مدیرکل امور مستمریهای سازمان تامین اجتماعی گفت: مستمریبگیران تامین اجتماعی در ایام تعطیلات نوروزی نباید نگران کسب خدمات خود باشند، زیرا همه خدمات به صورت غیرحضوری به این افراد ارائه میشود.
وی گفت: امور مستمری های سازمان تامین اجتماعی به ویژه در دوران کرونا چندین طرح را به اجرا گذاشت که راهاندازی سامانه متمرکز مستمری، صدور پیشنویس احکام برقراری مستمری و افزایش خدمات غیرحضوری سازمان در حوزه تعهدات بلندمدت از جمله این طرحها است.
حیدری در ادامه با اشاره به اجرای طرح ۳۰۷۰ از آبان ۹۹ افزود: با اجرای این طرح و ارایه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجعه از مجموع ۹۶ میلیون مراجعه تامین اجتماعی به شعب وکارگزاریهای این سازمان کاهش یافت.
به گفته وی؛ در حوزه مستمری بگیران عمده فعالیت در حوزه بازماندگی، از کارافتادگی و بازنشستگان انجام شده است اما در حوزه بازنشستگی عادی همه فعالیت ها به صورت غیرحضوری انجام شده و در بخش بازنشستگان سخت و زیان آور و پیش از موعد به عنوان مرحله نهایی در دستور کار است.
مدیرکل امور مستمریهای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پایه اولیه غیرحضوری شدن خدمات در بخش بازنشستگان حوزه سخت و زیان آور و پیش از موعد انجام شده است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ این خدمات هم غیرحضوری خواهد شد.
وی افزود: یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی همزمان با شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور، راه اندازی سامانه متمرکز مستمری در همه واحدهای اجرایی سراسر کشور بود که این اتفاق علاوه بر مدیریت بهتر مصارف سازمان، دستاوردهای عظیم دیگری ازجمله فراهم کردن بستر ارایه خدمات غیرحضوری به مستمری بگیران، یکسان سازی رویه ها و فرآیندها، کنترل و نظارت بر عملکرد واحدهای اجرایی و ایجاد پایگاه اطلاعات متمرکز از احکام مستمری را به همراه داشت.
حیدری در ادامه اظهار داشت: صدور پیشنویس احکام برقراری مستمری از دیگر این خدماتی است که برای کاهش لطمات حاصل از دوران پاندمی که در برخی مواقع منجر به بازنشستگیهای اجباری و کاهش درآمد عموم مردم شده است، به همه واحدهای اجرایی ابلاغ شد و واحدهای اجرایی مکلف شدند پس از احراز شرایط قانونی بازنشستگی و وصول پاسخ استعلام ترک کار بیمهشده، پیشنویس حکم بازنشستگی را با لحاظ مجموع سوابق پرداخت حق بیمه قابل قبول و رعایت سایر قوانین و مقررات صادر کنند.
وی تصریح کرد: افزایش خدمات غیرحضوری سازمان در حوزه تعهدات بلندمدت از دیگر خدمات غیرحضوری است که ایده تحول دیجیتال و غیرحضوری کردن خدمات سازمان از دیرباز در سازمان تامین اجتماعی مطرح بوده اما کمبود زیرساخت و ارتباطات لازم مابین مراجع برون سازمانی و این سازمان برای راهاندازی خدمات بیندستگاهی تاکنون باعث شده بود ایده تحول دیجیتال از اولویت لازم در اجرا برخوردار نباشد.
حیدری افزود: با ایجاد زیرساختهای لازم و همچنین همه گیری بیماری کرونا، سازمان تامین اجتماعی توانست با ایجاد ۷۰ خدمت غیرحضوری در کمتر از یکسال گام بزرگی در قیاس با سایر دستگاه ها در زمینه خدمت رسانی به مشترکان بردارد که اداره کل مستمریها پیش از اجرایی شدن طرح ۳۰۷۰ با ایجاد ۶ خدمت غیرحضوری (صدور گواهی حقوق مستمریبگیران، مشاهده شماره حساب مستمریبگیران، نحوه محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگی، مشاهده حکم افزایش سالیانه، مشاهده فیش حقوقی مستمریبگیران و پرونده الکترونیک مستمریبگیران) در این زمینه پیشتاز بوده است.
به گفته مدیرکل امور مستمریهای سازمان تامین اجتماعی با آغاز این طرح نیز خدمات، استعلام وضعیت دریافت مستمری، ارایه درخواست بازنشستگی عادی، اعلام شماره حساب بانکی مستمریبگیران، درخواست برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان و ارایه تعهدنامه فرزندان اناث بازمانده به صورت غیرحضوری به خدمات قبلی افزوده شد که تعداد زیادی از مراجعات حضوری و رفت و آمدهای زائد مخاطبان را کاهش داده است.