سرمایهگذار خانه پدری جلالآلاحمد دلایل تعلل یکساله در آمادهسازی این خانه را تشریح کرد.
محبوبه کاظمی دولابی سرمایهگذار و بهرهبردار خانه پدری جلالآل احمد، اما درباره چرایی تعلل در حفظ، مرمت و نگهداری این خانه گفت: در سال ۹۶ خانه پدری جلالآلاحمد در حالی به من معرفی شد که متأسفانه به مخروبه تبدیل شده بود.
وی افزود: آن سال صندوق احیا و بهرهبرداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، این خانه را با کاربری فرهنگی و آئینی به مزایده گذاشته بود. شرایط و کاربری تعریفشده برای فعالیتهایی که من در نظر داشتم همخوانی نداشت به تبع پیگیری نکردم. اما صندوق احیا سال ۹۹ اعلام کرد کاربری خانه به فرهنگی هنری، آئینی و پذیرایی تغییر کرده است. من هم در مزایده شرکت کردم و برنده شدم و خانه به ما واگذار شد.
سرمایهگذار و بهرهبردار خانه پدری جلالآل احمد گفت: وقتی که این بنا را تحویل گرفتم پر از زباله بود. نخالههای آن را که چندین خاور و کامیون میشد بیرون ریختیم. وقتی برای اولین بار به این خانه آمدیم پاتوق چندین معتاد در حال تزریق شده بود و این بنا به خانه «امیرچلچله» معروف شده بود. معتادان را به سختی از این بنا بیرون کردیم، اما هر بار با مشکلات زیادی روبهرو شدیم: شکستن در و قفلها، تهدید نگهبان که مشکلات و هزینههای زیادی برای ما به بار آورد. از طرفی هیچ بخش سالمی در این خانه نبود، از کابلهای برق گرفته تا کنتور آب. هر چیزی که در این خانه قابل برداشت بود، دزدیده شده بود. حتی به دلیل بدهیهای قبلی، آب و برق و گاز آن هم قطع شده است و نزدیک به یک سال است که ما برای گرفتن یک کنتور آب مشکل داریم تا بتوانیم کارهای اولیه را در خانه انجام دهیم و کارگاه را تجهیز کنیم. به اداره آب هم مراجعه میکنیم میگویند شما باید سند خانه و کارت ملی مالک اصلی خانه را بیاورید. این در حالی است که مالک این خانه وزارت میراث فرهنگی است.
سرمایهگذار و بهرهبردار خانه پدری جلالآل احمد گفت: اینها مسائلی است که جامعه میراث فرهنگی در جریان آن بودهاند و انتظار است جامعه میراثدوست هم حامی توسعهگران فرهنگی باشند. به هر حال تلاش میکنیم موانع را برداریم. امیدواریم با سرعت مجوزهای لازم صادر شود، کار مرمت با سرعت بیشتری انجام شود و بتوانیم به مرحله تولید محتوا برای خانه با این قدمت و زیبایی برسیم.
وی ادامه داد: این خانه قرار است گالری ـ موزه شود و به زوایای مختلف هنر ایران توجه شود. این خانه در یک محله تاریخی بنا شده و پیشینه فرهنگی و تاریخی دارد، باید در این خانه تاریخ را به خوبی به تصویر کشید. مانند خانه مشاهیر، اهالی هنر یا نویسندگانی که در کشورهای دیگر میبینیم. این خانه حتماً برای اهالی فرهنگ، خانه جذابی خواهد بود.
کاظمی دولابی گفت: آخر اردیبهشتماه یک سال است، خانه به ما واگذار شده است، از امسال تعهدات مالی داریم. این خانه باید زمانی به ما واگذار میشد که مشکلات اولیه آن، مانند کنتور آب و کارهای زیرساختی آن انجام شده بود، ولی ما هنوز درگیر مجوزها و امکانات اولیه هستیم، بنابراین باید حداقل یک سال دیگر زمان شروع بهرهبرداری به تعویق بیفتد.
خانه آیتالله حاج سیداحمد طالقانی، پدر جلال و شمس آل احمد در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسیده و درحالیکه سال ۱۳۹۱ تابلو خانه باستانشناسان کشور بر سردر آن نصب شد، اما به جای باستانشناسان، خانه به پاتوق معتادان بدل شد. خانه پدری جلال آل احمد که در محله پاچنار تهران واقع شده است، بعدها از طریق صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به مزایده گذاشته شد و سرمایهگذاری هم برای آن انتخاب شد.