حضور عوامل سریال «خوشنام» در واحد امور ارتباط با مخاطبان (162)
عوامل سریال ماه رمضانی «خوشنام» مهمان واحد امور ارتباط با مخاطبان(162) روابط عمومی صدا وسیما شدند و ضمن گفتوگو با بینندگان این سریال به سوالات آنان پاسخ دادند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، احمد زالی( تهیهکننده)، فهیمه سلیمانی (نویسنده)، هومن حاجیعبداللهی و نیلوفر رجایی فر (بازیگر) و غلامرضا الماسی (مدیرگروه فیلم و سریال شبکه یک سیما) چهارشنبه هفتم اردیبهشت در واحد امور ارتباط با مخاطبان و در نشست خبری با رسانهها حضور پیدا کردند. پیش از این قرار بود علیرضا نجف زاده کارگردان، امیر کربلایی زاده، و امیر غفارمنش دو بازیگر این سریال نیز مهمان روابط عمومی سازمان باشند اما به دلیل ضبط سکانسهای باقیمانده در مشهد در این نشست حضور نیافتند.
قصه برگرفته از زندگی مردم
احمد زالی تهیه کننده «خوشنام» حضور در واحد 162 را فرصت مناسبی برای شنیدن نظرات مخاطبان از نزدیک و بیواسطه دانست و گفت: امروز از همه گروه سنی با ما تماس گرفتند. کودک یازده سالهای که از مرام شهرام خوشش آمده بود و مادری از شهرستان که برای همه ما دعا کرد و سلام میرساند.
وی دلیل این استقبال را فضای پرنشاط سریال عنوان کرد و افزود: اینکه سریال «خوشنام» دیده شده و مردم دربارهاش حرف میزنند و رضایت نسبی از آن دارند به دو بخش قصه و کارگردانی مربوط میشود. فیلمنامه اولیه را چند سال قبل آقای کیایی نوشته بود و به دلیل قصه جذابی که برگرفته از زندگی مردم بود این طرح اولیه درآمد و ما آن را به خانم سلیمانی سپردیم که موضوع بازگشت به خویش و تحول را بهدور از کلیشههای رایج به تصویر بکشد.
زالی با تاکید بر توانایی کارگردان در قصه گویی، خاطرنشان کرد: این ویژگی حتی در کارگردانی نیز لحاظ شد و خوشبختانه کارگردانی پای کار بودکه سواد فیلم نامه را داشت و نگاه واقعگرایانه به داستان و شخصیتها را روی آنتن فرستاد.
تهیه کننده «خوشنام» با اشاره به شکلگیری قهرمان داستان تصریح کرد: در نگارش درام باید سراغ قهرمانی برویم که میتواند موانع را طی کند و در پایان موفق است. اینکه چرا شهرام در آخر سریال آدم خوبی میشود برخاسته از منطق درام است و این روند برای مخاطب جذاب است.
اهمیت غافلگیری در قصه
در ادامه فهیمه سلیمانی، نویسنده سریال با اشاره به پایان قصه «خوشنام»گفت: همیشه برای من نویسنده این دغدغه است که چهکار کنیم که پایان سریال کلیشهای نشود. تمام سعی من بر این بود که عنصر غافلگیری را در قصه سریال جا بدهم و از این رو خرده داستانهایی را طراحی کردم که مخاطب نتواند ادامه ماجرا را حدس بزند و داستان جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد.
وی افزود: تلاش کردیم در قالب شخصیتی مثل شهرام که مابه ازای آن را در جامعه فراوان میبینیم و داستان شهرام و عاقبتی که سر خوشنام شدنش پیدا میکند، چند حرف درست را به تصویر بکشیم تا مخاطب به یقین درباره این تحول برسد.
سلیمانی ضمن استقبال از ارتباط با مخاطبان بر تعامل رودر رو با مخاطبان تأکید کرد و گفت: الان وقتی نظرات را شنیدم یا مثلا یک روز بعد از پخش سریال وقتی میبینی که خیلی از قسمتها وایرال شده، انرژی میگیرم و از این همه توجه به جزئیات خوشحالم. برای خود من این ارتباط تلفنی با مخاطبان خیلی جذاب بود، چون خیلیها پیامهای مثبت گذاشتند و به نظرم همین اظهارنظرها در رسانهها خیلی میتواند کمک کند. به نظرم اگر قرار به ادامه این سریال باشد همین اظهار نظرها خیلی کمک کننده است.
نویسنده سریال درخصوص محدودیت در نگارش دیالوگ و یا شخصیتهای سریال عنوان کرد: وقتی قرار است برای تلویزیون بنویسی میدانی که تا کجاها میشود طنز را ادامه داد. من از این بابت مشکلی نداشتم و شخصیت اول سریال را طوری ترسیم کردم که وارد کلیشههای مرسوم نشود.
لات خانواده دار
هومن حاجی عبداللهی بازیگر نقش شهرام نیز با اشاره به انتخاب شدنش برای این نقش گفت: تقریبا از یک سال و نیم گذشته که متن سریال را خواندم و به قصه علاقه مند شدم خودم را در نقش شهرام دیدم و فرصت خوبی بود که باز هم از شخصیت پنگول و رحمت فاصله بگیرم.
وی افزود: بر اساس شناختی که از تواناییهای خودم داشتم شهرام را انتخاب کردم و پای انتخابم هم ایستادم. نقش شهرام برایم خیلی مهم و متفاوت بود و دوست داشتم لات 1401 را بازی کنم.
بازیگر نقش شهرام سیفی در دفاع از این شخصیت گفت: شهرام با زورگیرهای شرور و باجگیرهای قمه به دست تفاوت داشت. او لات جوانمرد بود. به نظرم شهرام در خانوادهای اصیل و آبرومند بزرگ شدهبود و برای همین ذات خوبی داشت. از این رو سعی کردم از شخصیتهای لاتی که تیپ مشکی میزنند و خیلی لاتی صحبت میکنند فاصله بگیرم و با همان دستمال یزدی که هم سفره نهارش است و هم مچ بند و دستمال دم دسش است، شخصیت لاتی متفاوت را نشان دهم.
حاج عبدالهی با اشاره به تجربه حضور در سریالهای ماهرمضانی گفت: من پیش از این هم با سریال «پایتخت 4» فضای مناسبتی را تجربه کردهام و این بار هم این فرصت به من دست داد تا در این کار نفسگیر و شیرین میان مردم حضور داشته باشم.
وی حضور در امور ارتباط با مخاطبان را تجربه خوبی دانست و گفت: امروز مخاطبان با ذوق صحبت میکردند و میدیدم چقدر با این سریال و اجزای آن مانند محله قدیمی و خانوادههای صمیمی و همدل همذات پنداری کردهاند.
تجربه خوب و به یادماندنی
نیلوفر رجایی فر بازیگر نقش پونه گفت: اولین تجربه حضورم در روابط عمومی سازمان و امور ارتباط با مخاطبان بسیار دلنشین و خوب بود. بسیاری از مخاطبان به جزئیاتی از سریال اشاره میکردند که برایم جالب بود و از اینکه سریال دیده شده تجربه خوبی را پشت سر گذاشتم.
وی افزود: نقش پونه را خیلی دوست داشتم. ارتباط او با شهرام هم در سریال به خوبی ترسیم شدهاست. این ارتباط موفق را مدیون کارگردانی و عوامل پشت صحنه خوب سریال هستم.
تیتراژ تأثیرگذار
غلامرضا الماسی مدیرگروه فیلم و سریال شبکه یک با قدردانی از عوامل سریال و مخاطبانی که به این اثر توجه کردهاند گفت: یک سال و نیم با گروهی همراه بودیم که با جدیت کار را پیش بردند و علیرغم فراز و فرودهای بیماری کرونا که کار را برای عوامل تولید سخت کردهبود توانستند این اثر را به پخش رمضانی آن برسانند.
وی تیتراژ آغازین سریال را تأثیرگذار و جذاب توصیف کرد و گفت: در تیتراژ ابتدایی سریال تصویر کسانی را داریم که اکنون پیش ما نیستند و جا دارد همین جا برایشان آمرزش الهی طلب کنم.