معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از ثبت بیش از ۱۳۰ هزار گزارش مردمی در سامانه سجام (سامانه جامع ارتباط مردمی) خبر داد.
وی با بیان اینکه ضرورت داشت درگاه یکپارچه و هوشمندی در زمینه ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی راه اندازی شود، گفت: در مرحله اول بحث داوری جمعی در درگاه یکپارچه ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی پیش بینی شده است.
وی گفت: روند کار در این درگاه به این شکل است که ابتدا شکایت به داوری ارجاع میشود و داوری موضوع را به محیط کسب و کار ابلاغ میکند و در صورت نپذیرفتن تخلف از سوی محیط کسب و کار، اقدامات و الزامات قانونی به اجرا درمیآیند و ضمن ارائه نمره منفی به کسب و کار، میزان اعتماد به آن نیز کاهش پیدا میکند؛ همه این موارد در شرایطی پیش بینی شده که حق شکایت فرد نیز در دستگاه قضایی محفوظ بماند؛ پیش بینیها نشان میدهد که با طراحی صورت گرفته، میزان قابل توجهی از ارجاع شکایات به دستگاه قضایی کاهش پیدا کند.
جهانگیر همچنین به ارائه آماری در خصوص سامانه دیدبان پیشگیری از جرم که از گذشته که بیش از ۱۳۰ هزار نفر از مردم در آن گزارش میدهند، گفت: طبق صحتسنجی صورت گرفته مشخص شد که بیش از ۵۰ هزار مورد از گزارشهای مردمی در سامانه دیدبان پیشگیری از جرم صحیح بوده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه گزارشهای مردمی واصل شده به دیدبان پیشگیری از جرم، به مراجع مربوطه ارسال شده و از سوی این مراجع مورد پیگیری قرار گرفتهاند، گفت: با گزارشهای مردمی در ماه گذشته، مزرعه رمزارزهایی که به صورت غیرمجاز در استان مازندران فعال بود شناسایی و ازسوی مراجع ذیربط ثبت و کشف شد؛ همچنین به چندین مورد گزارش مردمی در خصوص زمین خواری و تغییر کاربریها به خصوص در استانهای مازندران، گیلان و کرمانشاه، رسیدگی و با تخلفات صورتگرفته برخورد شد.