افغانستان؛ کشوری در شمال شرق ایران، با ۹۳۰ کیلومترمرز مشترک؛ کشوری محصور در خشکی، که علاوه بر جاذبههای اقتصادی، ایران را به بازارهای شرق آسیای میانه متصل میکند.
محمد مهدی جوانمرد قصاب رایزن سابق اتاق بازرگانی ایران در افغانستان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ درباره اهمیت اقتصادی رسیدن ایران به کشورهای شمال شرق آسیا و چین گفت : افغانستان دروازه ای برای رسیدن ایران به بازارهای آسیای میانه است، دروازه ای که با اتصال به شبکه ریلی ایران، کشورمان را به بخش جدایی ناپذیر طرح "یک جاده - یک کمربند چین" تبدیل می کند.
در چند سال گذشته، دو کشور تلاش کردند، علاوه بر اتصال زمینی، که هم اکنون از سه گذرگاه دوغارون، میلک و ماهیرود برقرار است، با خطوط ریلی نیز به هم متصل شوند. راه آهن خواف – هرات، که سال گذشته به بهره برداري رسيد ، فقط بخشی از برنامه بلند مدت دو کشور برای تکمیل کریدور ریلی غربی – شرقی بود.
محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد نیز در مصاحبه با خبرنگار ما درباره اهمیت راه آهن خواف- هرات گفت : ایران از این مسیر می تواند به بازارهای کشورهای آسیای میانه ، روسیه و چین راه يابد.
اقتصاد نوپا و صادرات معادن افغانستان، دو ظرفیتی هستند که به علت دسترسی نداشتن این کشور به دریا، درآمدهای ترانزیتی ایران را افزایش می دهند. همچنین ایران می تواند در مقام بزرگترین شریک تجاری، از خاک افغانستان به بازارهای شرق آسیای میانه، از جمله ازبکستان و تاجیکستان و بازارهای چین و شرق آسیا برسد.
آقای جوانمرد قصاب درباره مزیت های اقتصادی افغانستان برای ایران گفت : افغانستان یکی از بازارهای صادراتی مهم است و اگر ایران بتواند به اقتصاد افغانستان کمک کند؛ در سیاستهای دولت این کشور برای اینکه وابستگی نداشته باشد تاثیرگذار خواهد بود .
همکاری های اقتصادی دو کشور، همواره فراز و نشیب داشته است، اما پنجمین مقصد عمده کالاهای صادراتی ایران، بازاری 3 میلیارد دلاری دارد که برای بازرگانان ایرانی جذاب بوده است. جذابیتی که با اضافه شدن مزیت های ترانزیتی، از این میزان هم فراتر خواهد رفت.