آمارهای تصادفات خودروهای آمبولانس نشان میدهد که سال گذشته ۱۰۰۰ خودرو آمبولانس تصادف داشتند که بیشتر تصادفات، از پشت به آمبولانسها بوده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، به گفته رانندگان آمبولانس ها، حرکت خودروها در پشت خودروهای امدادی موجب تصادف، ترافیک و حتی دیر رسیدن بیماران به مراکز درمانی شده است.
در جدول جرائم رانندگی، حرکت در پوشش یا تعقیب خودروی امدادی ممنوع بوده و جریمه این کار ۳۰ هزار تومان است.
معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا میگوید: تعداد محدودی از رانندگان به دنبال خودروهای امدادی ادامه مسیر میدهند تا بتوانند از ترافیک عبور کنند.
سرهنگ جهانی ادامه داد: قرار است دوربینها پشت آمبولانسها نصب شوند تا به راحتی خودروهایی که پشت آمبولانسها حرکت میکنند، شناسایی شوند.
این مقام انتظامی همچنین با تأکید بر اینکه حرکت به دنبال یک خودروی امدادی، زرنگی محسوب نمیشود و امکان تصادفات زنجیرهای را درپی دارد، تصریح کرد: سرعت غیرمجاز، جریمه و نمره منفی دارد.
معاون اجتماعی پلیس راهور «طرح کوچه نجات» را راهکار دیگری برای رهایی از ترافیک و امدادرسانی خودروهای امدادی به خصوص آمبولانسها مطرح کرد و گفت: در این طرح برای اینکه خودروهای امدادی بخواهند از سمت چپ لاین سبقت استفاده کنند، بین خط دوم و سوم قرار میگیرند و خودروهای که در خط سوم قرار دارند، به سمت چپ و خودروهایی که در خط یک و دوم قرار دارند به سمت راست بروند، در این حالت یک راه برای خودروهای امدادی باز میشود که اسم آن را «کوچه نجات» گذاشته اند.
به گفته رئیس اورژانس برای جلوگیری از این خسارتها از دو شرکت دانش بنیان خواسته شده تا دوربینی را بر روی آمبولانسها نصب کنند تا این تخلفات را ثبت کرده و قانون به آن رسیدگی کند.