طرح استقرار سامانه مدیریت کیفیت ISO۹۰۰۱:۲۰۱۵ به عنوان یکی از کاربردیترین استانداردهای مدیریتی مجامع بین المللی و تضمین کننده کیفیت در شرکت ملی پست قرار گرفته است.
خانم فریبا مرادی عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست در گفتگو با نشریه الکترونیکی چاپار گفته است، بکارگیری سیستم مدیریت کیفیت، یک تصمیم استراتژیک برای شرکت ملی پست است. این سیستم کمک میکند تا این شرکت عملکرد کلی خود را بهبود و یک مبنای منطقی برای توسعه پایدار تمامی فعالیتها فراهم کند. همچنین با بهره گیری از رویکرد فرآیندی، اطمینان حاصل میشود که منابع کافی برای مدیریت صحیح فرایندها اختصاص یافته و یا فرصتهای بهبود بر روی آنها به درستی انجام میگیرد.
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست گفت: تفکر مبتنی بر ریسک، شرکت پست را قادر میسازد تا عواملی که میتوانند موجب انحراف فرآیندها شوند به موقع شناسایی و کنترلهای پیشگیرانهای برای به حداقل رساندن این اثرات منفی و استفاده حداکثری از فرصتها فراهم شود.
وی معتقد است، پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت به صورت کاربردی و صحیح، باعث افزایش بهره وری در شرکت پست میشود و اطمینان حاصل میشود که امور کاری در سازمان تحت کنترل است و مدارکی همچون دستورالعملها و روشهای اجرایی نه تنها برای سختتر شدن کار تدوین نشده اند بلکه آنها برای تسهیل فرآیندهای کاری و شفاف شدن رویهها مورد استفاده قرار میگیرند؛ بنابراین مستند کردن اطلاعات به صورت دقیق و شفاف در یک سازمان، امری حیاتی و کلیدی است و معنای مستند سازی از تدوین دستورالعمل فراتر رفته و تبدیل به ثبت اطلاعات قابل استفاده و زمینه ساز ارتقای دانش سازمانی شده است.
مرادی میگوید، با پیاده سازی ایزو ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ شرکت پست بر روی اهداف خود تمرکز میکند و قادر خواهد بود که کارکنان و ذینفعان را پشتیبانی و رضایت مشتریان را افزایش دهد. همچنین این استاندارد با توجه به اینکه دید پیشگیرانه دارد، بر شناسایی خطرات بالقوه برای کیفیت خدمات، عوامل نارضایتی مشتری و تعیین اقدامات پیشگیرانه تأکید دارد تا با توجه به وجود رقابت شدید در بازار کسب و کار جهانی، به دنبال فراتر رفتن از خواست مشتریان، سودآوری برای آنها و به پیروی آن رقابت پذیری و سودآوری شرکت را فراهم نماید.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست افزود: پروژه استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO۹۰۰۱:۲۰۱۵ به عنوان یکی از کاربردیترین استانداردهای مدیریتی مجامع بین المللی و تضمین کننده کیفیت در شرکت ملی پست و به منظور برون رفت از وضعیت موجود و تحقق اهداف تعیین شده، با هدف بهبود مستمر کیفیت خدمات و کاهش میزان خدمات نامنطبق؛ توجه به اموری مهم، چون بهینه سازی فرایندها، شفافیت مسئولیتها در فرایندهای سازمانی، افزایش سودآوری و کاهش میزان شکایات مشتریان، رفع نیازهای آشکار و پنهان آنان، جلب رضایت حداکثری ذینفعان، دستیابی به بازارهای جدید و اکنون در دستور کار شرکت ملی پست قرار گرفته است.
وی معتقد است، کیفیت خدمات در دنیای پیشرفته امروز، جایگاه برجستهای یافته و اغراق نیست که نقش کیفیت در بقای شرکت را همانند نقش اکسیژن برای بقای آدمی بدانیم. مرادی میگوید با استقرار این نظام در سطح شرکت، باید امکان شناسایی دقیق نیازها و انتظارات شهروندان و عموم مردم مهیا شده باشد تا عملکرد خود را بهبود و سطح کیفیت خدمت رسانی را ارتقا دهیم.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست ابراز امیدواری میکند در این مسیر سخت و طولانی هیچگاه متوقف نخواهیم شد و با درک صحیح واقعیتها به منظور کاهش هزینههای زائد، افزایش بهره وری، بهبود عملکرد، شفاف سازی، افزایش رضایتمندی مشتریان و همگام شدن با نیازهای بازارهای جهانی و.. در مسیر تکامل و حرکت به سوی تعالی سازمانی و آیندهای روشن گام خواهیم برداشت.