رئیس آموزش و پرورش عشایری استان از خدمت رسانی ۶۶۴ معلم در ۱۴۹ مدرسه عشایری در چهارمحال و بختیاری خبر داد.
وی با اشاره به اینکه ۱۴۹ مدرسه عشایری در سه دوره تحصیلی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، افزود: این مدارس شامل ۱۰۵ مدرسه ابتدایی، ۲۴ مدرسه متوسطه اول و ۱۴ مدرسه متوسطه نظری و ۶ مدرسه متوسطه کار و دانش هستند.
رئیس آموزش و پرورش عشایر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جمعیت دانشآموزی عشایری استان با احتساب نوآموزان پیش دبستانی ۱۰ هزار و ۲۳۶ نفر هستند.
رئیس آموزش و پرورش عشایری استان اضافه کرد: نرخ پوشش تحصیلی مدارس عشایری در چهارمحال و بختیاری در دوره ابتدایی ۹۳.۹ درصد، متوسطه اول ۹۱ درصد و متوسطه دوم ۸۰ درصد است، همچنین نرخ پوشش تحصیلی متوسطه دوم ۸۰ درصد است که دلیل آن پراکندگی مدارس و فاصله زیاد با مراکز شبانه روزی است که باعث ترک تحصیل دانشآموزان در این مقطع میشود.
وی ادامه داد: در مجموع ۶۶۴ معلم در مجموعه آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری در حال خدمت هستند که شامل ۲۷۸ نفر نیروی فرهنگی در دوره ابتدایی، ۲۲۱ نفر نیروی فرهنگی در دوره متوسطه، ۴۰ نیروی خدماتی، ۲۴ کادر اداری و ۱۰۳ دانشجو معلم میشوند.
رئیس آموزش و پرورش عشایر چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بالغ بر ۸۶ درصد جمعیت دانشآموزی عشایری در شهرستان لردگان مستقر هستند، اضافه کرد: پراکندگی مدارس عشایری در سه شهرستان کوهرنگ، شامل ۱۲ مدرسه ابتدایی و دو مدرسه متوسطه اول، در شهرستان کیار، شامل ۱۳ مدرسه ابتدایی، چهار مدرسه متوسطه اول و پنج مدرسه متوسطه دوم و در شهرستان لردگان نیز ۸۰ مدرسه ابتدایی، ۱۸ مدرسه متوسطه اول و ۱۵ مدرسه متوسطه دوم هستند.
خالدی گفت: ۱۴ مدرسه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که عشایر برون کوچ هستند و معلم نیز همراه با ایل به تدریس دانشآموزان میپردازد.
وی افزود: در دوران شیوع بیماری کرونا دانشآموزان در مجموعه آموزش و پرورش عشایر به صورت حضوری و ترکیبی به ادامه تحصیل پرداختند.
رئیس آموزش و پرورش عشایر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مهمترین مشکلات دانشآموزان عشایری در سه بخش فضای تحصیل، نیروی انسانی و تجهیزات دسته بندی میشوند، گفت: نداشتن فضای تحصیلی تحت مالکیت، مدارس چادری و هزینههای هنگفت نگهداری آنها، کمبود ساختمان مدرسه فنی و حرفهای در منطقه سردشت، وجود مدارس استیجاری، تخریبی و قدیمی، پایین بودن سرانه ورزشی و... ازجمله مشکلات در حوزه فضای مناسب تحصیلی هستند.
خالدی با تاکید بر اینکه تجمع نیروها در مناطق محروم بیشتر با رشتههای غیرمرتبط است، ادامه داد: در بحث تجهیزات نیز باتوجه به پراکندگی مدارس با کمبود خودرو مواجه هستیم، همچنین در زمینه تجهیزات به ویژه در مدارس شبانهروزی عشایری نیز مشکلاتی وجود دارد.