نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: در سال ۹۹ دلالان حدود ۱۸۰ همت از حوزه فولاد سود بردند بنابراین برای جلوگیری از بروز این شرایط چارچوبهایی در نظر گرفته شده و باید به بخش خصوصی نیز توجه شود.
نماینده مردم سنقر افزود: به گفته انجمنهای فولادی، از آنجاکه دولت مالک ۸۰ درصد زنجیره فولاد است و تنها ۲۰ درصد انتهایی زنجیره متعلق به بخش خصوصی است، وضع عوارض صادراتی با سازوکار کنونی موجب زیان بخش خصوصی میشود.
وی اضافه کرد: نمایندگان انجمنهای فولادی در این جلسه تاکید کردند که باید سازوکاری برای وضع عوارض صادراتی به کار گرفته شود تا آسیبی متوجه بخش خصوصی نشود بنابراین مقرر شد برای رسیدگی به این موضوع و رفع اشکالات احتمالی، جلسه دیگری با حضور وزیر صمت برگزار شود.
حسینیکیا بررسی مشکلات صنعت تایر را دومین دستورکار این کمیسیون برشمرد و تصریح کرد: براساس گفته نمایندگان انجمن تایر، ۷۰ درصد مواد اولیه موردنیاز تولید تایر مانند دوده و نخ، وارداتی است و قیمت تایر با بهای واقعی آن ۳۵ درصد فاصله دارد و این موضوع شرایطی را برای جولان لاستیکهای چینی فراهم کرده است.
وی ادامه داد: هرچند تولید تایر در کشور ۲۲ میلیون حلقه است که این رقم نیاز داخل را تامین میکند، اما بخش زیادی از لاستیک خودروهای سنگین وارداتی است.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: مقرر شد مشکلات صنعت تایر با حضور وزیر صمت و مسئولان سازمان حمایت از مصرفکننده در جلسهای مورد بررسی قرار گیرد.