رئیس پلیس راهور ناجا، تخلفات حادثه سازی را که با جان مردم بازی میکند، خط قرمز پلیس دانست و از تمرکز مأموران پلیس بر برخورد شدید با تخلفات حادثه ساز خبر داد.
وی با بیان اینکه اساساً ۵ عامل مدیریت، قوانین و مقررات، خطای انسانی، نقص راه و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات نقش دارند، افزود: ما در بحث مدیریت هم کمیسیون ایمنی حمل و نقل و هم شورای عالی ترافیک را داریم که متاسفانه در دولتهای یازدهم و دوازدهم جلسات شورای عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی حمل و نقل با جدیت برگزار نشد، اما در دولت سیزدهم اراده برای کاهش تصادفات را دیدم به طوری که از زمان تشکیل دولت تا کنون ۲ جلسه به ریاست رئیس جمهور و ۲ جلسه هم به ریاست معاون اول وی برگزار شد.
رئیس پلیس راهور ناجا به ضعف قوانین برخورد با تخلفات رانندگی هم اشاره کرد و گفت: قوانین باید متناسب با هر دوره و شرایط، بازنگری شود، اما هنوز در برخورد با تخلفات حادثه سازی که با جان مردم بازی میشود، قوانین بازدارنده تصویب نشده است.
سردار هادیان فر افزود: حقیقت این است که در اعمال قانون نباید رأفت وجود داشته باشد، اما ما به جهت اوضاع اقتصادی کشور و شرایط نامساعد مردم به ماموران اعلام کردیم که به تخلفات حاشیهای نپردازند، اما تخلفات حادثه سازی که با جان مردم بازی میکنند خط قرمز پلیس است و باید تمرکز خود را بر برخورد شدید با این گونه تخلفات قرار دهند.
این مقام ارشد انتظامی کشور به وضعیت راههای کشور پرداخت و گفت: هم اکنون ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که ۳ هزار و ۲۰۰ نقطه آن در جادهها و ۲ هزار نقطه در شهرها هستند.
وی همچنین توسعه راهها بدون در نظر گرفتن ایمنی آنها را بی معنا دانست و بیان داشت: امروز تمرکز اصلی ما روی راههای اصلی است در حالی که ۱۲ درصد جان باختگان در تصادفات در راههای روستایی اتفاق میافتد و این موضوع هم به این علت است که راههای روستایی بدون در نظر گرفتن ایمنی و حفاظ مناسب در حاشیه آنها، آسفالت شده اند.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در خصوص اصلاح نقاط حادثه خیز با رئیس جمهور مفصل صحبت کردیم و وی آمادگی کامل خود را برای کمک به این بخش اعلام کردند.
وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۵ میلیون جریمه صادر میشود افزود: سالانه ۷ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از جریمهها به خزانه کشور میرود که طبق قانون باید ۳۰ درصد آن به وزارت راه، ۳۰ درصد به شهرداری ها، ۲۰ درصد به بیمه مرکزی، ۱۵ درصد برای زیرساختهای پلیس و ۵ درصد نیز برای فرهنگ سازی ترافیک اختصاص یابد، اما تنها ۷ تا ۱۱ درصد از این رقم توزیع میشود و باید به سمتی برویم که ۱۰۰ درصد این پول به مبادی مربوطه اختصاص یابد.
رئیس پلیس راهور فرماندهی کل انتظامی کشور سپس از تولید خودروهای بی کیفیت توسط خودروسازان انتقاد کرد و گفت: یکی از عواملی که جان رانندگان و سرنشینان را در تصادفات میگیرد خودروهای بی کیفیت است که در ساخت بدنه آنها از آلیاژ بسیار پایین استفاده میشود.
وی افزود: در همین چند روز گذشته تصادفی بین یک دستگاه لندکروز و یک دنا در شمال کشور رخ داده بود که وقتی ماموران ما در صحنه حاضر شدند مشاهده کردند خودروی لندکروز تنها یک خط بر روی آن افتاده در حالی که بدنه خودروی دنا از جلو کاملاً متلاشی شده بود و این نشان میدهد که چقدر خودروهای داخلی ما از کیفیت پایینی برخوردارند.
سردار هادیان فر در ادامه به هوشمند سازی در پلیس راهور ناجا اشاره کرد و گفت: هم اکنون در هیچ جای کشور جریمهها به صورت دستی انجام نمیشود و ماموران ما با استفاده از گوشیهای موبایل جریمه را صادر و ۹۸ درصد پیامکها هم برای رانندگان ارسال میشود.
این مقام ارشد پلیس راهور بیان کرد: در گذشته صحت سنجی پیامکها به صورت دستی انجام میشد، اما الآن در پلیس راهور از یک ربات استفاده میکنیم. همچنین کار الکترونیکی شدن کروکیها را به صورت آزمایشی در استان قم آغاز کردیم که ۱۱ ماه است این روند انجام میشود و امیدواریم که در سال جاری این کار در کل استانهای کشور اجرا شود.
وی اینترنتی شدن شمارهگذاری خودروها در تهران و برخی از استانهای کشور را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای هوشمندسازی پلیس راهور عنوان کرد و گفت: امسال هم شماره گذاری خودرو در درب منزل را عملیاتی میکنیم و پلاک سوم که به صورت یک برچسب الکترونیکی است و روی شیشه جلوی خودرو نصب میشود را در نظر داریم که اجرایی کنیم.
سردار هادیان فر از راه اندازی آموزشگاههای رانندگی مجازی هم خبر داد و گفت: در این طرح متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی میتوانند تمام مراحل آموزش رانندگی را به صورت مجازی و از طریق اینترنت انجام داده و فقط برای آزمون به صورت حضوری بایستی مراجعه کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا کشور بر لزوم الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراهها تاکید کرد و اظهار داشت: در ایام نوروز در تعدادی از عوارضیهای کشور با صف طولانی خودروها مواجه بودیم که باعث ترافیک سنگین و بعضاً تصادف همراه بود و امیدواریم به سمتی برویم که اخذ عوارض به صورت الکترونیکی شود.
سردار هادیان فر اظهار کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته ۵۶ درصد مردم در صحنه تصادف جان خود را از دست میدهند که در این جا نقش دستگاههای آموزشی، فرهنگ سازی از طریق رسانهها و صداوسیما باید پررنگتر شود.
رئیس پلیس راهور فرماندهی کل انتظامی کشور گفت: همچنین ۶ درصد در انتقال به بیمارستان جان میبازند که باید از هلال احمر و اورژانس از بالگردها و آمبولانسهای مجهزتری استفاده کنند و ۴۳ درصد هم در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند که در این بخش هم به نظر میرسد باید امکانات و تجهیزات بیمارستانی برای نجات جان مجروحان حوادث رانندگی ارتقاء یابد البته در دوران کرونا تمرکز بیشتر بر رسیدگی به بیماران کرونایی بود و به همین دلیل آمار جان باختگان مجروحان تصادفات در بیمارستانها افزایش یافت.