فناوری تبدیل کربن موجود در هوا به سوخت، میتواند با تولید نفت خام مصنوعی کمکربن بسیاری از نیازهای آینده حملونقل را فراهم کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما: با وجود این که علاقه زیادی برای تولید باتری و خودروهای برقی وجود دارد، نمیتوان از سوختهای عاری از کربن که در چند سال گذشته توسعه داده شدهاند، چشمپوشی کرد.
برخی فرایندهای تولید سوخت مصنوعی با یک تیر دونشان را مورد هدف قرار دادهاند. نهتنها سوختهای عاری از کربن تولید میکنند، بلکه کربن موجود در هوا از جمله CO۲ را نیز حذف میکنند.
یکی از این روشها تولید متانول با ایجاد یک واکنش شیمیایی بین هیدروژن پایدار و CO۲ گرفته شده از جو است. این فرایند جذب مستقیم هوا یا (DAC) نامیده میشود.
شرکت کانادایی Carbon Engineering این کار را از سال ۲۰۱۵ انجام میدهد و میگوید که در حال ایجاد کارخانههایی است که قادر به جذب بیش از یک میلیون تن CO۲ هوا در سال است. این برابر با ۴۰ میلیون درخت بالغ است.
در انگلستان، دانشگاه ساری یک بودجه ۲۵۰ هزار پوندی دریافت کرده است تا این پروژه را اجرایی کند.
استفاده از متانول بهعنوان سوخت جایگزین سالها است که موردمطالعه خودروسازان قرار گرفته است.
به طور مثال در اواخر دهه ۹۰ میلادی تیمهای مهندسی دایملر – کرایسلر متوجه شدند که راه بهتر برای تولید خودروهای الکتریکی سلول سوختی استفاده از هیدروژن نیست بلکه باید به سمت استفاده از متانول رفت.
در آن زمان اعتقاد بر این بود که تنها با تعویض لولههای مخازن بنزین زیرزمینی میتوان متانول را با تانکرهای مخصوص تغذیه کرد.
برای تغذیه پیلهای سوختی از متانول موجود در خودرو استفاده میشد و رانندگان بهجای بنزین و گازوئیل در باکها متانول پر میکردند.
در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز جورج اولاً برنده جایزه نوبل، کتاب فراتر از نفت و گاز را نوشت. او در این کتاب مزیتهای متانول را برشمرد.
در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز، رئیس بخش قوای محرکه پیشرفته لوتوس و همکارش ریچارد پیرسون نمونه اولیه مدل اگزیچ با قابلیت کار با بنزین، اتانول یا متانول تولید کردند.
اثر خنککنندگی الکل میزان چگالی هوای ورودی را افزایش میدهد و اگرچه الکل انرژی حجمی کمتری به نسبت بنزین دارد. اما الکل اکتان بالاتری نیز دارد؛ بنابراین حداکثر قدرت از ۲۴۰ اسب بخار به ۲۷۰ اسب بخار میرسد. در آن زمان هزینه اضافی تولید چنین قوای محرکهای تنها ۴۰ پوند اعلام شده بود.
در آن زمان تخمین زده شده بود که میزان کاهش CO۲ تولیدی برای یک شهر با جمعیت ۱۶ هزارنفری برابر با دو زمین فوتبال بود.
CO۲ حذف شده از جو زمین میتواند برای تولید محصولات جامد مانند مصالح ساختمانی نیز استفاده شود. این مواد به طور دائم کربن را به خود جذب میکنند.
همچنین متانول بهطورجدی بهعنوان سوخت برای کشتیرانی و همینطور برای تولید سوخت مصنوعی هوانوردی موردتوجه قرار گرفته است.