رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: از سال ۱۴۰۱، همه خدمات دیوان عدالت اداری غیرحضوری میشود.
رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه از سال ۹۷، ثبت شکایات در دیوان عدالت اداری از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی آغاز شده است، گفت: مرحله دوم این اقدام در آبان ماه سال جاری با ثبت دادخواست تجدید نظر به صورت غیرحضوری ادامه یافت و امیدواریم مرحله سوم آن نیز به سرعت اجرایی شود.
حجت الاسلام والمسلمین مظفری با اشاره به اینکه برخی از سامانههای موجود در دیوان عدالت اداری نیازمند اصلاح هستند، تاکید کرد: این سامانهها هنوز نتوانسته اند مشکلات را به صورت کامل حل کنند، به همین علت باید کارکرد این سامانهها مورد ارزیابی قرار گیرد تا با ارائه راهکارهایی، خدمات مناسبتری به مردم ارائه شود.
وی در ادامه با بیان اینکه هدف از ایجاد این سامانهها این است که بلافاصله بعد از طرح دادخواست توسط مردم به شعبه ارجاع شود، اظهار کرد: با توجه به وجود برخی مشکلات، این موضوع به طور کامل عملیاتی نشده است و از مرکز آمار و فناوری اطلاعات انتظار داریم که در این مقطع زمانی به یاری دیوان عدالت اداری بیاید تا خدمات مناسبتری به مردم ارائه دهیم.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه یکی از تأکیدات رئیس دستگاه قضا، هوشمندسازی قوه قضائیه است، تأکید کرد: یکپارچهسازی در قوه قضائیه باید اتفاق بیفتد و یک مجموعه واحد موضوع فناوری را هدایت و سیاستهای قوه قضائیه را پیادهسازی کند.
وی در ادامه با بیان اینکه تعدد سامانهها در دیوان عدالت اداری نیز مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است، گفت: باید این مساله نیز ساماندهی شود.
محمد کاظمیفرد با تأکید بر اینکه دیوان عدالت اداری این ظرفیت را دارد که تمامی خدماتش را به صورت غیرحضوری ارائه دهد، تأکید کرد: دیوان عدالت اداری اولین دستگاه در قوه قضاییه خواهد بود که تمامی خدماتش به صورت غیرحضوری ارائه خواهد شد و در آینده شاهد تسری این موضوع به سایر بخشهای قوه قضاییه خواهیم بود.
وی در ادامه با بیان اینکه درگاه ارتباطی مردم با قوه قضائیه باید ساده و متمرکز باشد، گفت: مراجعهکنندگان در ارائه دادخواستها، گزارشها و پیگیریهایشان سردرگم هستند، نیاز است که درگاههای ارتباطی مردم با قوه قضائیه متمرکز و ساده شود و یک رویه مشخصی در این خصوص در نظر گرفته شود. با همین رویکرد پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی را ایجاد کردهایم تا مردم به صورت ساده بتوانند نیازهای خودشان را از یک مکان واحد پیگیری کنند.
کاظمیفرد در ادامه با تأکید بر اینکه در حال حاضر در این پنجره یازده خدمت تعبیه شده است، گفت: ابلاغ الکترونیک قضایی، نوبتدهی قضایی، استعلام سوابق محکومیتهای مالی، استعلام مدارک قضایی، گواهی عدم سوءپیشینه، استعلام وضعیت وکیل و ثبت شکواییه سرقت برخی از خدماتی است که در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی در نظر گرفته شده است و این قابلیت وجود دارد که خدمات بیشتری در این پنجره ارائه شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تاکید کرد این مرکز آمادگی کامل دارد تا هوشمندسازی قوه قضائیه را با سرعت به سرانجام برساند.