رادیو سلامت به مناسبت نوروز ١٤٠١ پویش «سالم برانیم سلامت بمانیم» را برگزار می کند.
مدیر رادیو سلامت عنوان کرد: طبق آخرین تحقیقات چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، جاده و عوامل محیطی در تصادفات و حوادث ترافیکی دخیل هستند.
وی سپس عوامل پیشگیری از تصادفات را چنین برشمرد:
«کنترل سرعت»: با کنترل سرعت می توان از بروز تصادفات پیشگیری کرد و ضربه ناشی از تصادفات و شدت آسیب وارده بر مصدوم را کاهش داد.
ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، غیر قابل انکار است. افزایش ۵ درصدی سرعت باعث افزایش حدوداً ۲۰ درصد میزان سوانح منجر به مرگ می شود.
«کنترل خستگی»: خستگی ایجاد شده ناشی از بیخوابی، مصرف موادمخدر و الکل عامل مهمی در بروز تصادفات مرگبار است. افرادی که در طول شبانه روز ۳ ساعت یا کمتر خوابیده باشند(اختلال شدید خواب)، در معرض بالاترین میزان خطر تصادف قرار دارند.
خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت ۲ صبح پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. ٦٠درصد حوادث رانندگی در ٣٠ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد. گرمایشی محیط هرچه بیشتر باشد، احتمال بروز حوادث با عامل انسانی نیز بیشتر می شود. هرچه محیط گرمتر باشد، چنانچه فرد سعی نکند که وضعیت گرمایی بدنش را کنترل کند به دلیل کاهش آب بدن، فرد زودتر از معمول احساس خستگی می کند و اگر به این امر توجه نشود، امکان بروز انواع تصادفات بیشتر می شود.
«استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نظیر کمربند ایمنی، صندلی ویژه کودک، کلاه ایمنی»: استفاده از کمربند ایمنی به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش میزان آسیب در حوادث رانندگی به شمار می آید که تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسانها را نجات داده است. بر اساس مستندات، نسبت شانس زنده ماندن فردی که کمربند ایمنی میبندد، در مقایسه با فردی که نمیبندد ۵ برابر بیشتر است، زیرا کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش می دهد. کمربند ایمنی بدن سرنشین یا راننده را روی صندلی ثابت نگه میدارد و درصورت جلورفتن این میزان از چند سانتیمتر تجاوز نخواهد کرد.
«رانندگی صحیح و کنترل خودرو قبل از رانندگی» و «استفاده نکردن از "تلفن همراه" هنگام رانندگی»: حواس پرتی ناشی از تلفن همراه باعث عکس العملهای تاخیری(در گرفتن ترمز و یا توجه به علایم راهنمایی و رانندگی)، انحراف از مسیر و عدم رعایت حداقل فاصله طولی می گردد. رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می کنند چهار برابر رانندگانی که از تلفن همراه استفاده نمیکنند درمعرض تصادفات رانندگی قرار دارند. استفاده از سیستمهای hands free در مقایسه با سیستمهای hands hold مزیتی نداشته اند.
«دید مناسب(دیدن و دیده شدن)»: همچنین دید نامناسب یک عامل خطر کلیدی است که سرنشینان خودرو و عابران پیاده را مورد تهدید قرار می دهد. وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز اتفاق می افتد.
اعتمادسعید تاکید کرد: از علاقمندان، هنرمندان و نخبگان جامعه دعوت می کنیم به این پویش بپیوندند و از آحاد جامعه درخواست می کنیم عکس هایی با محوریت پویش برایمان ارسال کنند و ما را در ارتقای سلامت جامعه یاری دهند. امیدواریم امسال ضمن پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید از تصادفات جاده ای هم پیشگیری کنیم و تلفات جاده ای کاهش یابد.