وی افزود: میزان تخصیص قیر تناسبی با میزانی که باید کار انجام شود ندارد و میزان راههای آماده آسفالت، از میزانی که اختصاص می یابد بیشتر است و قیر تخصیص یافته حداکثر 50 درصد نیاز ما را برطرف می کند پس قاعدتا هر سال نیاز ما به قیر بیشتر می شود چون تعهدهای انباشته داریم .
وی در خصوص ساخت راههای روستایی نیز گفت: موضوع اصلی در بحث ساخت راههای روستایی قیر نیست و این فقط یکی از مواردی است که در این زمینه به آن احتیاج داریم و تمام موارد باید برای زیرسازی انجام شود و بعد ، در مرحله روسازی از قیر به عنوان آسفالت استفاده می کنیم اما اعتباراتی که در سالهای گذشته داشتیم محدودی بود و خیلی وقت ها ناچار به استفاده از اسناد خزانه اسلامی بودیم و از سال 93 به بعد که بحث اسناد خزانه اسلامی به عنوان پرداخت به پیمانکاران مطرح شد، ارزش اسناد خزانه اسلامی از پول نقد کمتر بود.
معاون توسعه و ساخت راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: پیمانکاران ما می توانند در سال 1000 تا 1500 کیلومتر راه را آماده ساخت و آسفالت کنند در بحث راه اصلی و بزرگراه ها و راههای روستایی توانمندی قابل توجهی دارند اما با توجه به کمبود اعتبار موجود، در موارد زیادی محورهای ما به زیرسازی هم نمی رسند که بخواهیم آن را آسفالت هم بکنیم.
کدخدازاده در خصوص قیر تهاتری یا قیر بدون عدد و رقم نیز گفت: این موضوع در اصل در سال 1400 نهادینه شد و ما در سالهای گذشته مواردی را داشتیم و مواردی که عنوان می شد در شرکت های قیرساز نسبت به این قضیه تمایل کمتری بود چون مواردی را می توانستند در بازار آزاد و بورس عرضه کنند و قیمت بیشتری بگیرند در حالیکه این قضیه برایشان سودی نداشت و هزینه هم در بر داشت .
وی افزود: در سال 1400 مجلس دقیق تر وارد شد و امسال کمیسیون های عمران و بودجه مجلس وارد این قضیه شده و قیمت قیر را ثابت کردند و بطور مثال گفتند شما این دو میلیون تن را تحویل می گیرید و اگر قیمت در بورس بالا یا پایین رفت، این عدد سرجایش است.
معاون توسعه راههای شرکت ساخت افزود: سال 1400 ، در آبان ماه قیر به دست ما رسید اما در سال 1401 علاوه بر اینکه میزان قیر را افزایش دادند و دومین موضوع که اگر اجرا شود بسیار عالی است، از همین فروردین ماه شرکت ملی نفت موظف شد شرکت های قیرساز را متعهد کند که سهمیه 1401 را از همین ماه ابتدایی سال پرداخت کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، عقب ماندگی از برنامه و کمبود زمان را جبران می کنیم گرچه موضوع کمبود قیر با توجه به توان داخلی هنوز پابرجاست که امیدواریم آن هم به تدریج حل شود.