یک فعال میراث فرهنگی با انتشار تصاویری از وضعیت وخیم سنگنگارههای عیلامی شهر ایذه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، تصاویر منتشر شده نشان میدهد بیشتر این سنگنگارهها زیر آفتاب خوزستان رها شدهاند و روند تخریب و آسیب آنها شدت گرفته است، شکافها و ترکهای عمیق ناشی از فرسودگی در بیشتر آنها مشهود است. سطح برخی از این نقشبرجستهها را گلسنگ پوشانده و نقش بعضی دیگر محو شده است. برخی دیگر از این سنگنگارهها با یادگارینویسی زخم شدهاند.
بسیاری از این سنگنگارهها در فهرست آثار ملی ثبت شدهاند و بعضی از آنها همچون نقشبرجسته «کولفرح» بهعلت قدمت بسیارِ آن که تا حدود ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد میرسد، مادر نقوش درگاههای کاخ صد ستون و پلکان آپادانا لقب گرفته است.
سیاوس آریا، فعال میراث فرهنگی درباره وضعیت این نقشبرجستهها گفت: با وجود ارزش و اهمیت شهرستان ایذه، سنگنگارههای ایلامی (عیلامی) و الیمایی در محوطههای کولفرح، شهسوار، اشکفت سلمان و خونگ اژدر در وضعیت بدی قرار دارند.
فعال میراث فرهنگی درباره جایگاه ایذه از توابع استان خوزستان گفت: شهرستان ایذه یکی از شهرهای مهم و ارزشمند تاریخی ایران با یادمانهای باستانی فراوان است که هر کدام از این یادمانهای تاریخی و فرهنگی خود به تنهایی کتابی گویا از تاریخ دیرین ایرانزمین است.
این میان، سنگنگارههای بسیار ارزشمند و بیهمتایی از دوران ایلامی (عیلامی) و خاندان بومی الیمایی (همدوره با اشکانیان) که قلمرو آنها در خوزستان امروزی بوده و بیشتر باستانشناسان آنها را دنبالهرو ایلامیها میدانند در شهرستان ایذه خودنمایی میکنند.
آریا در ادامه با اشاره به مشاهدات میدانی دوستداران میراث فرهنگی از سنگنگارههای ایذه، گفت: حتی یک راهنما در این محوطهها در نوروز وجود نداشت تا آگاهیرسانی درستی انجام شود و به پرسشهای گردشگران و مسافران پاسخ دهد.
این کنشگر میراث فرهنگی در نقد برنامههای نوروزی همچون نوروزگاه که آن را بدون دستاورد سودمند میداند، پیشنهاد کرد وزارت میراث فرهنگی به جای شعار دادن و برگزاری برخی از نمایشها و همایشها (همانند نوروزگاه) میتواند از توانمندی کنشگران میراث فرهنگی بهره ببرد تا هم از اثار تاریخی حفاظت بهتری صورت گیرد و هم برای گردشگران راهنماهایی باشد.