دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی گفت: عطش بالایی برای خرید اسباب بازی ملی در جامعه ما وجود دارد، اما محصول درستی عرضه نمیشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، بازی ها و اسباب بازی های ایرانی این روزها در بخش طراحی حرف های تازه ای برای گفتن دارند. این را می شود در فضای هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی هم احساس کرد. بازی ها و اسباب بازی های حاضر در این جشنواره اگرچه خیلی هایشان هنوز نسخه بردای از نمونه های خارجی هستند، اما طرح های کاملا ایرانی متناسب با فرهنگ و هویت ایرانی هم در میانشان کم نیست. طرح هایی که از نگاه تولیدکنندگان داخلی یک اتفاق مثبت برای رونق گرفتن تولید بازی و اسباب بازی داخلی است.
آیدین مهدی زاده دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی می گوید: اسباب بازی های ایرانی دیگر بی کیفیت نیست. کیفیت آنها جهانی و قابل رقابت با نمونه های خارجی و آماده ورود به بازارهای جهانی است . وی با اشاره به استقبال مخاطبان از این جشنواره با وجود مجازی بودن نسبت به دوره های گذشته تاکید کرد: در این دوره دو و نیم برابر از دوره قبل محصولات متنوع از تولیدکننده های داخلی دریافت کردیم. که 576 محصول از 71 تولیدکننده وارد فاز داوری شد.
دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی تاکید کرد : به نظر می رسد جای خالی قهرمانان و شخصیت های محبوب ملی و اسطوره ای در طراحی بازی های داخلی همچنان خالی است.
همچنین سید امیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی در این باره گفت: عطش بالایی برای خرید کالای ملی در جامعه ما وجود دارد ولی محصول مناسبی عرضه نمی کنیم .
وی افزود: جامعه دنبال محصول فرهنگی تولید داخل است و خیلی علاقه ای ندارد که فرزندش در محصولات خارجی غرق شود؛ ما باید اسباب بازی را در کنار دیگر کالاهای فرهنگی مثل بازی و نوشت افزار و انیمیشن ببینیم، عرصه هایی که متأسفانه مغفول مانده اند.
امیرآقایی تصریح کرد: هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی جایی برای جمع شدن فعالان این حوزه بود. جشنواره ای که با تقدیر از برترین های این حوزه به کار خود پایان داد؛ و فرصتی برای مرور ضعف ها و کاستی های صنعت اسباب بازی و رسیدگی به مشکلات این حوزه شد.
همچنین امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: بازی و اسباب بازی مهم ترین محصول و صنایع فرهنگی بعد از لباس است؛ بر همین اساس شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید خودش می خواهد در حوزه فرهنگ عمومی یک شبه انقلاب ایجاد کند.
وی افزود: بیش از ۳۰۰ تولید کننده اسباب بازی فاخر داریم و معتقد هستم در حال حاضر باید انجمن تولیدکنندگان اسباببازی در ایران شکل بگیرد.
سید امیر آقایی تصریح کرد : طبق سیاست گذاری های انجام شده باید تا ۵ سال آینده سهم تولیدکنندگان ایرانی در بازار داخلی اسباب بازی به ۲۵ درصد برسد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: سهم ناچیز تولیدکنندگان ایرانی در بازار تولید داخلی به نظر می رسد قبل از هر چیز نیازمند سیاست گذاری های درست فرهنگی و پذیرفتن نقش اسباب بازی در شکل گیری شخصیت و آینده کودکان ماست.