معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ورود اتوبوسهای جدید به پایتخت در خردادماه و نیز بهرهبرداری از اتوبوسهای برقی در ماه پایانی تابستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدمجتبی شفیعی گفت: در دوره جدید مدیریت شهری با بهرهگیری از توان اجرایی شرکتها و سازمانهای تابعه و به منظور اتخاذ راهکاری کوتاهمدت جهت برونرفت از وضعیت فعلی حمل و نقل پایتخت و بهبود آن نسبت به برنامهریزی اقدامات در سطح فوری و ضربتی و سطح کوتاهمدت اقدام کرده است.
وی افزود: بر این اساس و به عنوان راهکاری فوری و ضربتی، برنامهریزی لازم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و ماههای اخیر در محورهای متعدد از قبیل توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در سامانه مترو با تأکید بر افزایش دسترسیها، توجه ویژه به بازسازی و اورهال ناوگان مترو و اتوبوس با هدف حفظ سطح فعلی خدمات و افزایش ایمنی در سامانههای مذکور، توسعه ناوگان اتوبوسرانی از طریق خرید مستقیم، بهبود وضعیت و احیای ناوگان سامانه جانبازان و معلولین، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی با اهرمهای تشویقی و سایر اقدامات مرتبط صورت پذیرفته است.
موافقت پیشپرداخت تأمین ۶۳۰ واگن توسط دولت
سیدمجتبی شفیعی افزود: البته به طور کلی تأمین واگن برای مترو جزو کارهای کلان و بلندمدت است برنامهریزیها به صورت جامع در این راستا انجام گرفته و در گام نخست پیشپرداخت تأمین ۶۳۰ واگن توسط دولت در نظر گرفته شده، موافقتها حاصل شده است و قرار است که ۴ هزار میلیارد تومان به عنوان ۱۵ درصد از پیشپرداخت خرید ۶۳۰ واگن برای فاینانس چین در نظر گرفته شود که گامها در این راستا در حال نهایی شدن است و به زودی اتفاقات و خبرهای خوبی در این راستا خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: زمانی که این پرداخت عملیاتی شود قطعا چندین گام برای تأمین واگن جلو خواهیم رفت. قراردادهای دیگری هم در این زمینه داریم از جمله تأمین ۱۳۰ واگن بر اساس قرارداد با شرکت ملی واگنسازی تا بتوانیم واگنهای ملی را به چرخه بهرهبرداری برسانیم بر همین اساس این ۱۱۳ در داخل کشور تولید شود. پیشپرداخت این موضوع نیز در نظر گرفته شده و ارائه شده است.
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درادامه گفت: قراردادی هم با شرکت مپنا داریم البته منتظر متن قرارداد هستیم و طی این تفاهمنامه بین شهرداری و شرکت مپنا ۱۴۴ قطار مترو قرار است به تهران اختصاص داده شود اگر همه این موضوعات در مورد واگنها به نتیجه برسد میتوانیم بگوییم به کفایت تأمین واگن رسیدهایم و بار بزرگی از دوش شهرداری در حوزه حمل و نقل برداشته خواهد شد.
بر اساس برنامهریزیها امسال ۱۴۰۰ اتوبوس اورهال میشوند
شفیعی خاطرنشان کرد برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی نیاز به چند اقدام بوده یکی اورهال اتوبوسها و دیگر خرید اتوبوسهای جدید و بر اساس برنامهریزیها امسال ۱۴۰۰ اتوبوس اورهال میشوند که بودجه آن از سمت شورای شهر برای شهرداری در نظر گرفته شد و ما درخواست کارهای اجرایی را دادهایم و تحول بزرگی در حوزه اتوبوسرانی با این موضوع ایجاد میشود و با ۲۲۰۰ اتوبوس فعلی میتوان گفت که به وضعیت بهتری در ارائه خدمات میتوانیم دست یابیم.
از خرداد تدریجا اتوبوسهای جدید وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد
وی درادامه افزود: در قالب قرارداد تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای کشور ۹۰۰ مورد برای تهران در داخل تولید میشود و از خرداد تدریجا این اتوبوسها وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد که این شرکت که قرار است ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای شهرهای مختلف تأمین کند شرکت عقابافشان است و انشاءالله تا آخر سال اعلام شده که همه اتوبوسها به شهرها اختصاص مییابد همچنین از محل تهاتر نفت حدود ۱۶۰۰ اتوبوس برای تهران در نظر گرفته شده که گشایش بزرگ در زمینه تأمین اتوبوس خواهد بود اگر عملیاتی شود قطعا امسال تحول بزرگی را در حوزه اتوبوسرانی شاهد خواهیم بود.
آغار بهرهبرداری از اتوبوسهای برقی در ماه پایانی تابستان
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه قرارداد تأمین ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای تهران در حال پیگیری است، گفت: طبق زمانبندیهای انجام گرفته تا شهریور این موضوع به سرانجام میرسد البته ممکن است تأخیری به همراه داشته باشد، ولی تلاش ما این است آغار بهرهبرداری از این اتوبوسها در ماه پایانی تابستان باشد البته وزارت کشور هم دنبال تأمین اتوبوس برقی است و آنها هم در صدد هستند که ۵۰۰ اتوبوس برقی خریداری کنند و این موضوع زمانبر خواهد بود از آنجایی که خط اتوبوس برقی در کشور نداریم این موضوع ممکن است مدتی به درازا بکشد.
نوسازی۱۰ هزار تاکسی پایتخت/توسعه ناوگان تاکسیهای ون
وی تصریح کرد: بر اساس بودجههای موجود که در شهرداری در نظر گفته شده ۱۰ هزار تاکسی پایتخت نوسازی میشود، ولی در کنار این قضیه دو طرح دیگر هم در حال دنبال کردن داریم یکی اینکه تسهیلات تعمیرات اساسی ونها را فراهم سازیم چرا که بیش از ۹۵ درصد ونهای تهران که در قالب تاکسی فعالیت میکنند فرسوده هستند و طرح دوم اینکه توسعه ناوگان ون را داشته باشیم و بتوانیم ونهای با کیفیت و نو را در سطح تهران برای جابهجایی شهروندان اختصاص دهیم.
وی گفت: هدف از راه اندازی قرارگاه حمل و نقل عمومی افزایش هم افزایی جهت افزایش کیفیت خدمات به شهروندان است. با توجه به عقبماندگی جدی که در زیرساختهای مختلف حمل و نقل عمومی اتفاق افتاده لازم بود سرعت و هماهنگی ویژهای در کارهای مربوط به این موضوعات داشته باشیم چراکه با این روال عادی اداری و ... کار معمولا با آن سرعتی که به دنبال آن هستیم و اقدامات تحولی که مد نظر داریم، اتفاق نمیافتد.
خبرهای خوش مترویی
شفیعی با اعلام اینکه اولویت نخست افتتاح ایستگاههای باقی مانده در خطوط هفتگانه طی چهارسال با منابع مالی مورد نیاز ۳۹ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان است، خاطر نشان کرد» سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و قرارگاه خاتم الانبیاء دستگاههای همکار در این پروژه هستند. اولویت دیگر بهره برداری از مسیرهای باقیمانده در خطوط هفتگانه مترو طی چهارسال با منابع مالی موردنیاز ۱۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان است همچنین ۴۷ کیلومتر از مجموع خطوط ۶، ۷ و فرودگاه امام (ره) ـ شهر پرند باقیمانده است و ۳۷ کیلومتر شامل توسعه خطوط انشعابی مترو میشود.
تغییر ساعت طرح ترافیک بر اساس تصمیم شورای ترافیک
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که تغییر ساعت طرح ترافیک در رسانهها مطرح، اما بعدا این موضوع توسط شهرداری تکذیب شد، گفت: بر اساس آخرین جلسه شورای ترافیک قرار بر این شد که فعلا ساعات پایان طرح ترافیک تغییر نکند، ولی اگر ضرورت یافت و پیک عصرگاهی ایجاد شد ممکن است در جلسه شورای ترافیک تصمیمات دیگری اتخاذ شود و ساعت پایانی طرح به ساعت ۱۹ تغییر کند.
وی گفت: به طور کلی نحوه اجرای طرح ترافیک باید یکسال بازنگری شود اصلا فلسفه اخذ عوارض ورود به طرح ترافیک بر این اساس بوده که هر خودرو متناسب با آلایندگی که برای شهر ایجاد میکند عوارض راننده آن بپردازد، ولی الان فرقی نمیکند که خودرو در چه ساعتی وارد طرح ترافیک شود و یا اینکه فرد یک یا چند ساعت در محدوده طرح تردد داشته است.
وی تصریح کرد: درصدد هستیم از لحاظ سختافزاری و نرمافزاری برنامههایی اجرا کنیم تا طرح ترافیک متناسب با پیمایش خودرو، نوع معاینه فنی و نواحی آلوده شهر نرخگذاری متفاوتی داشته باشد و به نوعی طرح ترافیک شناور و دینامیک باشد. اگر به نتیجه قطعی برسیم و این قضیه در شورای شهر تصویب شود قطعا اجرایی خواهد شد، ولی هنوز در حد ایده و برنامههای اولیه است.