هدف اصلی هوش مصنوعی بهینهسازی فرآیندهای آموزش، بهبود سرعت و کارایی مربیان است.
دانشمندان بهگونهای این دستگاه هوشمند را طراحی میکنند تا با ۳ اصل اساسی در آموزش مطابقت داشته باشد. این سه اصل مهم شامل یادگیری، خود تصحیح و استدلال است. در ابتدا آنها تجربههای مختلف و جدید را کسب و پردازش میکنند، سپس برای اطمینان از نتایج دقیق الگوریتمها را نیز اصلاح کرده و در نهایت الگوریتمهای خاص را برای حل یک کار خاص انتخاب میکنند. اشکال هوش مصنوعی قادر به یادگیری از تجربه خود نیستند؛ بنابراین باید تجربههای مختلف را کسب و پردازش کنند.
ایجاد برنامه درسی با هوش مصنوعی برای هر دانشآموز
ابزارهای هوش مصنوعی امکان دارد برای بهبود فرآیندهای مطالعه استفاده شود. هوش مصنوعی کمک میکند تا دانشآموزان متوجه شوند که چهکاری باید انجام دهند. همچنین هوش مصنوعی این امکان را برای دانشآموزان فراهم میکند تا متوجه شوند که چه چیزی را نمیدانند و با در نظر گرفتن شکافهای دانش، یک برنامه مطالعه شخصی برای هر دانشآموز ایجاد میکند. هوش مصنوعی با توجه به نیازهای دانشآموزان مطالعه میکند و به این ترتیب کارایی دانشآموزان ارتقا پیدا میکند. برای انجام این کار، بسیاری از شرکتها هوش مصنوعی خود را بهخوبی آموزش میدهند تا با تئوری فضای دانش و شکافهای دانش آشنا شوند و بتوانند به یادگیری دانشآموزان کمک کنند.
رابطهای یادگیری دیجیتال، کتابهای درسی دیجیتال، راهنمای مطالعه و موارد دیگر را میتوان به کمک هوش مصنوعی تولید کرد. همچنین روشهای جدید درک اطلاعات مانند تجسم و شبیهسازی میتواند توسط هوش مصنوعی تقویت شود. علاوهبر این، هوش مصنوعی به تولید و بهروز رسانی محتوای درسها کمک میکند. با هوش مصنوعی اطلاعات بهروز نگه داشته میشوند. هوش مصنوعی در سادهسازی وظایف اداری نیز کاربرد دارد. نمرهدهی، ارزیابی و پاسخ به دانشآموزان فعالیتی زمانبر است که میتواند توسط معلم با استفاده از هوش مصنوعی بهینه شود. سپردن مجموعهای از وظایف معمول به هوش مصنوعی به معلمان کمک میکند تا فضا را برای موارد مهمتری باز کند. این موارد مهم درسی شامل درجهبندی تکالیف، هوش مصنوعی، خودآموزی و ارتقای کیفیت دروس است.
برنامههای مطالعه شخصی بهطور دائم در حال تکامل است، زیرا شکافهای دانشآموزان برای برنامههای مطالعه در نظر گرفته میشود. با استفاده از روباتهای گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی یا دستیارهای شخصی مجازی هوش مصنوعی، دانشآموزان میتوانند با درخواست کمک بیشتر در مقابل دوستان خود از شرمندگی جلوگیری کنند. هوش مصنوعی امکان دسترسی به آموزش را برای دانشآموزان با نیازهای ویژه مانند ناشنوایان، کمشنوایان، کمبینا و افراد مبتلا به ایدز فراهم میکند. هوش مصنوعی باعث شده که دانشآموزان بهصورت آنلاین همیشه به یادگیری دسترسی داشته باشند. همچنین با یادگیری آنلاین، آنها آزادند که روز خود را بدون اینکه به مکان خاصی مرتبط باشند برنامهریزی کنند. آنها میتوانند در حال حرکت، در هر مکان و زمانی که بخواهند مطالعه کنند. دانشآموزان میتوانند برنامه خود را بر اساس پربازدهترین ساعات خود بسازند.
هوش مصنوعی میتواند جایگزین معلمان شود؟
در سالهای اخیر، کارشناسان پیشبینی کردهاند که بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش در ایالات متحده ۴۷.۵ درصد رشد خواهد کرد. با وجود پیشرفت گسترده هوش مصنوعی، کارشناسان براین باورند که با این فناوری نمیتوان حضور معلمان را بهطور کامل از بین برد، اما آنها موافقند که نحوه انجام کار آنها و بهترین شیوههای آموزشی را نیز تغییر میدهد. استفاده از هوش مصنوعی تنها روشی نیست که معلمان میتوانند به کمک آن کار خود را نیز انجام دهند. همچنین روش یادگیری دانشآموزان را بهطور کامل متحول میکند. رشد هوش مصنوعی تنها به ایالات متحده محدود نمیشود. بر اساس تحقیقات، استفاده جهانی از هوش مصنوعی در آموزش تخمین زده میشود که رشد ۴۵ درصدی داشته است. اکنون هر روز شاهد تجلی هوش مصنوعی در زندگی خود هستیم و در بخش آموزش نیز امکانات زیادی را برای معلمان و دانشآموزان ایجاد کرده است.