رسانه ملی، سال و قرن جدید را با رویکردی ویژه برای معرفی اقوام ایرانی آغاز کرده است و این نمود مطلوب بیش از پیش، جایگاه، پتانسیل و ویژگیهای اقوام مختلف و متنوع ایرانی را برای مخاطب و بویژه نسل جدید بازتعریف میکند.
به فراخور برنامههای متنوع تولیدی سازمان صدا و سیما که در حوزههای فرهنگی هنری و سرگرمی تولید میشوند، شاهد افزایش حضور اقوام مختلف از جای جای میهنمان در قاب تلویزیون هستیم که این خود نوید دهنده نگاهی ارزشمند و بومیمحور است ، نگاهی که میتواند نگاه ناقص و غیرمنطقی به اقوام را تغییر داده و بر پذیرش اجتماعی و شناخت بیشتر عموم جامعه از رنگینکمان اقوام ایرانی تاثیر قاطع خواهد گذاشت.
برنامههای تلویزیونی و فیلم و مجموعه تلویزیونی از جمله مدیومهای تأثیرگذار و فرهنگساز در میان جوامع امروزی است به ویژه اینکه به دلیل مشغله بالای مردمان، غالباً امکان تجربه شخصی و مستقیم فرد درباره پدیدهای خاص میسر نیست و لذا در مواجهه با یک محصول بصری، ناخودآگاه القائات مورد نظر فرهنگی به مخاطب منتقل میشود.
از مجموعه تلویزیونی «نون خ» گرفته که از سالهای گذشته روی آنتن رفت و به فرهنگ و پوشش مناطق کردنشین کشورمان در قالبی سرگرمکننده میپردازد تا مجموعه تلویزیونی «دودکش۲» که به فرهنگ و مردمان خطه شمال میپردازد، رویکرد تلویزیون با حضور محسوس و ملموس اقوام ایرانی در برنامههای پربینندهای چون «عصر جدید» و «خندوانه» به مقوله اقوام ایرانی جدیتر شده است.