مدیر کل سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری از راهاندازی پویش جبران برای رفع نواقص آموزش مجازی در دانشگاهها خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد مهدی ذوالفقار زاده گفت : راه اندازی ایده پویش جبران در دانشگاه ها ، ماهیت فرهنگی دارد و یکی از موضوعاتی که در حوزه فرهنگ دانشگاه ها به طور جدی پیگیری می کنیم ، حضور استادان و دانشجویان در فعالیت های داوطلبانه با هدف مسوولیت اجتماعی و حل مسأله است.
وی درباره این طرح افزود : تعدادی از دانشجویان در دوران کرونا به دلیل کامل نبودن آموزش های مجازی و بروز برخی نواقص ، دچار افت و ضعف تحصیلی در یک یا چند درس شدند . دوری آنها از فضای آموزش و آماده نبودن برخی از زیرساخت ها ، شرایط تحصیل را برای این دانشجویان سخت کرد اما با بازگشایی دانشگاه ها و کلاس های درس ، فرصت جبران برای این درس ها وجود دارد و چه بهتر که دانشگاهیان این مشکل را حل کنند.
مدیر کل سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه برای جبران این درس ها از ظرفیت استادان و دانشجویان استفاده می کنیم اضافه کرد : بر اساس مکانیزم اجرایی پیشنهاد شده ، فراخوانی توسط انجمن های علمی ، تشکل های دانشجویی یا هر کدام از گروه های دانشجویی که قصد دارند مجری این اقدام داوطلبانه باشند در دانشگاه ها منتشر می شود.
ذوالفقار زاده تاکید کرد: از سوی دیگر در فراخوانی میان استادان ، داوطلبان تدریس فشرده یا رفع اشکال دروس مدنظر دانشجویان در جمع استادان یا دانش آموختگان برتر مشخص می شود . این پویش میتواند ضمن جبران نواقص آموزش مجازی در دوران کرونا ، حس مسوولیت پذیری و تعهد را هم میان دانشگاهیان ارتقا بخشد .
وی ادامه داد : بعد از ثبت نام ، حد نصابی برای تشکیل کلاس های جبرانی در نظر گرفته می شود و داوطلبان تدریس پای کار می آیند . به نظر می رسد ، دانشجویان کارشناسی در مقایسه با دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از این پویش استقبال بیشتری به عمل آورند؛ چرا که برای مدتی از محیط دانشگاه دور بوده اند.
همچنین در صورت آمادگی استادان ، این کلاس ها در یک دوره فشرده سه هفته ای برگزار می شود و نواقص کلاس های مجازی را در محیط فیزیکی جبران می کند.