کتاب «حجاب در قرآن» اثر آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی شب سوم اردیبهشتماه در بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آیتالله طبسی در مراسم رونمایی کتاب «حجاب در قرآن»گفت: محمدجواد فاضل لنکرانی در این کتاب به مساله حجاب ورود عالمانه دارد و این از ویژگیهای ممتاز این اثر است.
وی با اشاره به وجوب حجاب در قرآن افزود: خداوند در قرآن کریم خطاب میکنند: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ». «نساءالمومنین» یعنی زنهای مومن آن زمان تا روز قیامت، نه زنان مومن در زمان نزول آیه شریفه. «جلباب» هم لباسی است که از سر تا پا را فرامیگیرد. آیه میفرماید به زنان مومن بگو این جلبابها را به عنوان پوشش سراسری خود قرار دهند. البته در آیات دیگر وجه و کفین را استثنا میکند، ولی این آیه تصریح دارد که زنان باید از جلباب استفاده کنند. جلباب چادر امروزی است که بانوان جامعه از آن استفاده میکنند. هم در لغت عرب و هم در لغت فارسی، جلباب لباس سراسری است که همه بدن را میپوشاند. اهل فکر باید این دست از آیات قرآن را مورد توجه قرار دهند تا به وجوب حکم حجاب پی ببرند. بنده درحدود سال ۸۵ موفق شدم تمام آیات حجاب در قرآن را مورد بحث دقیق قرار دهم.
آیتالله فاضل لنکرانی با بیان اینکه خدا یک چنین دستور صریحی را در مورد حجاب دارد گفت: شاید برخی فکر کنند حجاب از زمان صفویه به وجود آمده است. این تفکر باطلی است. شاید برخی فکر کنند حجاب بر اثر اجتهادهای پیچیده فقهی به وجود آمده است و در زمان ما قابلیت اجتهاد جدید دارد، ولی هرگز اینگونه نیست. یکی از امور مسلم در اجتهاد این است که اجتهاد در ضروریات دین راه ندارد. هیچ فقیهی در هیچ زمانی نمیتواند بگوید روزه یک زمانی واجب بوده است حالا من اجتهاد کنم که روزه واجب است یا نه. روزه تا روز قیامت در ماه مبارک رضمان به عنوان واجب مسلم است. چطور در مسئله وجوب روزه اجتهاد راه ندارد و اگر انسان مسافر و مریض نباشد روزه بر او واجب است، حجاب هم همینطور است.
وی گفت: هیچ کسی حتی رسول اکرم و ائمه اطهار (ع) نمیتوانند در ضروریات دین کمترین تغییری را ایجاد کنند. حجاب از ضروریات اسلام است و قابلیت اجتهاد ندارد. باید بدن زن پوشیده باشد.
آیتالله نجمالدین طبسی نیز در ادامه این نشست با اشاره به دو یادگار پیامبر اکرم (ص) یعنی قرآن و عترت توضیح داد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند این دو چیز را در میان شما میگذارم و میروم. قرآن کریم یک وحی الهی است، فرمانی خدا است که به وسیله امین وحی حضرت جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم (ص) در لیله قدر نازل شد. در حدیث ثقلین که حدیثی صحیح و متواتر است یعنی همه این حدیث را قبول کردند، پیامبر (ص) در کنار قرآن عترت را قرار داد. وقتی حضرت میفرمایند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» یعنی عترت همسنگ قرآن است و در ردیف قرآن قرار دارد. حالا من میخواهم از طریق این حدیث عصمت اهل بیت (ع) را استفاده کنم به این بیان که همانگونه که قرآن مصون از تحریف است، اهل بیت (ع) هم مصون از خطا و اشتباه خواهند بود. این یک نکته درباره اصل قرآن و عترت بود.
وی با طرح این سوال که آیا ما میتوانیم میان دستورات قرآن تبعیض قائل بشویم به این بیان که بگوییم ما بعضی از آیات قرآن را قبول داریم و بعضی از آیات دیگر را نمیپذیریم. آیا این ایده و این طرز تفکر درست است یا باطل است؟ پاسخ داد: بدون تردید اطاعتهای خدا لازمالاتباع است یعنی هرچیزی که به عنوان امر خدا برای ما رسیده است بر همه ما لازم است و واجب است که به آن جامه عمل بپوشانیم. مثلا نماز، روزه، حج، خمس، زکات همه از واجبات قرآن است.