توجه به دانش آموزان استثنایی و دانش آموزان با نیاز ویژه یکی از مهمترین شاخص های توسعه عدالت آموزشی در سطح جهان است و در قانون اساسی کشور حق دسترسی به آموزش تاکید شده است .
طریفی حسینی افزود : در این هفت گروهی که به ارایه خدمات می پردازیم حدود 138 هزار نفر دانش آموز وجود دارد که حدود 100 هزار نفر از این دانش آموزان گروه هدف اصلی ما هستند . بجز این 38 هزار نفر که در مراکز مشکلات ویژه یادگیری ما خدمات می گیرند و جزو دانش آموزان ابتدایی ما هستند در مدارس عادی حدود 20 هزار دانش آموزان با بهره هوشی عادی کنار بقیه بچه ها در مدارس عادی تحصیل می کنند و همان اتفاقی که در مدارس عادی افتاده برای این بچه ها هم صدق می کند و حدود 20 هزار نفر دیگر از همین طیف ها و گروه ها در مدارس خاص هستند .
حمید طریفی حسینی با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش ها در این زمینه ، افت آموزشی معناداری است که در نظام آموزشی کشور ، چه در مدارس عادی و چه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی بوجود آمده است و به همین دلیل است که تاکید کردیم همه دانش آموزان چه عادی و چه استثنایی باید در کلاسهای درس حاضر شوند .
وی اضافه کرد : با هماهنگی هایی که قبل از 14 فروردین دنبال کردیم قرار شد سرویس های مدارس هم فعال شوند و برای دانش آموزانی که امکان حضورشان در مدرسه فراهم نباشد به صورت سابق تدریس مجازی دنبال شود .
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره واکسن دانش آموزان هم گفت : طبق آماری که داریم بیش از 90 درصد دانش آموزان بالای 12 سال و همکارانمان هم حدود 95 درصد ، دو دوز واکسنشان را زده اند.
همچنین در بخشنامه وزارت آموزش و پرورش تاکید شده است بچه هایی که مشکلات زمینه ای دارند آموزششان به صورت مجازی باشد.