مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی گفت: هرگاه زمان و هزینه ترانزیت افزایش یابد، کشور کمتر میتواند از مزایای نسبی جغرافیایی خود استفاده کند و با کاهش زمان و هزینه مزیت نسبی به مزیت رقابتی تبدیل میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امین ترفع با تاکید بر کاهش زمان در ترانزیت به ویژه ترانزیت مرزی گفت: سال گذشته حدود ۱۱.۲ میلیون تن ترانزیت از کشور صورت گرفت و در این میان ترانزیت ریلی نسبت به دیگر روشهای حمل و نقل پیشتاز بوده است.
وی افزود: با وجود اینکه روند ۱۰ ساله ترانزیت ریلی بطور متوسط حدود یک میلیون تن بوده، ولی سال گذشته این رقم به ۱.۹ میلیون تن رسید و رکورد زد.
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: سال گذشته بین ۵ تا ۶ میلیون تن فرآورده نفتی از کشور ترانزیت شده است، هرچه موانع ترانزیت فرآوردههای نفتی برطرف شود و ترانزیت فرآردههای نفتی توسعه یابد، در کوتاه مدت تحول اساسی در کشور ایجاد میشود.
ترفع افزود: ترانزیت یک فرایند میان وظیفهای است و بخشی ازآن مربوط به حوزه سیاست خارجی، بخشی مربوط به روابط اقتصادی، بخشی مربوط به روابط و سطح تجارت با ایران و بخشی هم مربوط به مسائل تبادلات مالی است.
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: برای مثال در ترانزیتهای مرزی به دلیل توقفهایی که برای کنترلهای مضاعف ایجاد میشود، زمان و هزینه ترانزیت افزایش مییابد و کشور کمتر میتواند از مزایای نسبی جغرافیایی خود استفاده کند، هرچه این زمان و هزینه را کاهش دهیم مزیت نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل کردهایم.