کاربرد علمی و صنعتی دارد ازجمله انرژی های تجدید پذیر، تولید برق هسته ای، تولید باصرفه پیشران ها و باطری های اتمی برای کشتی ها،شیرین کردن پاک آب های خلیج فارس و دریای عمان و انتقال آن به فلات خشک ایران و در پی آن ایجاد رونق کشاورزی و صنعتی ، کاربرد انرژی هسته ای در علوم پزشکی و رادیو دارو ،گداخت ،کوانتوم و حوزه های کشاورزی ازجمله مبارزه با آفات از طریق عقیم کردن آفت نرودرپی آن عدم استفاده از سموم پر ضرردر کشاورزی ، استفاده از فناوری هسته ای در تولیدات صنعتی و ... مذاکره با غرب باعث محدویت و عدم صنعتی سازی در اکثر این حوزه ها گردیده و موجب زیان آشکار و محدودیت گسترده برای توسعه و پیشرفت کشور می گردد.
7- به دلیل عدم لغو کامل همه تحریم ها از طرف غرب و با بدعهدی احتمالی امریکا و اروپا پس از مدتی برگشت دوباره تحریم ها،اقتصاد و معیشت مردم به لحاظ وابستگی به تحریم ها و شرطی شدن در مقابل آن بسیار ضربه پذیر وآسیب زا می شود.
8- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی و یا بیشتر آن بابرچسب های چهار گانه هسته ای ، موشکی ،حضور منطقه ای ایران و حقوق بشراست.اگرغرب و امریکا یک موضوع از تحریم یعنی هسته ای را بردارند سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن فاجعه بارسایراهرم های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
10- خدای نخواسته در صورت مذاکره موشکی و مذاکره حضور منطقه ای ایران برای قطع کمک به محور مقاومت جهت جنگ با داعش و سایر ترروریست هاو در صورت امتیاز دادن این موضوع و در پی آن به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب برای خود،غارت و تجزیه کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده قبلی ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است .برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی، همراه با فریب ،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:ایجاد فشار به اروپا ازطریق آزاد کردن مزر ها و انتقال سیل مهاجرین به اروپا،استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و بدلیل عدم رقابت پذیری باعث نابودی تولید داخلی می شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ، تدوین برنامه چهار ساله آبخیزداری و آبخوان داری برای تولید بیش از 400میلیون تن کالاهای کشاورزی)،بیابان زدایی با طرح کاشت درختان مثمر قرآنی شامل زیتون ،خرما، انجیر،انار و انگور در مناطق نزدیک به شهرها و نیمه بیابانی با مشارکت بسیج سازندگی بنیاد مسضعفان ،بنیاد برکت و... وبا نظارت وزارت جهاد کشاورزی به مقدار افزایش سه برابری سطح زیر کشت کنونی طی برنامه 4 ساله ،شناسایی آموزش و نصب رایزن کارامد و امین اقتصادی حداقل به تعداد 300نفردرکشورهای همسایه ،همسو و غیر همسوبرای جهش صادرات ،برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، با توجه به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای و بازار 3میلیارد نفری در کشور های عضو این سازمان هدف گذاری4 ساله برای جهش صادرات از 11 میلیارددلار کنونی به کشورهای عضواین سازمان به حدود50 میلیارد دلار صادرات ،حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی از طریق تاسیس انبوه پترو پالایشگاها و پالایشگاه در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خریدو فروش سکه و ارز، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ، گره زدن منافع کشورهای همسایه و فراهمسایه با منافع کشورمان با تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن از طریق کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای ذی نفع، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی با همکاری شرکت های دانش بنیان و صنایع دفاعی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی بیگانه عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد و معیشت مردم شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.