از کمکاریهای دوره گذشته مدیریت شهری تا موفقیت شهرداری تهران در نشست خبری نائب رئیس شورای شهر تهران
نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس ادامه داد: از ملت ایران تشکر میکنم که در روز قدس حضور پررنگ داشته اند؛ چرا که بعد از دو سال شاهد حضور پرشور ملت ایران در روز قدس در خیابانها بودیم و یکی از بانشاطترین راهپیماییهای روز قدس رقم خورد.
وی با بیان اینکه امام (ره) پیام روشنی مبنی بر اینکه راه قدس از معبر سختیها میگذرد داشتند؛ یادآور شد: بعد از بالغ بر ۴ دهه از این طراحی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز این روز گرامی داشته میشود.
طالبزاده یک مبارزه فرهنگی بود
سروری با اشاره به درگذشت نادر طالب زاده تاکید کرد: نادر طالب زاده از چهرههای شاخص در مبارزه فرهنگی با استکبار بود و امیدواریم راه ایشان توسط مجاهدان فرهنگی ادامه پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه روز ملی خلیج فارس روز مهمی است، گفت: ما خلیج فارس را یک ظرفیت عظیم برای استقلال، آزادی و هویت کشور ایران میدانیم و همه میدانند که گذر از این آبراه باید با اطلاع ایران انجام شود و این مساله خوشایند دشمنان نیست.
شورا و شهرداری در حرکتی هم افزا
نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: حرف اصلی شورای ششم شهر تهران از زمان تشکیل این است که ما یک شورای تحول گرا و مطابق با آموزههای اسلامی هستیم و جز این از مدیریت شهری طلب نمیکنیم.
وی بیان کرد: اعتقاد داریم که شهر تهران باید نوآورانه اداره شود و شورای شهر از این نگاه خود عقب نشینی نمیکند و باید شورا و شهرداری هم افزا با هم حرکت کنند.
سروری با اشاره به اینکه این همکاری بین شورا و شهرداری تهران شکل گرفته است، بیان کرد: بر این باوریم که اداره شهر تهران با مشارکت مردم شکل میگیرد؛ تصمیمات در شهر تهران باید با کمترین خطا شکل بگیرد و این زمانی اتفاق میافتد که شهروندان و نخبگان در اداره شهر مشارکت داشته باشند؛ همچنین طرحهای نوآورانه، مبتکرانه و تحول گرایانه هر روز باید از سوی مدیریت شهری ارائه شود.
عزم جدی شهرداری در حوزه حمل و نقل
نایب رئیس شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوال ارزیابی عملکرد مدیریت شهری گفت: باید عملکرد مدیریت شهری را در یک دوره ۷ ماهه مورد نقد و بررسی قرار داد، اما عملکرد شهرداری تهران را در همین مدت زمان اندک مثبت ارزیابی میکنیم. چه بسا که شهرداری در ابتدای فعالیت خود ورود جدی به حوزه حمل و نقل عمومی چه در بخش تکمیل پروژههای شهری و چه در بخش تامین تجهیزات مورد نیاز و ناوگان کرد.
وی افزود: شهرداری براساس نظام مسایل باید برنامه ریزی و اولویت بندی کند و احساس میکنیم اقداماتی صورت گرفته است. به عنوان مثال یکی از موضوعات مورد توجه مدیریت شهری بحث حمل و نقل بوده است که علاوه بر کاهش آلودگی هوا ترددهای در شان مردم را هم به وجود بیاورد.
تزریق ۳ هزار اتوبوس در سال ۱۴۰۱
سروری ادامه داد: شهرداری از شرایط ۴ ساله گذشته خارج شده و توانستیم ۱۷۵ اتوبوس را خریداری و ۵۰۰ اتوبوس را اورهال کنیم و تزریق ۳ هزار اتوبوس در سال ۱۴۰۱ یعنی مدیریت شهری در راستای پاسخ به نیازهای مردم حرکت میکند.
وی با تشکر از همکاری دولت در حوزه حمل و نقل عمومی بیان کرد: تصمیمات هیات دولت زمینههای ۱۰۵ واگن را فراهم میکند، ولی زمانبر است. از ظرفیت موجود مترو استفاده میکنیم و با تزریق واگنها با کاهش طول توقف این امکان را میدهد تا مردم به سمت استفاده از اتوبوسها بروند.
دو هفته دیگر چمران در صحن شورا
نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت سلامت مهدی چمران یادآور شد: قبل از جلسه امروز با ایشان صحبت کردم؛ روند درمانشان شکر خدا با سرعت انجام شده و انشاءالله طی دو هفته آینده از حضور ایشان در صحن شورا بهرهمند خواهیم شد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سطح توقع شهروندان از مدیریت شهری بالاست، تاکید کرد: توقع مردم بعد از ۱۲ سال فعالیت قالیباف به عنوان شهردار تهران بالا رفته است و ما این مساله را یک فرصت میدانیم. کم کاریهای دوره گذشته مدیریت شهری صدمه بزرگی به اعتماد شهروندان به این مجموعه زد و ما در تلاش هستیم تا با عملکرد درست و تاثیرگذار این مشکل را حل کنیم.
کاهش زمان صدور پروانه
وی با اشاره به تلاش شورای شهر برای مقابله با فساد گفت: شورای ششم باید بتواند آن خدمات را تکرار کند تا به وعدههای خود عمل کند. مردم ما گفتار درمانی زیاد شنیدهاند و از ما عملکرد میخواهند. ما به مردم وعده داریم که میخواهیم جلوی فساد را بگیریم و خدمات روان ارائه دهیم. شورای شهر بیش از ۵۰درصد از مصوباتش برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت بوده است. میتوانم این خبر را بدهم که تا خردادماه این زمان را به ۲ تا ۳ ماه کاهش میدهیم. زمینههای این کار انجام شده است و معاونت شهرسازی شهرداری تهران ملزم به فعالیت تا ساعت ۸ شب شده تا خدمات بیشتری را به شهروندان ارائه دهد.
نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه عدم مراجعه حضوری شهروندان را در دستور کار قرار داده ایم، بیان کرد: یکی از راههای فساد مواجهه مراجعه کنندگان با کارکنان شهرداری است که ما این مواجهه را تا ۸۰ درصد کاهش داده ایم و مردم از طریق سامانه میتوانند کارهای خود را بدون مراجعه به شهرداری تهران انجام دهند. با مراجعه شهروندان به سامانهها هم زمان بندی ارائه خدمات را کاهش میدهیم و هم انحراف از موضوعات را به ما هشدار میدهد؛ بنابراین اگر میخواهیم ضمانتی به مردم ارائه دهیم در عمل نشان میدهیم، به عنوان مثال به سمتی پیش میرویم که اگر مردم معتاد متجاهر به ما معرفی کنند جایزه میدهیم؛ تحقق شعارهای ما در عملکردمان مشخص میشود.
اجرایی شدن ابرپروژهها در سال جاری
وی درباره تداوم ابر پروژهها در این دوره مدیریت شهری یادآور شد: حتما این مساله در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد کما اینکه در سال جاری ما چند پروژه بزرگ را در دستور کار داریم که انشالله مدیریت شهری زیر نظر شورا این پروژهها را اجرایی میکند. آن چیزی که مشخص است، این است که در این دوره باید موتور خدمت را در شهرداری تهران روشن میکردیم و چرخهای گل گرفته ماشین شهرداری را پاک میکردیم. اینکه ما زمان ۱۴ ماهه صدور پروانه را به ۲ ماه کاهش میدهیم خود یک ابر پروژه است تا مشکلات حل شود؛ حتما باید در بخشهای عمرانی اقدامات موثری را انجام دهیم و یک هم افزایی بین سرعت تحولات در کشور و سرعت عملکرد شهرداری در تهران ایجاد شود.
وی تاکید کرد: باید شاهد این مساله باشیم که مردم احساس میکنند که کیفیت ارائه خدمات از سوی مدیریت شهری تغییر کرده است. به عنوان مثال وقتی در طی ۷ ماه شاهد افزایش ۱۲۴۰ هکتار بوستان جنگلی به شهر تهران هستیم، نشان میدهد مدیریت شهری تصمیم گرفته که وارد فازهای تاثیرگذار شود.
تکمیل بزرگراههای شوشتری و بروجردی از مهمترین پروژههای عمرانی
سروری با بیان اینکه در اجرای پروژهها اولویت بندی انجام میدهیم گفت: ابتدا باید برنامههای جاری را اجرا کنیم و در قدم بعدی برنامههای اولویت دار را اجرا نماییم؛ به عنوان مثال در حوزه مترو باید خطوط جدید ایجاد کنیم، اما اولویت نخست در این حوزه این است که از خطوط فعلی بیشترین بهره برداری را داشته باشیم. در حوزه عمرانی نیز تکمیل بزرگراههای شوشتری و بروجردی از مهمترین پروژههای عمرانی محسوب میشود که موجب گره گشایی از بار ترافیکی و کاهش آلودگی هوا میشود.
کمک نکردن دولت و فرسودگی اتوبوس ها در سال گذشته
نایب رئیس شورا درباره خرید اتوبوسهای دست دوم توسط شهرداری تهران اظهار کرد: عدم کمک دولت در خرید اتوبوسهای جدید در سالهای گذشته باعث فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شده است. با توجه به اینکه هزینه خرید یک اتوبوس برای شهرداری تهران حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، این رقم بسیار بالاست. خوشبختانه در دولت جدید قانون مشارکت و پرداخت سهم دولت برای خرید اتوبوس در حال پیگیری است و این همکاری تحولات زیادی ایجاد میکند.
وی افزود: شهرداری نمیخواهد اتوبوس دست دوم وارد کند بلکه در کنار تزریق اتوبوسهای جدید از ظرفیت اتوبوسهای کارکرده با سن کم استفاده میکند. ما اجازه نمیدهیم که هر اتوبوس دست دومی وارد شهر تهران شود بلکه باید از استانداردهای محیط زیستی و فنی برخوردار باشند. این روند یک امر عادی است و اتوبوس کمکی محسوب میشود.
بیست سال از عمر شورایاری می گذرد
سروری درباره وضعیت شورایاریها در دوره جدید مدیریت شهری ادامه داد: شورایاری از ظرفیتهای انکارناپذیر تهران است که ۲۰ سال از زمان شکل گیری آن میگذرد؛ این انتقاد را از شورای قبلی داریم که مشکل شورایاریها را در زمان خود حل نکرده است؛ رئیس شورای شهر تهران نامهای به ریاست قوه قضائیه در خصوص شورایاریها نوشتهاند؛ چرا که شهرداری از نظر قانونی نمیتواند تحت عنوان شورایاریها فعالیتی انجام دهد.
وی بیان کرد: شورای ششم، شورایاریها را فرزند خود میداند و بیشترین سطح خدمات در محلهها با همکاری شورایاریها انجام شده است، البته برخی دسیسههایی نیز هست که شورایاریها برای اعتراض به مقابل شورای شهر بیایند، اما ما این نهاد را منحل نکرده ایم و اگر اعتراضی هست باید به نهادهای قضایی انجام شود. در حال حاضر منع قانونی در استفاده از شورایاریها داریم و اکنون قرار است از مدیران محله استفاده میشود تا این ظرفیت کماکان در شهر تهران حفظ شود.