رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از کسب آموزشهای مهارتی توسط ۶۹۵ هزار و ۶۳۳ نفر از اعضای جویای کار و شاغلان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد را همراهان و یاوران مهارتی در توسعه آموزشهای فنی و حرفهای در راستای تربیت نیروی انسانی خواند و افزود: ۱۱ هزار و ۷۳۵ آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد، آموزشهای مهارتی را در ۶۲ رشته آموزشی با ۲ هزار و ۰۳۱ حرفه زیر مجموعه ارائه کردند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسعه مهارتهای فنی و حرفهای، شناسایی مشاغل جدید مهارتی دانش بنیان، آموزشهای تقاضا محور متناسب با نیاز بازار کار و ... را از اولویتهای فعالیت سازمان در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: در بخش دولتی تعداد ۶۳۴ هزار و ۶۵۵ نفر در سه هزار و ۵۵ حرفه آموزشهای مهارتی را کسب کرده اند که از این تعداد ۱۸۴ هزار و ۷۳۸ نفر زن و ۴۴۹ هزار و ۹۱۷ نفر مرد بودهاند.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در بخشهای دولتی در مراکز ثابت شهری ۲۱۲ هزار و ۷۵۱ نفر دوره، مراکز ۱۵هزار و ۵۱۶ نفر دوره TMC در راستای مهارت افزایی دانشجویان، در بخش پادگان ۱۱۵ هزار و ۸۶۹ نفر دوره در راستای تفاهم نامه با نیروهای مسلح و افزایش مهارت سربازان وظیفه، روستا ۵۱ هزار نفر دوره با هدف توانمندسازی روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها، زندان ۴۷ هزار و ۲۷۹ نفر دوره جهت کمک به بازگشت آنها به جامعه و ادامه زندگی سالم، سیار شهری ۵۵ هزار و ۸۹۴ نفر دوره، صنایع و صنوف ۱۱۱ هزار و ۹۶۶ نفر دوره با هدف ارتقاء مهارت شاغلان و افزایش کیفیت تولیدات داخلی، عشایری۴ هزار و ۳۲۴ نفر دوره، مهارت آموزی در محیط کار واقعی ۷۴ هزار و ۳۸۳ نفر دوره، سکونت گاههای غیر رسمی (حاشیهنشینی شهرها) ۱۰ هزار و ۸۳۰ نفر دوره و در مجموع ۶۳۴ هزار و ۶۵۵ نفر در خوشههای صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی از آموزشهای مهارتی بهرهمند شدند.
حسینی نیا، یکی از مهمترین موضوعات در ارزیابی توسعه یافتگی یک جامعه یا کشور را اهمیت به مقوله نیروی انسانی و مهارتی در سطح جامعه عنوان و تصریح کرد: در واقع سه عامل نیروی انسانی، فناوری و بنگاههای دانش بنیان محرک موتور اقتصادی کشور هستند که بدون آنها رشد چشمگیری در جامعه پدیدار نخواهد شد و در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفهای شناسایی، تدوین استانداردهای بینالمللی و ارائه آموزشهای مشاغل دانش بنیان را با همکاری پیشکسوتان و صاحبان ایده به عنوان رویکردهای نوین در دستور کار خود در سال ۱۴۰۱ قرار داده است.