مدیر کل دفتر بیمههای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان در نظام بیمهای حمایت بیمهای اعمال میکنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید سجاد پادام در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب افزود:سیاست های تامین اجتماعی در واقع به این شکل که وقتی افراد به یک سنی که سن سالمندی است وسن بیکار شدن است می رسند اینها باید تحت حمایت و تحت پوشش درآمدی قرار بگیرند.
وی گفت: این ساز و کار بیمه های اجتماعی فراهم شد که این افراد بابت دوره سالمندی خودشان نگرانی نداشته باشند اما مسئله این است که همه افراد در دوره جوانی خودشان شاغل نبودند یعنی امکان اشتغال برایشان بوجود نیامده در واقع وقتی به دوره کهنسالی می رسند اصطلاحا ممکن است کارگر روزمزد باشد و نتوانسته باشند بیمه پرداخت کنند وقتی به دوره سالمندی و از کار افتادگی می رسند اینها ممکن است در جامعه رها بشوند اگر جامعه تدبیری برای آنها نکرده باشداینکه گفته شد این نقطه عطفی است تامین اجتماعی چند لایه تلاش می کند که همه آن افرادی که باید در دوره پیری و سالمندی تحت پوشش قرار بگیرند در جامعه رها نشوند .
پادام افزود: اما مسئله فعلی ما این است که نظام شناسایی ما تا حد زیادی با مشکلاتی مواجه است .
آقای پادام ادامه داد: 57 هزار میلیارد تومان مبلغی است که بابت آن وسع سنجی اتفاق نیفتاده است و ما در نظام تامین اجتماعی چند لایه اگر وسع سنجی را اعمال کنیم این منابعی را بدست ما می دهد که ما می توانیم این را بدست مستحق واقعی برسانیم .
مدیر کل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مهمترین ابزاری که لازم داریم برای اینکه سیاست های کلی تامین اجتماعی پیاده شود در جامعه به اصطلاح دیگر تامین اجتماعی چند لایه که در برنامه پنجم توسعه در برنامه ششم توسعه تاکید شده است پیاده بشود مهمترین ابزاری که ما نیاز داریم نظام اطلاعاتی برخط و پیشرفته است که به همه دیتاها و پایگاه های اطلاعاتی در کشور متصل باشد.
آقای پادام گفت: پیشرفت های خوبی اتفاق افتاده شاید هفت، هشت سال پیش چنین ساز و کار اصلا وجود نداشت ولی به هر حال از هفت، هشت سال پیش این ساز و کار اتفاق افتاد و سال به سال این پیشرفته تر شد و در این شش ماه اخیر هم پیشرفت های خوبی داشتیم و ما دنبال این هستیم که از طریق ارائه یک لایحه همه دستگاه ها و پایگاه های اطلاعاتی را ملزم بکنیم به دادن اطلاعات برخط به این پایگاه که دست ما را برای شناسایی افراد بی بضاعت باز می کند و امکان تفکیک را برای حاکمیت بوجود می آورد که به کی کمک کنم و کدام را از سبد کمک خود کنار بگذاریم چون می تواند سرپای خودش بایستد.
مدیرکل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر عدالت بنیانی تاکید می شود چون الان سیاست های رفاهی ما تا حدودی نا عادلانه است ما در فقدان نظام اطلاعاتی کارآمد سیاستگذاری رفاهی مان توسط اقشار دست اندازی شده یعنی هر قشری به هر حال صدای بلندتری داشت امکان نفوذ به مراکز سیاستگذاری بیشتری داشته منابع را صاحب شده منابع را به سمت خودش کشیده و اجازه نداده منابع به صورت عادلانه توزیع شود بعضی از دیتاها را ما داریم که واقعاً عجیب هستند برخی از این اقشار 44 درصد در سه دهک پر در آمد هستند این را بررسی ما در پایگاه رفاه نشان می دهد.
وی افزود : یکی از این اقشاری که نصف حق بیمه اش را دولت پرداخت می کند 44 درصدشان در دهک پر در آمد هستند ؛ آیا ما به عنوان حاکمیت می توانیم منابع یارانه ای را به افراد ثروتمند بدهیم ما چنین اجازه ای نداریم ما باید بیاییم به هر حال اقشار ضعیف جامعه را حمایت کنیم آنها را به سطحی از معیشت و سطحی از زندگی به سطحی از امکانات برسانیم که آنها هم امکان پیشرفت داشته باشند وتحقق این اتفاق یعنی عدالت به همین دلیل است ما بر عدالت بنیان بودن در این سیاست ها تاکید داریم.
آقای پادام در ادامه افزود: ما یکسری خلاء قانونی داریم و یکسری ایراد قانونی .نظام بازنشستگی ما بر اساس قوانین غلط و اشتباه زیادی شکل گرفته که باعث شده بعضی از صندوق ها امروز به بحران برسد.
وی گفت : در دنیا وقتی جمعیت یک کشور پیر بشود به بحران بازنشستگی می رسد ولی امروز در ایران با اینکه جمعیت کشور ما هنوز جوان است و اصطلاحاً پنجره جمعتی ما هنوز باز است ما با بحران های بازنشستگی رسیدیم این نشان می دهد که ما در قوانین ایرادهای زیادی داریم یک آمار بگویم امسال در صندوق کشوری 30 درصد افرادی که بازنشسته می شود زیر 50 سال سن دارند در صورتی که در دنیا در مورد سن بازنشستگی 64 سال 65 سال و 66 سال بحث می شود یعنی کسی در مورد سن بازنشستگی 60 سال بحثی ندارد در دنیا ما به هر حال شرایطی داریم 42 ساله 45 ساله 50 ساله داریم افرادی را بازنشست می کنیم و این باعث می شود به هر حال منابع رفاهی کشور بیشتر به سمت مستمری های بازنشستگی حرکت بکند.
پادام ادامه داد: در صندوق های بازنشستگی مهمترین قوانینی که باید تغییر بکند این است که سن و سابقه بازنشستگی به استاندارد جهانی برسد .
وی گفت: یک بخش دیگر این است که ما سیاستگذاریمان تحت دست اندازی اقشار قرار دارد و این هم یک بخش مهمی است یارانه و بیمه ای که دولت مکلف است به تامین اجتماعی بدهد بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان است ما چقدر 70 هزار میلیارد تومان را داریم بهینه تخصیص می دهیم.
آقای پادام اضافه کرد: در بندهای این سیاست ها هم اشاره شده ما باید سازوکارهایی را طراحی کنیم که اصطلاحاً ما بهش می گویم نهاد تنظیم گر طراحی بشود هم در نظام بیمه ای هم در نظام حمایتی در این نظام حمایتی تنظیم گر چه اتفاقی را رقم بزنند تنظیم گر باید به دیتاهای نظام های حمایتی ما را داشته باشد الان مواردی است روزانه به خود ما مراجعه می کند که من هم بیمه تامین اجتماعی دارم که کمیته امداد داده به من و هم بیمه عشایر روستاییان را دارم سازمان بهزیستی داده به من، من کدام را مثلا انتخاب کنم بهتر است این یعنی فردی داریم از دو نوع بیمه حمایتی در کشور داره بهره مند می شود یکی از بحث های ما این است که این نهاد تنظیم گر در واقع بیاد این نهادهای حمایتی را چه کمیته امداد و چه سازمان بهزیستی چه مثلا بنیاد مستضعفان هر کدام به هرحال می خواهند فعالیت حمایتی بکنند این نهاد تنظیم گر وظیفه اش این باشد که کدام نهاد چه ماموریتی را انجام بدهد تا ما از هم پوشانی در حمایت ها جلوگیر کنیم ما منابع محدودی داریم و همیشه این منابع محدود را به نحوه بهینه تخصیص بدهیم.
وی افزود: تنظیم گر یک نهاد فرا قوه ای وفرا بخشی است می تواند وزارت کار تعاون باشد می تواند یک نهادی باشد از مجموعه های وزارت کار و تعاون . ما لایحه اش را داریم تنظیم می کنیم که ظرف دو ماه آینده باید به دولت ارسال کنیم و دولت هم ظرف شش ماه باید در مجلس تصویب شود.
پادام ادامه داد: ما اگر مشکلی در نظام بیمه ای و بی نظمی در نظام حمایت مان داریم به این دلیل است که نهاد تنظیم گر نداریم.
وی گفت: به محض اینکه این سیاست ها ابلاغ شد یک دبیرخانه ای ایجاد گردید در وزارتخانه خیلی سریع ما تا الان حدود 5-6 جلسه کارشناسی مختلف انجام دادیم مهمترین آن جلسه ای بود که دیروز با نمایندگان تمام نهادهای حمایتی و صندوق ها ودستگاه های دولتی برگزار شد.
پادام ادمه داد: مهمترین چالش ما پایگاه رفاه است پایگاه اطلاعات رفاه که باید به همه دیتاها متصل بشویم نه تنها نظام مالیاتی بلکه نظام بانکی، بورس و سامانه ثبت احوال ثبت املاک.
وی افزود: به سامانه املاک متصل هستیم چون سه سالی یک بار دو سال یکبار دیتاها به شما می رسد عملاً شما امسال مثلا معامله ملک دارید ولی اطلاعاتش دو سال دیگر به سامانه برسد این کارآمدی سامانه را می آورد .
پادام گفت: رایزنی روزانه یعنی شما هر روزی که تصورش را بکنید ما یا در حال نامه نگاری هستیم و یا در حال مذاکره .
وی افزود : تا دو سه ماه آینده ما میتوانیم ادعا کنیم لوایح را توانایی اینکه تقدیم کنیم داریم .
آقای نعیمی مدیرکل حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: 21 فروردین یکی از تاریخی ترین روزهای کشور در حوزه تامین اجتماعی بود به جهت ابلاغ سیاست ها توسط مقام معظم رهبری از این جهت که همانطور که در مقدمه این سند آمده از اهداف مهم این که سند این به دنبال این است رفاه عمومی گسترش پیدا کند رفع فقر بشود و ارائه خدمات اجتماعی به مردم با جامعیت و گسترش بیشتری استمرار پیدا کند .
مدیرکل حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی گفت: چالش هایی مهمی که در حوزه تامین اجتماعی وجود داشت سند تامین اجتماعی مفهوم عامی در آن بکار رفته یعنی شامل سه حوزه بیمه های اجتماعی، حوزه حمایتی و توانبخشی و حوزه امدادی است یک تعبیر عام از تامین اجتماعی که همه حوزه هایی که مردم نیازمند خدمات اجتماعی هستند در بر می گیرد سعی شده برای هر سه حوزه بر اساس مشکلات وچالش هایی که سال گذشته باهاش روبرو بودیم تدابیری اندیشیده و سیاستگذاری و ریل گذاری شود برای آینده درگام دوم انقلاب اسلامی.
وی افزود: یکی از بندهای سند تاکید دارد بر اصلاح قوانین ساختارها. ما در کشور حدود 22 تا صندوق بازنشستگی داریم صندوق های بزرگ مثل سازمان تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق های کوچکی که وابسته به دستگاه های اجرایی است خیلی از این صندوق ها تعادل منابع و مصارفش به هم خورده یعنی ورودی صندوق با خروجیش که هزینه هایی برایش ایجاد شده تطابق ندارد این هم عوامل متعددی داشت یکی از مشکلات اساسی کشور که باید برایش چاره اندیشی شود برای سال های اینده همین وضع صندوق بازنشستگی است.
نعیمی گفت: در این خصوص اشاره می کنم این عوامل متعددی داشت که هزینه های متعددی برای صندوق ها باز شده است.
وی ادامه داد: در اینجا تاکید شده است منابع پایدار برای صندوق بازنشستگی پیش بینی شود و در واقع تلاش شود که صندوق ها منابع ای پیدا کنند که بتوانند هزینه هایشان را پوشش بدهند در مورد اصلاح ساختار صندوق ها، صندوق های کوچکی که اصلا نمی توانند بیمه شده جدید جذب کنند و تعداد بازنشسته شان در واقع ثابت است و یا بیمه شدگان سابق شان به جمع بازنشستگان تبدیل می شود به هزینه هایشان افزوده می شود این صندوق ها حتماً نیاز است اصلاح ساختار صورت گیرد اگر لازم باشد صندوق های کوچک در یک صندوق بزرگ ادغام شود.
آقای نعیمی افزود: ما در حوزه تامین اجتماعی در حوزه بیمه ای 22 تا صندوق داریم صندوق ها در سنوات گذشته هر کدام برای خودشان مقررات گذاری متفاوتی داشتند سطح خدمات متفاوتی را ارائه می کردند بعضاً همپوشانی داشتند در حوزه حمایتی و توانبخشی هم همین اتفاق بود و در حوزه امدادی هم همین طور یکی از مهمترین نکاتی که در سیاست های کلی مقام معظم رهبری بهش تاکید کردند همین ایجاد یک ساز و کار فرا بخشی است برای اینکه انسجام ببخشیم مطلب را اولا چند تا هدف برایش پیش بینی شده در این سیاست یکی لایه بندی و سطح بندی خدمات است برای نهاد تنظیم گر دوم ایجاد وحدت رویه برای سازمان ها و نهادهای متکلف هر بخش است سوم اعمال نظارت راهبردی در تکریم و فعالیت های این سازمان ها و صندوق های فعال در قلمرو امداد و حمایتی و بیمه ای پس ملاحظه می فرمایید ما هم در لایه بندی و سطح بندی خدمات به گونه ای باشد هم پوشانی نداشته باشد رویه متفاوتی بین این صندوق ها و نهادها وجود نداشته باشد قواعد یکسانی وجود داشته باشد تبعیض ها و تفاوت ها از بین برود تا آنجایی که امکان پذیر است فراگیری خدمات اتفاق بیفتد.
در ادامه آقای برسیاه کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: ما صندوق بازنشستگی مختلفی را داریم که تحت قوانین و مقررات مختلفی عمل می کنند ما باید به سمت یکسان سازی قواعد بازنشستگی پیش برویم چرا که نکته ای وجود دارد صندوق های بازنشستگی یک تضمینی از سمت دولت دارند این صندوق ها زمانی که ورشکسته می شوند و با عدم تعادل منابع و مصارفشان روبرو می شود آن زمان، زمان ورود دولت است معمولا ً دولت پای کار می آید و مسئله را جمع می کند چون این مسئله وجود دارد دولت به عنوان به منظور یک نهاد تنظیم گر است یک نهاد تنظیم گر باید وجود داشته باشد. یک نهاد تنظیم گر با یکسان کردن قوانین با یک قواعد بتواند جلوی خیلی از بی نظمی ها و بی انضباطی مالی صندوق های بازنشستگی را بگیرد .