صدای استانها با ٤٤ شبکه رادیویی مختلف مخاطبانی به وسعت ایران دارد.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما ، مدیرکل صدای استانهای سازمان صداوسیما گفت: صدای استانها با ٤٤ شبکه رادیویی مختلف شامل ۲۹ شبکه استانی، ۳ رادیوی محلی، ۷ شبکه شهری و یک رادیوی سراسری، نوایی ماندگار برای مردم شهرها و استانهای مختلف کشور رقم زده است و مخاطبانی به وسعت همه ایران دارد.
وحید کمالی افزود : رادیو رسانهای فراگیر، قدیمی و در عین حال به روز شده است؛ ترکیبی از فناوری و هنر که در دو سوی خود، فرستنده و گیرنده را دارد، اما در این بین، دنیایی رنگارنگ از مهندسان، تهیهکنندگان، هنرمندان، صداپیشگان، گویندگان و برنامهسازان را دارد.
وی با بیان اینکه دهههاست مردم در اقصی نقاط کره خاکی از رادیو استفاده میکنند گفت: مردم از طریق رادیو خبرهای تلخ و شیرین میشنوند، نمایشهای رادیویی را گوش میدهند و در ذهن خود تصاویر مختلف برایش میسازند، با صدای شبکههای گوناگون رادیویی به سفرهای دور و دراز میروند و این ابزار کوچک، اما مفید را حالا روی گوشیهای تلفن همراهشان هم دارند، همان صدای آشنایی که به روز شده و در میان خیل عظیم رسانههای دیداری و مجازی، جایگاه خود را حفظ کرده است.
مدیر کل صدای استانها افزود : شبکههای سراسری رادیو در ایران از دیرباز مخاطبان خود را داشتهاند و طی سالهای اخیر بر تعداد آنها نیز افزوده شده است، اما طیف وسیعی از مردم ایران هم هستند که صدای آشنای دیگری را به خاطر دارند، صدایی برآمده از خرده فرهنگها و آیینها و سنتهای بومی هر خطه از این کشور پهناور یعنی همان رادیوهای استانی و شهری، شبکههایی که به تدریج به تعداد استانها راهاندازی شدند و پس از آن برخی شهرها نیز صاحب رادیویی مخصوص به خود شدند تا همه این صداها در کنار شبکههای سراسری، خانواده رادیوی ایران را تشکیل دهند.
کمالی با اشاره به فعالیت ٤٤ شبکه صدای استانی و شهری در اقصی نقاط کشور گفت : در مراکز و شهرهایی که آمادگی راهاندازی استودیو و فرستندههای رادیویی را داشتهاند و محتوای غنی برای پخش از شبکههای شهری دارند، کیفیسازی این شبکهها در کنار افزایش کمی، بدانجا رسیده است که برخی از صداهای استانی، مخاطبانی به فراخور، بیش از شبکههای سراسری برای یک برنامه دارند.
مدیرکل صدای استانها با بیان اینکه دستاورد دیگری هم نصیب این شبکهها شده است افزود : افتخارآفرینی تولیدات رادیویی استانی در جشنوارههای داخلی و خارجی، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت چرا که نشاندهنده توانمندی بالای مدیریتی، تهیهکنندگی، کارگردانی و اجرای برنامههایی است که در رقابت با تولیدات شبکههای سراسری ایرانی و بینالمللی، توانستهاند گوی سبقت را بربایند و بر صدر بنشینند.
وی گفت : دریافت جوایز برتر توسط برنامههای رادیویی استانی در جشنوارههای معتبری همچون ABU و دیگر فستیوالهای جهانی، برگزیده شدن در جشنوارههای مهم داخلی و شنیده شدن در عرصههای ملی و بینالمللی، گویای حرکت رو به جلو و دستیابی به افقهای بلندی است که از ابتدا، در ذهن ایدهپردازان راهاندازی شبکههای استانی بوده است.
کمالی با بیان اینکه بسیاری از شبکههای رادیویی استانی و شهری به صورت ۲۴ ساعته به پخش برنامه میپردازند گفت: این امر موجب فراگیری بیشتر، جذب و نگهداشت بهتر مخاطب و اعتمادپذیری بیشتر به آنها شده و مرجعیت خبری، فرهنگی و رسانهای آنها را نیز ارتقا داده است چه اینکه در شهرها و روستاهای مختلف کشور، این صدای استانهاست که بیشتر شنیده میشود و مخاطبان در هر دیار، به رادیوی استان خود دلبستهتر شدهاند.
وی افزود: شاهد این مدعا، سیل پیامکهایی است که در پویشها و فراخوانیهای رادیوهای استانی و شهری دریافت میشود و تماسهای تلفنی بی شماری که به دنبال ارتباط با برنامهسازان و هنرمندان بومی هستند.
مدیرکل صدای استانها گفت : در این بین رادیونمای استانها هم با پیشرفتی سریع و چشمگیر مواجه بوده به طوری که حالا بسیاری از محتوای مورد نیاز این بخش، توسط مخاطبان تامین میشود و در هر مناسبتی، حجم انبوهی از عکس، دل نوشته و صوت توسط شنوندگان دریافت میشود به نحوی که انتخاب از بین همه آنها، جزء دشواریهای گردانندگان رادیونمای استانها شده است.
وی افزود : رادیو رسانهای است صمیمی و خودمانی، استفاده از آن آسان است و با کمترین ابزار فنی، میتوان هر شبکهای را دریافت کرد و به صدای مجریان آن گوش فرا داد؛ همین مسئله سبب شده است با توجه به نوع فرهنگ مردمان ایران زمین، رادیوهای استانی هم جایگاه خود را بین شنوندگان به دست بیاورند و در مسیر نوسازی و به روزرسانی فنی و محتوایی، نقش موثری در جریانسازیهای اجتماعی ایفا کنند که نمونه بارز آن را میتوان در پویشهای مناسبتی نوروز، ماه رمضان، محرم و صفر و دیگر روزهای مهم ملی و مذهبی مشاهده کرد.