رئیس کل دیوان محاسبات کشور: در راستای تحقق شعار مردمپایگی دیوان محاسبات، حسابرسی و رسیدگی به مسائل و موضوعات مرتبط با مردم با هدف تاثیرگذاری بر کاهش مشکلات آنان در دستورکار قرار گرفته است.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به سند راهبردی ۵ ساله که در ابتدای مسئولیت خود منتشر کرد، اقدامات دیوان مبتنی بر تحقق اهداف این سند دانست.
بذرپاش از "حسابرسی عملکرد" به عنوان یکی از سمتگیریهای تحولی دیوان محاسبات در دوره فعلی یاد کرد و گفت: علیرغم خلاءهای قانونی و مشکلاتی که در این راه وجود دارد، طی سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۲ گزارش حسابرسی عملکرد در قالب ۲۰ پروژه ملی و ۳۲ پروژه استانی به انجام رسید که همزمان با ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ در پایان تیرماه منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ در پایان شهریورماه و تلاش جهت انتشار گزارش تفریغ بودجه سال گذشته تا پایان تیرماه سال جاری، کاهش زمان و تحول در محتوا را از مباحث اصلی در این مقوله دانست و تاکید کرد: همانند سال قبل، گزارشهای تفریغ ۲ ماهه از چگونگی اجرای بودجه سالانه در دستورکار قرار دارد تا مسیر برخطشدن گزارش تفریغ بودجه با جدیت تداوم یابد.
دکتر بذرپاش در بخش دیگری از عملکرد دیوان محاسبات در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در راستای اقدامات پیشگیرانه و هشداردهنده جهت شناسایی بسترهای فساد در دستگاههای اجرایی، مدل و شاخصهای اندازهگیری سلامت نظام اداری و مقابله با فساد اداری تدوین شد. نکته قابل ذکر این که آخرین مدل در این مقوله به سال ۱۳۹۱ بازمیگشت.
بذرپاش در مقولهی رسیدگی به تخلفات مالی، گفت: جنس ما افشاگری و غوغاسالاری و ایجاد سروصدای بیجهت نیست؛ البته جزییات برخوردها به زودی در اختیار رسانهها قرار میگیرد که نشان میدهد نوع و حجم برخورد با تخلفات مالی، طی ۲ سال اخیر از سوی دیوان محاسبات کشور بی سابقه بوده است.
بذرپاش ادامه داد: در موضوع رسیدگی به خسارات ناشی از ترک فعل مسئولان، قوانین هوای پاک و حمایت از تجاریسازی شرکتهای دانشبنیان، تکالیف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه و اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.
موضوع دیگری که در سخنان مهرداد بذرپاش مورد توجه قرار گرفت، حوزه اجتماعیسازی امور در دیوان محاسبات بود؛ وی در این باره گفت: توسعه ظرفیت مردمی در نظارت، سامانه ارتباط مردمی ۱۹۸ پایهگذاری شد که ظرف ۷ ماه، بیش از ۷۸ هزار تماس مردمی دریافت شد و از ۳۸۰۰ گزارش مشمول بررسی، ۷۵ مورد به عنوان تخلف محرز شناسایی شدند که به دادسرای دیوان محاسبات ارجاع شد.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: تحول در ساختار ارتباطات و رسانه، با استفاده از بستر رسانه ملی، اطلاعرسانی به موقع اخبار و اطلاعات و عملکرد دیوان از طریق شبکههای اجتماعی و رسانههای رسمی و ارتباط حداکثری با اصحاب رسانه مورد توجه قرار گرفته است.
در این جلسه، حمیدرضا حاجی بابایی (رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی) گفت: از مدیران و کارمندان دیوان محاسبات کشور به دلیل ارائه گزارشهای دقیق و به موقع تفریغ بودجه و نظر کارشناسی درباره لایحه بودجه و نیز گزارش تطبیقی، صمیمانه تشکر میکنم.
همچنین، تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون مذکور طی سخنانی، ضمن تقدیر از عملکرد دیوان محاسبات، جهت افزایش بهرهوری از گزارشهای این دستگاه عالیرتبه نظارتی، نکاتی را مطرح کردند.