هنر صنایع دستی و مشکلات مربوط به این حوزه شاید برای درصد کمی از مردم دغدغه باشد اما برای هنرمندان صنایع دستی دغدغه جدی محسوب میشود.
علیدوستی با تأکید بر اهمیت این مسئله افزود: مفهوم خلاقیت و کاربرد را هنرمندان ما خیلی نمیدانند. الان باتوجه به اقتضای زمانه و تحریمهایی که وجود دارد، مواد و مصالحی که باید به هنرمندان در حوزه شیشه و دوختهای سنتی برسد، خیلی کم است و این فضا باعث شده تا هنرمندان به سمت یک سبک مینیمال شده حرکت کنند و باتوجه به رویکردی که به سمت شهر وجود داشته، به روستاها کمتر توجه شده و این باعث شده فضایی که برای هنرمندان یا افرادی که از روستا میآیند، در شهرها محدودتر شود و آنها را به سمت تفکر مینیمال شدن پیش ببرد که البته در کل دنیا این اتفاق افتاده است.
وی گفت: دهکده جهانیای که برای کل مردم دنیا تصور کردند، باعث شد که همه به سمت مینیمال شدن حرکت کنند.
علیدوستی افزود: انگار مسیری برای هنرمندان فراهم شده است که یا میآیند از کشورهای دیگر کپی میکنند یا اینکه به صورت فی البداهه هنرمند خودش جذب این میشود که به سمت فضای مینیمال برود. این فضای مینیمال در حوزه صنایع دستی باعث شده تا صنایع دستی به سمت کاربردی شدن حرکت کند و همین کوچک شدن باعث شود تا برخی هنرمندان به سمت حوزه زیورآلات پیش بروند و بحث سفال نیز به سمت کارهای مینیمالی و کوچک حرکت کند.
وی با اشاره به اهمیت کاربردی شدن محصولات صنایع دستی گفت: بحث کاربرد در صنایع دستی یعنی بخشی از آثار این حوزه بتوانند به خانه ما بیایند که باید اول فرهنگسازی اتفاق بیافتد تا این اتفاق محقق شود. ولی اتفاقی که در این کاربردی شدن افتاده و ضربه بسیار مهلکی که زده این است که بخاطر نداشتن شناخت کافی از هویت قدیمی خودمان، بیشتر از کشورهای دیگر روی کارهای خودمان کپی می کنیم و خلاقیت کمرنگتر شده است.
علیدوستی گفت: بحث دوم کپی رایت است که در کشور رعایت نمیشود و اصلا گفته نمیشود که هنرمندان باید به کجا بروند تا کارشان را ثبت کنند. هنرمند حوزه صنایع دستی باید به کدام مرجع مراجعه کند تا از حق کپی رایتش دفاع شود؟
وی افزود: ما چند نوع ثبت داریم که درحال حاضر اداره ثبت کل کشور این کار را انجام میدهد؛ ولی انقدر توضیح و تفصیلی برای هنرمندان داده نشده و آنقدر زیرمیزی افزایش یافته که باعث شده هنرمند مجبور باشد برای ثبت اثرش ۴۰ یا ۵۰ میلیون بدهد.
علیدوستی گفت: در حوزه هنرهای سنتی ما نیاز داریم بسیاری از آثاری که فاخر هستند، ثبت ملی شوند اما با توجه به مشکلاتی که وجود دارد کارشان ثبت نمی شود.اگر هنرمند بتواند کارش را ثبت کند، شاید کپی رایت در جامعه ما بیشتر مفهوم پیدا کند.