خرید به صرفه یعنی اینکه شما بتوانید کالاها و خدمات خود را بهصورتی تهیه نمایید تا از نظر کلی هزینه کمتری را پرداخت کنید که هم برای شما و هم برای فروشنده سود داشته باشد.
به گزارش سرویس وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، مطالعات نشان میدهد میزان افرادی که با حضور در فروشگاههای بزرگ بیش از حد خرید میکنند بسیار زیاد است و علاوه بر این فروشگاهها نیز طوری طراحی شده اند که جیب شما را خالی کنند. فروشگاههای بزرگ زنجیرهای پا را فراتر گذاشته و طراحان دکوراسیون و طراحان نور را برای به دام انداختن مشتریان استخدام میکنند.
برای این که در خریدهای بعدی خود در فروشگاههای بزرگ مواد غذایی و سوپرمارکتها دیگر در دام خرید گرفتار نشوید راه کارهای زیر را در نظر بگیرید.
خرید به صرفه چیست؟
متأسفانه بعضی از افراد خرید به صرفه را با خرید ارزانقیمت اشتباه میگیرند و فکر میکنند که اگر کالایی را ارزانتر خریداری نمایند، یعنی خرید به صرفهای را انجام دادند.
خرید به صرفه یعنی اینکه شما بتوانید کالاها و خدمات خود را بهصورتی تهیه نمایید تا از نظر کلی هزینه کمتری را پرداخت کنید که هم برای شما و هم برای فروشنده سود داشته باشد.
تفاوت خرید به صرفه با خرید ارزان این است که در خرید ارزانی که شما انجام میدهید، نمیتوانید جنسهای باکیفیت بالا و مد روز پیدا کنید، ولی منظور در خرید به صرفه این است که شما همان کالا با همان کیفیت یا با اختلاف ناچیزی بتوانید تهیه کنید.
نکاتی که با رعایت آنها خرید به صرفه خواهید داشت
ذات خرید کردن بد نیست، اما اگر بدون برنامهریزی انجام شود، عواقب بدی را میتواند برای اقتصاد خانواده و جیب شما داشته باشد. برای همین است بیشتر افراد دنبال مکان یا روشهایی هستند که بتوانند به نوعی خرید به صرفه و کمهزینهای را داشته باشند.
هنگام خرید از هدفون استفاده کنید
مطالعات نشان میدهد که بسیاری از سوپر مارکتها از موزیکهایی با ضرب آهنگ آرام در محیط استفاده میکنند.
این کار به طور غیر مستقیم بر ضمیر ناخودآگاه مشتریان تاثیر گذاشته و سرعت حرکت آنها را کندتر میکند.
به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید از هدفون و یک موسیقی با ضرب تند استفاده کرده تا سریعتر از قفسهها عبور کنید و خریدهای ضروری را انجام دهید.
به جای ترولی از سبد خرید استفاده کنید
فروشگاههای بزرگ میدانند که مشتریان به چنین ترولیهای بزرگی (کالسکه خرید) برای خرید احتیاج ندارند. اما وجود آنها بی دلیل نیست!
ذهن شما به طور ناخودآگاه میخواهد که این فضای بزرگ و خالی را پر کند. در فروشگاهها به جای ترولی ها، سبدهای دستی را انتخاب کنید که فضای به نسبت کمتری دارند.
علاوه بر فضای کم از آن جایی که با سنگین شدن سبدها دست مشتریان خسته میشود، خریداران ترجیح میدهند اقلام اضافی را به قفسهها برگردانند.
قبل از خرید، غذا بخورید
تقریبا تمام قسمتهای فروشگاههای بزرگ طوری طراحی شده اند که شما را گرسنه کنند. از بخش نانوایی که بوی نان تازه را در فضای فروشگاه پخش میکند گرفته تا مواد غذایی خوراکی که زیر نور خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده خوشمزهتر به نظر میرسند، همه دست به دست هم داده تا حس گرسنگی را در شما تشدید کنند و باعث شوند بیشتر و بیشتر خرید کنید.
از ابتدای ردیف قفسهها به سرعت عبور کنید
جالب است که در ابتدا به قصد خرید یک ظرف ماست وارد فروشگاه میشوید و در آخر علاوه بر ماست چند بسته پاستیل و دو بسته بزرگ شکلات نیز خریداری میکنید.
دلیل این اتفاق این است که این اقلام در ابتدای ردیف قفسهها و درست در جلوی دید شما قرار گرفته اند و به همین ترتیب باعث میشود که چیزهایی را خریداری کنید که به هیچ وجه قصد خریدشان را نداشته اید؛ بنابراین بهتر است روی لیستی که از قبل تهیه کرده اید تمرکز کنید.
میوهها و سبزیجات را قبل از خرید، بو کنید
بهترین روش برای خرید ۲ کیلو سیب در فروشگاههای بزرگ انتخاب براقترین و خوش فرمترینها نیست.
سوپرمارکتها رو طول روز چند بار میوهها و سبزیجات خود را مرطوب کرده و به زور دقیق زیر نورهای طراحی شده قرار میدهند تا نظر شما را جلب کنند.
بهترین راه برای اثبات سالم بودن و رسیده بودن میوه ها، بوییدن آنها است.
مرکبات، آناناس و دیگر میوهها زمانی بهترین گزینه هستند که هنگام بو کردن آنها بهترین رایحه مربوط به خود را داشته باشند.
ردیف پایین قفسهها را نیز چک کنید
فروشگاههای بزرگ معمولا برندهای مطرح و خاص خود را در ردیفهای میانی قفسهها و در سطح چشم مشتریان قرار میدهند.
اجناسی که تخفیف دارند و یا برندهایی با قیمت کمتر هستند معمولا از دید مشتری مخفی نگه داشته میشوند؛ بنابراین هنگام خرید حواستان به ردیفهای پایینی که دور از دسترس هستند نیز باشد.
مراقب اقلام اطراف صندوق هنگام خروج باشید
در برخی موارد به دلیل کم بودن صندوق ها، صفهای طولانی برای خروج از فروشگاه تشکیل میشود.
فروشندگان نیز از این فرصت نهایت استفاده را برده و برخی از اقلام کوچک و خرد خود را در اطراف و نزدیک به صندوق خرید قرار میدهند.
مشتریانی که در صف انتظار هستند نیز ممکن است ناخواسته بسیاری از اقلام خرد و به نظر کوچک را به سبد خود اضافه میکنند.
کالاها را بهصورت عمده خریداری کنید
اکثر شرکتها یا فروشگاهها، به مشتریانی که چند عدد کالای خاص را بهصورت همزمان بخرند، تخفیف میدهند.
شما میتوانید کالاهای پرمصرف زندگی خود مانند دستمالکاغذی را به این صورت خریداری نمایید. همچنین توصیه میشود که بهصورت چند نفره و گروهی از یک فروشگاه خرید کنید. بیشتر فروشندهها، اگرچند خانواده یا یک گروه برای خرید را مشاهده کنند، تخفیف ویژهای میدهند.
احساسات را کنار بگذارید
در خرید کردن نباید احساسات خود را وارد کنید. بههیچوجه به خاطر زیبایی یک کالا و تفننی خرید نکنید. چیزی را بخرید که واقعاً نیاز دارید.
زمان مناسب را در نظر بگیرید
همیشه در زمانهایی خاص اکثر فروشگاهها تخفیف ویژهای برای محصولات خود قرار میدهند؛ مانند شب عید، سالگردها، مناسبها و آخر فصلها. سعی کنید این زمانها را در نظر بگیرید و خریدهای گرانقیمت یا زیاد خود را در این مواقع انجام دهید.
بعد مسافت را در نظر بگیرید
بعضیاوقات ممکن است فروشگاههای تخفیفدار به محل زندگیتان خیلی دور باشند و برای دسترسی به آنجا، باید زمان و پول زیادی را صرف کنید تا مثلاً کالایی را ۲۰هزار تومان ارزانتر خریداری کنید (اما ۵۰ هزارتومان صرف هزینه تاکسی و غذا میشود)
پس سعی کنید اگر واقعاً خرید شما کم است و کالاهای مورد نیاز در فروشگاههای نزدیک در دسترس است، آنها را از همانجا خریداری کنید.
دقیقاً منظور ما از خرید به صرفه همین است. این را دیگر شما باید در نظر بگیرید که آیا در حالت کلی، واقعاً به صرفه است که چنین زمانی و هزینهای را به خاطر اختلاف کمقیمت انجام دهید یا نه؟
ترفندهای فروشگاههای بزرگ برای خرید بیشتر مشتریان
۱. تشویق به استفاده از چرخ دستی
چرخ دستی وسیلهای است که به وفور در فروشگاههای بزرگ یافت میشود و به راحتی هم قابل دسترسی است.
اندازه این چرخ دستیها طوری است که انگار هرچه در آن میریزید، پر نمیشوند! و از طرفی هم در بسیاری از فروشگاههای بزرگ خود فروشندگان، مشتریها را به استفاده از این چرخ دستیها تشویق میکنند.
از چرخ دستی استفاده کردن خیلی خوب است و کمک بزرگی برای خریدار محسوب میشود، به شرطی که خود را ملزم به پر کردن آن نکنید و صرفا هرچه نیاز دارید، درون آن بگذارید.
۲. میوهها و سبزیهای آماده
زندگی ماشینی، کمبود وقت، شاغل بودن خانمها و دلایلی از این دست باعث میشود تا خیلیها از دیدن میوههایی که به زیبایی به قطعات مساوی تقسیم شده اند و سبزیهایی که شسته و تمیز بسته بندی شده اند، چشم هر بینندهای را بنوازد و خیلیها را وسوسه به خریدنشان کند.
همان میوهها و سبزیها را میتوان با قیمت پایینتر از میوه فروشیها و حتی پایینتر از آن از میادین میوه و تره بار خرید، تنها به شرطی این که ارادهای برای شستن آنها وجود داشته باشد!
۳. کالاهای نزدیک به صندوق پردخت
صندوقهای پرداخت در فروشگاههای بزرگ معمولا شلوغ هستند و اغلب خریداران مجبور میشوند برای پرداخت هزینه خریدهای خود در صف بایستند.
صاحبان فروشگاههای بزرگ هم مسلما از چنین فرصتی نمیگذرند و با چیدن انواع و اقسام کالاهای ریز و به ظاهر ارزان قیمت در کنار کانترهای پرداخت، مشتریان را وسوسه به خرید کردن میکنند.
۴. عوض کردن جای کالای مختلف
در بعضی از فروشگاهها سیاست به شکلی است که هر چند وقت یک بار جای کالاهای مختلف با هم عوض میشود.
به این ترتیب مشتریان برای پیدا کردن کالای مورد نظر خود مجبورند کمی بگردند و همین گشت و گذار باعث میشود که سایر کالاها را هم ببینند و خیلیها حتی اگر نیاز هم نداشته باشند میخرند!
هیچوقت در خرید به صرفه به دنبال جنس ارزان نباشید. در این نوع خرید شما به دنبال کالایی هستید که کیفیت مناسب را داشته باشد، اما هزینههای کمتری را پرداخت کنید تا هم شما و هم فروشنده سود کنید.