جرثقیلهای غیر فعال و رها شده در سطح شهر از جمله پروژههای بلاتکلیفی است که در سایه خاموشی دردسرساز میشوند.
تنها در منطقه ۲۲، ۱۷۴ جرثقیل برجی وجود دارد که نیمی از آنها غیر فعال هستند و به گفته مسئولان شهری هر پروژهای که از جرثقیلهای برجی استفاده کرده باید شرایط اپراتور و جرثقیل مورد تایید باشد.
شهریار فتحی رئیس اداره بازدید منطقه ۲۲، گفت: برای ما ملاک تاییدیه ایمنی اپراتور و جرثقیل است و زمانی که سازندگان این موضوع را رعایت کرده باشند مانعی وجود ندارد.
اما وجود خلاء قانونی مبنی بر این که اگر جرثقیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد باید جمع آوری شود وجود ندارد و همین امر باعث شده که این قولهای آهنین در آسمان شهر خودنمایی کند.
مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ضمن تذکر به سازندگان از رفع تکلیف این جرثقیلها خبر داد.
وی گفت: شهرداری موظف است تا نسبت به سازندگانی که این جرثقیلها را غیر قابل استفاده رها کرده اند برخورد کنند و اخطار صادر نماید.
متولی جرثقیلهای غول پیکر بین دستگاهها پاس گاری میشود و برخی میگویند که سازمان نظام مهندسی مسئول این جرثقیل هاست که موضوع را از سازمان نظام مهندسی پیگیری کردیم که متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم.