مدیرکل دفتر امور پست بینالملل شرکت ملی پست گفت: امسال شرکت پست به دنبال فعالیت بیشتر شرکتهای هواپیمایی خارجی در ایران و استفاده از خدمات حملونقل دریایی از سایر استانها برای رهسپاری محمولههای پستی و استفاده بیشتر از ظرفیت شرکتهای حملونقل بینالمللی جادهای است.
وی گفت: توافقات صورت گرفته بیشتر حول محور تجارت الکترونیک، برقراری خطوط ارسال زمینی، ایجاد هاب مشترک و ایجاد تسهیلات لازم برای ارسال و دریافت کالاهای خریداری شده با نرخهای مقرون به صرفه بوده است و ماحصل این همکاریها باعث میشود خریدهای برخط مشتریان، با قیمت بسیار مقرون به صرفهتری در مقایسه با شرکتهای خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل و البته به صورت قانونی و با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی به دست گیرندگان در سراسر کشور برسد.
اعتضادی افزود: از دیگر برنامههای شرکت ملی پست، حضور مؤثر و فعال در مجامع و اجلاسهای بینالمللی و منطقهای، تلاش برای صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب اجرا و پیادهسازی طرحهای توسعهای نظیر GNAF و کدپستی در کشورهای متقاضی، تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت سرویسهای پستی از طریق مشارکت در برنامهها و استفاده از تسهیلات اتحادیه پستی جهانی است.
مدیرکل دفتر امور پست بینالملل شرکت ملی پست درباره اهمیت استفاده از تجهیزات و امکانات بهروز در پست افزود: در همین ارتباط برخی از مراکز مبادله پستی در کشور به دستگاههای تفکیک هوشمند و چرخهای حمل محمولههای پستی مجهز شدند و تجهیز ناوگان حملونقل شرکت پست به وسایط نقلیه جدید، راهاندازی خطوط مبادله مستقیم بین استانی از اقدامات مهم و اساسی بود که بر وجهه شرکت ملی پست در فعالیتهای بینالمللی آن تأثیر مثبت و مستقیم داشت که به طور خاص میتوان به کاهش زمان ارسال مرسولات از زمان قبول در واحد پستی تا ارسال از کشور اشاره کرد.
وی افزود: این امر همچنین میزان آسیبدیدگی و خسارت به محمولههای پستی را کاهش داده و منجر به افزایش نسبی رضایتمندی مشتریان شرکت ملی پست در داخل و خارج از مرزها شده است.
مدیرکل دفتر امور پست بینالملل شرکت ملی پست به فعالیت پست ایران به ویژه در دو سال شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: به دلیل کاهش و یا قطع فعالیت بسیاری از شرکتهای حملونقل خصوصی خارجی در ایران بهویژه طی دو سال گذشته، شرکت ملی پست ایران در سال ۱۳۹۹ با ۱۰۰ درصد افزایش در مبادلات پستی خارجی مواجه شد.
وی گفت: تجارت الکترونیک و خریدهای اینترنتی نیز از جمله خدماتی بود که در طول همهگیری کرونا رشد قابل توجهی یافت و شرکت پست ایران نیز با تقویت ساختار لجستیک، انبارداری و نیز خدمات حملونقل شهری و بینشهری بهطور مطلوبی حجم قابلتوجهی از سفارشهای اینترنتی را پوشش داد و توانست با توزیع به موقع مرسولات، رضایت مشتریان را جلب کند.
اعتضادی درباره اهم چالشهای شرکت ملی پست ایران در حوزه خدمات حملونقل بینالملل افزود: از مهمترین چالشهای پیش روی شرکت ملی پست در حوزه حملونقل بینالمللی هوایی میتوان به فقدان یا تعداد اندک شرکتهای هواپیمایی خارجی فعال با فرکانس پروازی مناسب و با ظرفیت مناسب حمل بار، کمبود شرکتهای داخلی فعال در این حوزه و عدم فعالیت شرکتهای حملونقل جادهای بینالمللی فعال در حمل محمولههای پستی باتجربه کافی و مناسب اشاره کرد.
وی گفت: با شروع همهگیری کرونا، خریدوفروشهای اینترنتی افزایش چشمگیری یافت و حجم مرسولات پستی ناشی از این شیوه خریدوفروش بسیار زیاد شد. این در حالی بود که بسیاری از شرکتهای هواپیمایی پروازهای خود را برای بسیاری از مقاصد قطع و یا ظرفیت پذیرش بار را بسیار محدود کرده بودند.
مدیرکل دفتر امور پست بینالملل شرکت ملی پست افزود:راهحل مناسب در این خصوص، فعالیت بیشتر شرکتهای هواپیمایی خارجی در ایران، گسترش فعالیت شرکتهای هواپیمایی داخلی با فرکانس پروازی منظم و ظرفیت حمل بار به تعداد بیشتری از کشورها، استفاده از خدمات حملونقل دریایی از سایر استانها برای رهسپاری محمولههای پستی و استفاده از ظرفیت شرکتهای حملونقل بینالمللی جادهای است.