مستند مسابقه ایی "سرباز حاج قاسم" با هدف حفظ آمادگی جوانان بسیجی برای دفاع از کیان و امنیت کشور برای پخش از شبکه های سراسری به همت صدا و سیمای مرکز در دست تهیه است .
به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان برای تولید این مستند 26 قسمتی ، از بین 150 داوطلب از گردانهای بسیج استان ، 48 نفر انتخاب شدند.
قسمتهایی مستند مسابقه سرباز حاج قاسم در یکی از جزایر خلیج فارس ضبط میشود که سرپرست معاونت امور استانها، معاونت صیانت و حفاظت و رییس مرکز سیمای استانهای سازمان صدا و سیما در سفر به این جزیره از روند ساخت و تولید مستند مسابقه یادشده بازدید کردند.
مرحله اول مسابقه در 9 آیتم و در استان کرمان تولید شده و 16 آیتم نهایی مسابقه از جمله زندگی در شرایط سخت، تاخت به ساحل، عملیات آبی و خاکی، سرعت تسخیر و انهدام مواضع دشمن، تیراندازی از قایق به ساحل و مسابقه ناوبری، در جزیره فارور خلیج فارس فیلمبرداری میشود.
تمام این مراحل به همت مربیان و کارشناسان نظامی نیروی دریایی سپاه داوری می شود ؛زیرا از مهمات واقعی و امکانات موجود در بین نیروهای نظامی برای انجام مراحل مختلف مسابقه بهره گرفته شده است.
تجهیزات متنوع نظامی در مراحل مختلف مستند مسابقه سرباز حاج قاسم مورد استفاده قرار گرفتهاند که از آن جمله میتوان به قایقهای واکنش سریع ویژه نیروی دریایی سپاه، اسحله و مهمات جنگی مثل آر پی جی، گرینوف، یوزی اشنایدر، تیربارهای سبک و سنگین و ماده منفجره TNT اشاره کرد.
با توجه به اهمیت تولید برنامههایی از این دست، محمد مهدی رحمتی سرپرست معاونت امور استانهای رسانه ملی با حضور در جزیره فارور از پشت صحنه و روند تولید این مسابقه بازدید کرد.
وی در رأس هیئتی متشکل از ابوذر زارع رئیس مرکز صیانت و حفاظت و حسین قرائی مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی و با همراهی علی رمضانی مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان در محل تصویربرداری حاضر شد و با تهیهکننده و کارگردان و سایر عوامل تولید «سرباز حاج قاسم» به گفتوگو نشست.
وی بعد از بازدید از روند تولید این مستند مسابقه به ضرورت تولید برنامههایی با محوریت علاقهمندی و سلایق قشر نوجوان و جوان اشاره و خاطرنشان کرد: «تولید مسابقههای تلویزیونی که موضوعاتی غیر از اطلاعات عمومی را ملاک و معیار ارزیابی و داوری قرار میدهند، از چند سال قبل در صداوسیما آغاز شده و این جریان باید در شبکههای استانی هم توسعه یابد، زیرا سبکهای برنامهسازی به روز آوری شدهاند و مخاطبان هم چنین برنامههایی را بیشتر میپسندند ضمن اینکه تجربه هم نشان داده تولید مستند مسابقههایی که عملیاتهای نظامی را شبیهسازی میکنند، با اقبال مواجه میشوند چون هیجان، تعلیق و کشش لازم در آنها وجود دارد».
رحمتی همچنین به سوژهیابی صحیح برای تولید این دست مسابقات پرداخت و گفت: «تولید مسابقهای به نام نامی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، حاکی از توجه مدیران تصمیمگیر و هنرمندان دخیل در پروژه به مقولاتی است که برای جامعه امروز ما دارای اهمیت و جایگاهاند.
وی افزود: مستند مسابقه سرباز حاج قاسم میتواند با تکیه بر این اسم بزرگ و همچنین توجه به ویژگیها و خصلتهای فرمانده بزرگمان حاج قاسم عزیز، روح جوانمردی و مقاومت را در بین مخاطبان که بیشتر آنها جوان هستند تقویت و به شناخت بهتر او در بُعد نظامی، فرماندهی و عملیاتی هم کمک کند.
سرپرست معاونت امور استانهای سازمان صدا و سیما به راهبردهای جدید این معاونت و تولید انواع محتواهای رسانهای در گونههای مختلف رادیویی و تلویزیونی اشاره و خاطرنشان کرد: «جریان مستندسازی از چند سال گذشته در شبکههای استانی به راه افتاده و در این دوره هم تلاش کردهایم با تقویت این روند و افزایش کمی و کیفی آثار، دستاوردهای بیشتر و بهتری داشته باشیم که ثمره آن، کسب عناوین برتر و رتبههای نخست جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی توسط آثار مستند تولیدی مراکز است؛ هم اکنون دهها مجموعه فاخر تلویزیونی در گونه های مختلف توسط مراکز در دست تولید هستند که از شبکههای سراسری و استانی پخش خواهند شد ضمن اینکه اقبال عمومی در سطح ملی به تولیداتی از این دست، به عنوان یکی از نقاط قوت معاونت امور استانها، پشتوانهای غنی برای تداوم این روند خواهد بود».