یک شرکت دانشبنیان با ایجاد سامانهای الکترونیکی به تسهیل و تسریع در انجام امور شهرداری کمک کرده است.
این سامانه با اتصال همزمان به بانکهای اطلاعاتی موجود در سازمان، امکان دسترسی همزمان کاربران اعم از کاربران تحت وب یا کاربران محلی را فراهم ساخته و با استفاده از مدل فرآیندی بر اساس ساختار BPMS و نیز استفاده از قابلیتهای زیرسامانه GIS مجموعهای قوی و انعطافپذیر را جهت مدیریت فرآیندها و امور شهرداری پدید میآورد.
برخی از بخشهای سامانه شهرنگار شامل اطلاعات پرونده مرتبط با نقشه، سرویسدهنده نقشــه، سامانه بایگانی الکترونیک تصاویر و مدارک، درگاه خدمات الکترونیک شهروند بهصورت وبسرویس، زیرسامانه مهندسین ناظر، نرمافزار موبایل مأمورین بازدید، نرمافزار موبایل کنترل مسیر تردد نیروها و هسته سورس باز طراحی و مدیریت فرآیندها است.
همچنین این سامانه امکان ساخت و مشاهده تصاویر پانوراما، عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه، زیرسامانه وصول درآمدهای متفرقه، زیر فرآیند درآمد و محاسبه خودکار عوارض، زیرسامانه مدیریت بودجه و درآمد، سامانه شهرسازی و زیرسامانه تعاریف و کدینگ را نیز دارد.
مدیریت اشخاص، زیرسامانه تعریف ارزش منطقه بندی معابر و عرصه، امکان لاک سازی بر روی املاک، امکان قفلگذاری روی املاک دارای بدهی از مالک خاص، زیر فرآیند تعیین ضوابط ساختوساز، سامانه ثبت و ویرایش اطلاعات معابر و بلوکها، سامانه اطلاعرسانی قوانین و تعرفه املاک، داشبورد پیوند به بخشها و گزارشهای مدنظر از دیگر امکانات این سامانه است.
سامانه شهرنگار مخصوص شهرداریهای کشور و اتوماسیون شهرسازی است و با ایجاد درگاه شهروندی الکترونیکی باعث میشود تا حد امکان درخواستها بدون مراجعه حضوری صورت بگیرد.
در حال حاضر در این شرکت ۳۵ نفر در قالب تیم فنی و ۴۰ نفر بهصورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند. از این سامانه حدود ۸۰ شهرداری استفاده میکنند، همچنین یار نگار محصول دیگر این شرکت است که برای بهیاریها کاربرد دارد.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با اشاره به اینکه این سامانه با ایجاد شهرداری الکترونیکی باعث رضایتمندی کارکنان شهرداری و شهروندان میشود، افزود: از دیگر مزیتهای این سامانه میتوان به قابلیت پیگیری لحظهای وضعیت پرونده حتی بدون مراجعه به شهرداری، کاهش هزینه مالی و اتلاف وقت شهروندان، جلوگیری از برخوردهای سلیقهای با پرونده و سرویسدهی به شهروندان در سریعترین زمان ممکن اشاره کرد.