مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات فعالیتهای تبلیغاتی ۲۶۰ اینفلوینسر و بلاگر در سال ۱۴۰۰ در حال محاسبه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، به رادیو اقتصاد گفت: اینفلوینسرها و بلاگرهای مشمول مالیات بر اساس اطلاعات نهادهای پایش کننده فضای مجازی شناسایی شده و درآمد و مالیات آنها بر اساس قوانین و مقررات محاسبه میشود.
وی با اشاره به تعداد اینفلوینسرهایی که مالیات آنها در سال ۱۴۰۰ محاسبه شده، افزود: اسامی ۲۶۰ اینفلوینسر و بلاگر مشمول دریافت مالیات، مشخص شده و مالیات آنها بعد از ارسال اطلاعاتشان در سازمان امور مالیاتی محاسبه میشود و در نهایت اگر این اشخاص برای تسلیم اظهارنامه و خوداظهاری اقدام کنند از معافیتهای قانونی هم بهرهمند میشوند.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره نوع فعالیتهای اینفلوینسرها که مشمول مالیات میشود، گفت: آن بخش از درآمد این افراد که از طریق تولید، انتشار و اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی بهدست آمده مشمول مالیات میشود و محتوای تبلیغاتی هم طبق تعریف هرگونه اعلام و اطلاعرسانی برای معرفی محصولات، اشخاص، پدیدههای اجتماعی و یا ترغیب به خرید کالا یا خدمات است که در فضای مجازی اعم از رسانههای برخط، کانالها و صفحات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در قالب محتوای سمعی یا بصری ارائه میشود.
رحیمی تأکید کرد: اگر شخصی به خاطر وجه عمومی و جایگاهش، فالورهای زیادی داشته باشد، اما از این طریق درآمدی کسب نکند قاعدتا مشمول مالیات نمیشود.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره مالیات آن دسته از فروشندگان و مغازهدارانی که در فضای مجازی هم اقدام به تبلیغ و فروش میکنند گفت: اطلاعات فعالیتهای فضای مجازی این افراد به عنوان اطلاعات تکمیلی به پرونده شغلی آنها اضافه میشود و مالیاتشان یکبار محاسبه خواهد شد.